Hej!
Jeg har et rum, hvor jeg planlægger at bygge en sauna, og hvor jeg har forberedt med et rør for at kunne få vand ud, hvis man f.eks. skyller saunaen af, samt vand der løber, hvis man hælder vand.
Rummet bliver isoleret, men vil oftest stå koldt.
Røret går bare lige ud i jorden i stenknus og kommer op i saunaen.
Spørgsmålet er, om man bør have en spygatt eller gulvafløb?
Spygatt - risiko for lugt?
Gulvafløb - risiko for vandlås at fryse i stykker?

(Jeg ved, at det bedste sikkert ville have været at forbinde røret til et andet regnvandssystem, men det er næsten umuligt, hvor det er)

Går det bare ud i jord så burde vel risikoen for lugt være ret lille.
Bare sørg for at man ikke får ind skadedyr via røret.

Du behøver ikke vælge mellem gulvafløb eller at anskaffe en dyr specialspygatt til saunabrug.
Køb en almindelig Purus Brage og fjern vandlåsen i vinterhalvåret, hvis du absolut skal have et tæt isoleret gulv.

Endnu bedre er det, hvis du tænker helt om og bygger et åbent trægulv.

H Hunneberg sagde:
Hej!
Har et område hvor jeg har tænkt mig at bygge en sauna, og hvor jeg har forberedt med et rør for at kunne få afløb til vand, hvis man f.eks. skyller saunaen af, og også vand der løber når man kaster vand.
Området bliver isoleret, men vil ofte stå koldt.
Røret går bare direkte ud i jorden i stenknus og kommer op i saunaen.
Spørgsmålet er, om man bør have en spygat eller gulvafløb?
Spygat - risiko for lugt?
Gulvafløb - risiko for vandlås at fryse i stykker?

(Jeg ved, at det bedste sikkert ville være at tilslutte røret til et andet regnvandssystem, men det er nærmest umuligt der hvor det er)
Der findes mekaniske vandlåse med fjeder, der ikke tørrer ud. I en purus-brønd kan eksisterende vandlås erstattes med en sådan, koster omkring en femhundrede.
I fyrrummet satte jeg en purus rustfri gulvbrønd med mekanisk vandlås. Fungerer fint.

N nb. sagde:
Der findes mekaniske vandlåse med fjeder, der ikke tørrer ud. I en purus-brønd kan den eksisterende vandlås udskiftes med sådan en, koster en femhundredekroneseddel.
Er det virkelig nogen fordel med sådan en i et uopvarmet rum, der risikerer at fryse om vinteren??

D
H Hunneberg sagde:
Hej!
Har et rum, hvor jeg har tænkt mig at bygge en sauna og hvor jeg har forberedt med et rør for at kunne få vandet ud, hvis man for eksempel skyller saunaen af, og også vand, der løber, hvis man kaster vand.
Rummet bliver isoleret, men vil oftest stå koldt.
Røret går bare direkte ud i jorden i stenkross og kommer op i saunaen.
Spørgsmålet er, om man bør have en spygatt eller gulvafløb?
Spygatt-risiko for lugt?
Gulvafløb- risiko for at vandlåsen fryser i stykker?

(Jeg ved, at det bedste sikkert ville være at forbinde røret til et andet regnvandssystem, men det er næsten umuligt der, hvor det er)
Vandlås har man jo for at stoppe ildelugtende gasser nedefra afløbssystemet. Kan du ikke bare have et hul i gulvet, eller et glesgulv?

H Hunneberg sagde:
om man kaster vand.
Piss udenfor i stedet 😁 så undgår du brønden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.