Godmorgen!
Jeg har en lille overvejelse, jeg har et sporlagt trægulv, hvor der skal indlægges gulvvarmeplader og derefter slangerne. Så havde jeg tænkt mig at have gips mellem trægulvet og parketten for at lydisolere mod underetagen.
For jer der ved det, er det en god idé at lægge gips imellem, eller gør det ingen forskel?
Nu har jeg cirka 1,5 palle gips deroppe.. dog ikke gulvgips, men virker det med almindelig 13mm væg gips, eller skal jeg købe gulvgips?
Jeg har en lille overvejelse, jeg har et sporlagt trægulv, hvor der skal indlægges gulvvarmeplader og derefter slangerne. Så havde jeg tænkt mig at have gips mellem trægulvet og parketten for at lydisolere mod underetagen.
For jer der ved det, er det en god idé at lægge gips imellem, eller gør det ingen forskel?
Nu har jeg cirka 1,5 palle gips deroppe.. dog ikke gulvgips, men virker det med almindelig 13mm væg gips, eller skal jeg købe gulvgips?
Gjorde præcis som du har overvejet men brugte da gulvgips. Jeg ville frem for alt have samme gulvniveau mellem klinker/parket og lidt bedre lyd/trin -isolering i købet!
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/golvvarme_gles/
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/golvvarme_gles/
Meget flot Bygganytt, godt at jeg slipper at lave spårene .. men det har du gjort mega flot. Du må have haft tungen lige i munden, da du lagde gulvgipset, hvis du nu har skruet det? Jeg har hørt, at man ikke må skrue det, eller man må lime og skrue, men så skal man fjerne skruerne ifølge normerne.
Hvilken tykkelse har du brugt på gulvgipset, og bemærkede du nogen forskel, når du havde gulvgips i forhold til uden?
Hvilken tykkelse har du brugt på gulvgipset, og bemærkede du nogen forskel, når du havde gulvgips i forhold til uden?
Takker!
Jo, jeg både limede og skruede gulvgipset, og det der med at fjerne skruerne er korrekt MEN kun i vådrum, da skruerne (rent teoretisk) kunne beskadige tætningslaget.
Gulvgips findes så vidt jeg ved kun i 13mm. Nej, jeg kan ikke mærke nogen forskel, da jeg ikke kan sammenligne før/efter. Jeg byggede jo alt nyt og således blev alt gjort på én gang!
Jo, jeg både limede og skruede gulvgipset, og det der med at fjerne skruerne er korrekt MEN kun i vådrum, da skruerne (rent teoretisk) kunne beskadige tætningslaget.
Gulvgips findes så vidt jeg ved kun i 13mm. Nej, jeg kan ikke mærke nogen forskel, da jeg ikke kan sammenligne før/efter. Jeg byggede jo alt nyt og således blev alt gjort på én gang!
Det der afhænger af... ved ikke hvad du har brugt for sporplader, men hvis man lægger Wirsbo 17 i deres sporplader, siger Wirsbo, at man kun skal skrue gipset.M@ZE sagde:
Det er i hvert fald det svar, som både jeg og en anden her (kan ikke huske hvem) uafhængigt af hinanden har fået fra Wirsbo.
Jeg ved så ikke helt, hvordan de klarer det i vådrum... men i sådanne tilfælde anbefaler Wirsbo dobbelt gips for at kunne lave fald, og så hellimer man vel det øverste lag gips.
Men du har ret om tungen - det gælder om at holde styr på, hvor man har slyngerne, når man skruer!
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, og hvis målet "blot" er at opnå lydeforbedrende egenskaber, så er det bare at gå i gang.
Dog skal man være klar over, at der er stor forskel på gulvgips og væg/loftgips! Gulvgipsen er betydeligt mere stabil/robust/tungere m.m. Det kræver også specielle gulvgipsskruer, da "almindelige" ikke fungerer...
Jeg ville som sagt have et generelt mere stabilt gulv/bjælkelag, så derfor endte det med gulvgips!
Dog skal man være klar over, at der er stor forskel på gulvgips og væg/loftgips! Gulvgipsen er betydeligt mere stabil/robust/tungere m.m. Det kræver også specielle gulvgipsskruer, da "almindelige" ikke fungerer...
Jeg ville som sagt have et generelt mere stabilt gulv/bjælkelag, så derfor endte det med gulvgips!
Masooor med skruv, jeg kørte jo på hele øvre plan = 125 m2!
Aha, jo de er til rumstermostaterne og det er kablet til gulvfølerne du ser. Gulvføleren har nemlig prioritet foran luftføleren, så kan jeg have makstemp på parketten samt minimumstemp på alle sten/keramik -gulv!
Aha, jo de er til rumstermostaterne og det er kablet til gulvfølerne du ser. Gulvføleren har nemlig prioritet foran luftføleren, så kan jeg have makstemp på parketten samt minimumstemp på alle sten/keramik -gulv!
En lille spørgsmål bare ByggaNytt, hvad brugte du for lim når du limmede dine gipsskivor? er det virkelig nødvendigt at lime?
Noget specielt jeg bør tænke på .. speciel skrue har jeg forstået, men noget mere man bør tænke på?
Har lagt ud gulvvarmeplåten og slangen i soveværelset indtil videre, men ikke mere end det.
Noget specielt jeg bør tænke på .. speciel skrue har jeg forstået, men noget mere man bør tænke på?
Har lagt ud gulvvarmeplåten og slangen i soveværelset indtil videre, men ikke mere end det.
Jeg limede faktisk kun dér, hvor jeg skulle lægge en form for sten/fliser (entré, køkken), og der brugte jeg "klassikeren" PL400. Jeg ville helst have brugt Ardex S48, men da kontaktoverfladen bliver ret lille pga. alle gulvvarmepladerne + prisforskellen samt at det ikke var et vådrum, blev det PL.
Ja, du skal måle/tegne NØJE på gulvgipsen, INDEN du skruer af ret indlysende årsager...
Held og lykke!
Ja, du skal måle/tegne NØJE på gulvgipsen, INDEN du skruer af ret indlysende årsager...
Held og lykke!