Var på Hornbach i dag og fik hjælp af en meget dygtig fyr der....tror jeg....

Han sagde, at gulvgips er totalforbudt.
Han henviste til en plade, der hedder IVARIT.

Skal være i et vaskerum med gulvafløb.= skal være tætningslag.
træbjælkebund 30 cc--spånplade
klinker ikke gulvvarme.

Hvad gælder...

Anders

Tror du kan springe en supplerende plade helt og holdent. 30 cc + gulvspån er nok, og flydespartel direkte på det.

Overgangstid
BBV:s krav om, at kartonklædte gipsplader ikke
skal anvendes i vådrum, træder i kraft den
1. juli 2008.
Hvis kartonklædte gipsplader indgår i
konstruktioner under overgangstiden, kræves
det, at fugtsikkerhedsprojektering er udført, eller at
tætningsproducenten har angivet tilstrækkelig dampgennemgangsmodstand
for den aktuelle
konstruktion. Se BBR 6:5331.

Som Tripod skriver, gulvgipsen er tilladt til næste sommer. Men du må stadig ikke lægge tætningslaget direkte på plademateriale på gulvet (ikke med Ivarit eller nogen anden fibercementplade heller), så det smarte er at flydespartle direkte. Gulvgipsen er helt unødvendig.

jon_h sagde:
Som Tripod skriver, gulvgipsen er tilladt til næste sommer. Men du må stadig ikke lægge tætningslaget direkte på plademateriale på gulv (ikke med Ivarit eller nogen anden fibercementplade heller), så det smarte er at flydespartle direkte. Gulvgipsen er helt unødvendig.
VA ??
Må man ikke lægge tætningslaget direkte på pladen?
Hvordan gør man så?

(sikken jungle...suk...)

Anders

Man lægger det på spartelmassen, naturligvis.. :)

jon_h sagde:
Man lægger det på spartelmassen, naturligvis.. :)
Tænker du flydespartelmasse eller kun spartlingen mellem pladerne?
Har ikke tænkt at flydespartle overhovedet da jeg ikke vil have fald.
Afløbsristen skal kun være en sikkerhedsventil. .vaskerum.
Så her er det tænkt:

Lim og skru gulvgips på spånpladen, derefter fjern skruerne.
Casos nye system wetstop med dug på hele gulvet samt manchett
rundt afløbsrist.

Rigtigt eller forkert?

Hvad siger sund fornuft om at bruge gulvgips i overgangsperioden?
Er det så dårligt eller blot endnu en mærkelig regel?

Anders

Fald mod gulvafløbet skal du have på de overflader, der kan udsættes for vandspild. Også i vaskerum.

Problemet med gulvgips er jo, at der er fuger mellem pladerne.

Jeg lagde gulvgips i mit badeværelse, da jeg var usikker på CC afstanden på gulvreglerne. Derefter flydespartel. Det blev lidt overkill, indser jeg nu bagefter.

Hvordan som helst er det mindst lige så meget arbejde at montere gulvgipsen som at flydespartle gulvet. Hvis du desuden havde tænkt at springe faldet mod gulvafløbet over (hvilket er det tricky) (dog imod reglerne som jeg tolker dem), så er flydespartlingen meget nemt.

Bygganders, jeg tænker flydespartel. Og Tripod har ret i alt, hvad der skrives i indlægget ovenfor.

G
Da jeg byggede et nyt badeværelse, lagde jeg gulvspån, gulvgips (lod skruerne blive siddende) og spartlede samlingerne på gulvgipset. Jeg lagde hæfteprimer og et tætningslag. På med gulvvarmen (el) og flydespartel, og når det var tørt, samme procedure med hæfteprimer og tætningslag. Derefter klinker. Ja, det var overarbejdet, men eftersom jeg ikke kan komme under gulvet (uden at grave mig udefra og ind), tager jeg ingen chancer. Og så installerede jeg en brusekabine. Ulempen ved at bruge en masse unødvendige materialer er prisen. Det bliver så utrolig dyrt.

Overbearbejdet, ja måske. Og fejlagtigt.

Det er ganske vist en overgangsperiode med gips i vådrum, men reglen er ikke "endnu en dum regel". Årsagen til at reglen er blevet indført er, at papiret på gipsen er organisk og kan dermed mugne. Så jeg ville ikke have brugt gips. Hvis ikke andet, så er det en "merit", når/hvis du så skal sælge huset, at gulvet er udført i henhold til disse regler.

PS. Hvis jeg ikke tager fejl, så skal man vel også have dispensation for at bruge papbeklædt gips i vådrum.

GR_B sagde:
Når jeg byggede et nyt badeværelse, lagde jeg gulvspån, gulvgips (lod skruerne være) og i samlingerne på gulvgipsen spartlede jeg revnerne.
Lagde hæftegrund og en tætningsmembran.
På med gulvvarmen (el) flydespartel og når det tørrede, samme proces hæftegrund og tætningsmembran. Derefter klinker.
Ja, overarbejdet men da jeg ikke kan komme under gulvet (uden at grave mig udefra og ind) så tager jeg ingen chancer.
Og så installerede jeg en brusekabine.
Ulempen ved at bruge en masse unødvendige materialer er prisen. Det bliver så utrolig dyrt.
så har du jo det, der er forkert, dobbel tætningsmembran, skruerne skal ikke være der, kan skade tætningslaget.

MoN sagde:
PS. Om jag inte missminner mig så ska man vel også have disspens for at anvende papklædt gips i vådrum.
Du misforstår. Og det er kun Byggkeramikrådet som forbyder det i sine brancheregler, som ikke er bindende. GVKs regler for eksempel, forbyder ikke brugen af kartonggips.

Du husker forkert. Og det er kun Byggkeramikrådet, der forbyder det i deres brancheregler, som ikke er bindende. GVKs regler for eksempel, forbyder ikke brugen af kartonggips.
Jeg tror dig, men jeg ville nok stadig udføre arbejdet i overensstemmelse med disse regler.

Jupp, samme her. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.