Kan nogen her afgøre, om jeg klarer mig med cc 600, eller om jeg skal gå på 300 mellem gulvbjælkerne? Og hvilken klasse bør jeg vælge? C24?
Spændvidde 4200, bredde 4400. 45x195.
Der vil blive lagt spånplade trægulv på. Dagligstue (vil ikke stå klaverer og pengeskabe på)
Gammelt hus, så det behøver ikke opnå moderne byggestandard. Bare det føles solidt!
Spændvidde 4200, bredde 4400. 45x195.
Der vil blive lagt spånplade trægulv på. Dagligstue (vil ikke stå klaverer og pengeskabe på)
Gammelt hus, så det behøver ikke opnå moderne byggestandard. Bare det føles solidt!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Tættere c/c gør, at etagedækket klarer større belastning. Derimod påvirker det svajet mere marginalt. At begrænse svajet er primært et komfortspørgsmål, der har betydning for oplevelsen. Med et spænd på 4,2 meter er 45x220 C24 + skrue-limet spånplade også for spinkelt med hensyn til svajet. 45x195 er ikke at overveje. Der er nogle alternativer. Den enkleste er at bruge limtræ. F.eks. 66x225 c/c 600 med skrue-limet spånplade. Eller så lægger du 90x225 på c/c 1200 og fælder ind (med bjælkesko) 45x95 c/c 600 på tværs. Så kan du lægge spontet træ direkte på bjælkerne. Er du fingernem, kan du fremstille dine egne H-bjælker i træ af 45x120 C24 ved at skrue-lime to liggende regler på en stående. Det bliver meget stabilt og ikke særligt dyrt.
Oj da... Gulvet vi netop har kastet ud var cc ca 650, og 65x180 regler. Vi bemærkede ingen svigt.J justusandersson sagde:Tættere c/c gør, at etageadskillelsen klarer større belastning. Dog påvirker det svigten mere marginalt. At begrænse svigten er primært et komfortspørgsmål, der har betydning for oplevelsen. Med et spænd på 4,2 meter er endda 45x220 C24 + skruelimmede spånplader for spinkelt med hensyn til svigten. 45x195 er ikke at overveje. Der findes nogle alternativer. Det enkleste er at bruge limtræ. For eksempel 66x225 c/c 600 med skruelimmede spånplader. Eller du kan lægge 90x225 på c/c 1200 og indsætte (med bjælkesko) 45x95c/c 600 på tværs. Så kan du lægge fer og not træ direkte på bjælkerne. Hvis du er kreativt anlagt, kan du lave dine egne H-bjælker i træ af 45x120 C24 ved at skruelim to liggende regler på en stående. Det bliver meget stabilt og ikke særlig dyrt.
Hvordan påvirker kortlingere sagen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvorfor smed I det så ud? Det var sandsynligvis 3x7 tommer, hvilket næsten var standard en overgang. Kortlinge hjælper med at fordele punktbelastninger til omkringliggende bjælker, så svigten mindskes, med marginal effekt, hvis man ikke har rigtig mange, der er sat med stor præcision. Derimod øger kortlinge ikke bjælkelagets bæreevne. Jeg synes, det er en enklere strategi at forstærke bjælkerne end at bruge kortlinge.
Smed det ud på grund af svampeangreb og råd. Det er fra 1920 engang, men en eller anden stjerne har lavet om på grundarbejdet og dækket ventilationsåbningerne.J justusandersson sagde:Hvorfor smed I det ud da? Det var sandsynligvis 3x7 tommer, hvilket næsten var standard på et tidspunkt. Kortlinge hjælper med at fordele punktbelastninger til omkringliggende bjælker, så at fleksen mindskes, med marginal effekt hvis man ikke har mange, der er sat præcist. Dog øger kortlinge ikke bjælkernes bæreevne. Jeg synes det er en enklere strategi at forstærke bjælkerne end at bruge kortlinge.
Cyllerne er ikke særligt høje, så hvis jeg går på 225, så kommer de ret langt ned i grunden.
At lime H-bjælker af 45x120 lyder jo enkelt. Men det er besværligt at putte isolering ind på undersiden! Eller lægger man dem liggende da, så de bliver 135 høje (3x45)?
Og på hvilket c/c lægger jeg i så fald H-balken?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
De skal ligge som et versalt i. Ydermålet bliver 120 på bredden og 210 på højden. Man kan eksperimentere med sammensætningen af delene efter samme princip. Det er kun fantasien, der sætter grænser. Hvorfor skal du pille isolering ind nedefra? c/c bestemmes af dimensionen på gulvbrædderne. 600 er nok passende, hvis du ikke tænker på at bruge ekstra tykke brædder.
Klik her for at svare