6,487 læst ·
7 svar
6k læst
7 svar
Gulvvarme på eksisterende plade, virker det?
Renoveringsnovice
· Luleå
· 21 indlæg
Er det muligt at lægge gulvvarme på en eksisterende plade? Huset står på betonplade, som i sig selv skal være isoleret og armeret, men uden slanger. Min overvejelse er at lægge sporede EPS plader og slange, derefter lægge klikgulv eller flydespartel (ved ikke hvad der er korrekt?)
Er der nogen der har styr på det?
Er der nogen der har styr på det?
En variant er at lægge strimler med gulvspånplader som er 20-30 cm afhængig af spoleafstanden.
Skyd dem fast med en boltpistol direkte mod betonen, læg varmefordelingsplader mellem strimlerne og læg gulvvarmerørene ud. Det vanskelige er at få til spolene, hvor de vender, enten figursave spånpladerne eller støbe op til niveau.
når dette er klart, kan du enten lægge et 14mm clickgulv eller andet gulvmateriale i den tykkelse. (7-8 mm clickgulv skal du undgå i en sådan løsning)
eller så støber du slangen ind i håndblandet beton (armeret med pudsnet) men slangen kan være svær at få til ikke at flyde op.
Skyd dem fast med en boltpistol direkte mod betonen, læg varmefordelingsplader mellem strimlerne og læg gulvvarmerørene ud. Det vanskelige er at få til spolene, hvor de vender, enten figursave spånpladerne eller støbe op til niveau.
når dette er klart, kan du enten lægge et 14mm clickgulv eller andet gulvmateriale i den tykkelse. (7-8 mm clickgulv skal du undgå i en sådan løsning)
eller så støber du slangen ind i håndblandet beton (armeret med pudsnet) men slangen kan være svær at få til ikke at flyde op.
Har også haft overvejelse om at støbe slangen ind i et lag med ny beton. Men spørgsmålet er, om man tør sætte en 100mm celleplast, armering og slange, og så støbe på det...H hackatall sagde:En variant är at lægge ud strimler med gulvspånplader som er 20-30 cm afhængig af slangeafstanden.
Skyd dem fast med en boltpistol direkte mod betonen, læg ud varmefordelingsplader mellem strimlerne og ræk ud gulvvarmerørene. Det besværlige er at få til slangerne, hvor de vender, enten figursave spånpladerne eller støbe op til niveau.
når dette er klart så kan du enten lægge et 14mm klikgulv eller andet gulvmateriale i den tykkelse. (7-8 mm klikgulv skal du undgå på en sådan løsning)
eller så indstøber du slangen i håndblandet beton (armeret med pudsnet), men slangen kan være svær at få til ikke at flyde op.
Jeg får for mig, at det er værd at lægge i isolering på eksisterende sokkel for at skabe en effektiv varme fra gulvene, bliver så meget masse som skal opvarmes ellers....
Gipsmetoden passer rigtig godt på eksisterende plade.
Brug eps-system, der er lavet til dette. Der findes forskellige systemer, der bygger 12-50mm, fx LK-systems. Jeg har brugt deres EPS16 på betongulvet i kælderen. Det ”gode” er, at det bliver kort vej for varmen opad med god varmespredning ved hjælp af AL-beklædningen. Hvis man har plads og kan tillade lidt byggeafstand, er 30/50 mm at foretrække, da man har grovere slange.
Ja, overvejer at bruge EPS. Skal man spartleflyde på det eller beton?L largab sagde:Brug eps-system, som er lavet til dette. Der findes forskellige systemer, der bygger 12-50mm. f.eks. LK-systems.
Jeg har brugt deres EPS16 på betonggulvet i kælderen. Det ”braige” er, at det bliver en kort vej for varmen opad med god varmespredning ved hjælp af AL-dækningen. Hvis man har plads og kan tillade lidt bygningshøjde, så er 30/50 mm at foretrække, da man har grovere slange.
Klik her for at svare