Jeg har et ældre hus, hvor jeg har fjernet det gamle indendørsgulv for at udskifte isoleringen, og derefter tænkte jeg at skrueslime gulvspånplader ovenpå. Det gamle bjælkelag er ekstremt uregelmæssigt reglet, og jeg har loftshøjde, så jeg planlægger at skrue 45x70 med cc 600 vinkelret mod det gamle bjælkelag for at kunne sætte gulvspånpladerne (så kan jeg både rette gulvet og øge isoleringen).
Nu til spørgsmålet:
- Bliver gulvet mere stabilt, hvis reglerne 45x70 fældes ind og skrueslimes, eller er det tilstrækkeligt at lime og skrue shims af unit?
Nu til spørgsmålet:
- Bliver gulvet mere stabilt, hvis reglerne 45x70 fældes ind og skrueslimes, eller er det tilstrækkeligt at lime og skrue shims af unit?
Medlem
· Stockholm
· 4 490 indlæg
Du skal i hvert fald jacke ud i de nye regler.
Men jeg forstår måske forkert, bliver gulvet ikke meget højt?
Kan du forstærke bjælkerne samtidig med at du reglar og isolere nedad i stedet?
Men jeg forstår måske forkert, bliver gulvet ikke meget højt?
Kan du forstærke bjælkerne samtidig med at du reglar og isolere nedad i stedet?
Moderator
· Stockholm
· 56 241 indlæg
Usikker på om jeg forstår. Men de gamle bjælker bør du ikke udskære.
Tidligere havde man vatret ind gulvet gennem shimsa på en 2” regel langs med gulvbjælkerne og lagt et 34 mm trægulv på det (i alt 85 mm). Min plan er at erstatte dette (jeg har også skiftet isolering) med 70 mm regler og 22 mm gulvspånplade (i alt 92 mm) vinkelret mod gulvbjælkerne.
Jeg ser ingen anden mulighed for at kunne få cc60 for gulvspånerne, og jeg forstår jeres synspunkt om ikke at fræse i gulvbjælkerne, hvilket efterlader to valg:
1) Fræse 45x70 reglen og skrue-lime den mod gulvbjælkerne. Jeg tror, det bliver maksimalt 5 mm at fræse i på nogle få.
2) Shimse op i stedet med unit og også skrue-lime hele pakken.
Jeg ser ingen anden mulighed for at kunne få cc60 for gulvspånerne, og jeg forstår jeres synspunkt om ikke at fræse i gulvbjælkerne, hvilket efterlader to valg:
1) Fræse 45x70 reglen og skrue-lime den mod gulvbjælkerne. Jeg tror, det bliver maksimalt 5 mm at fræse i på nogle få.
2) Shimse op i stedet med unit og også skrue-lime hele pakken.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ta bort mellanbjälklag i gammalt timrat hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur bäst isolera mellanbjälklag i gammalt hus med källare?
Isolering -
Nytt tak på gammalt timmerhus från 1860-ish
Tak & Vind -
Golvbjälklag badrum (Gammalt hus) - 2 Alternativ
Badrum -
Nye rum i gammelt hus (gulvbjælkelag, indervægge, indvendigt loft)
Byggematerialer & Byggeteknologi