Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Er i gang med at bryde gulvet op i det rum, der skal blive badeværelse, tidligere var dette et soveværelse. Huset er bygget i 1920-21, og gulvreglerne har målene 80 x 150 mm og ligger med en cc mellem 55-60 cm. Har jo læst i adskillige tråde, at man bør have 45x220 som gulvregler... Men tykkelsen må vel også spille ind her, eller? Der er ingen mulighed for at erstatte de gamle eller indsætte 45 x 220 imellem på grund af en opvarmet kælder nedenunder med allerede lav loftshøjde og adskillige rør og andet i kælderloftet. Og opad bygger jo alt for meget... I yderkanterne ligger reglerne oven på muren, som er ca. 1 meter bred, det er bl.a. her, badekarret vil blive placeret. Spændvidden er ca. 3 meter, da der er en bred kældermur under i den retning også.
Hvordan kan man gøre det stivere? Skrue- og lime plywood langs bjælkerne? Indsætte korte og lægge flere ind?
Hvad siger I, der ved noget om dette?
Hvordan kan man gøre det stivere? Skrue- og lime plywood langs bjælkerne? Indsætte korte og lægge flere ind?
Hvad siger I, der ved noget om dette?
Det holder sikkert, men eftersom det er et badeværelse, og man efterstræber et så stift gulv som muligt, kan du (i det mindste for den gode søvns skyld) forstærke dem. Tykkelsen på tømmeret forbedrer styrken i bjælken, men giver ikke den samme effekt, hvad angår svaj. En smal høj regel giver mindre svaj end en bred lav.
Skruelim 45x145 på siderne, det ville jeg nok have gjort.
Skruelim 45x145 på siderne, det ville jeg nok have gjort.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Tak. Skruelim jeg så kan jeg jo desuden justere det lille som det ikke er lige...
Der er jo så meget omkring badeværelserne så snart går det vel ikke at bygge badeværelse pga alle regler...
Der er jo så meget omkring badeværelserne så snart går det vel ikke at bygge badeværelse pga alle regler...
Klik her for at svare