Hej,
Vi har et 1,5 plans hus på plade. Jeg har bemærket, at gulvet på overetagen har fået en forhøjning, ikke en stor en, men en lille opadgående langsgående forhøjning på overetagen præcis ovenover en bærende indervæg på underetagen, som også er præcis langs med husets midte.
Hvad skyldes dette, og er det noget at bekymre sig over?
Det er træbjælkelag på overetagen, sandsynligvis spånplade og så parketgulv. Gulvet har ikke revnet, men jeg bemærkede forskellen med vaterpasset. Vi oplever ingen andre problemer, fx stramme vinduer eller døre, revner, sætningsskader.

Tillæg: huset er bygget i 2005. Ingen omfattende renoveringer er foretaget, men huset ser ud som det gjorde, da det blev bygget i forhold til planløsningen. Det er et Vittjärvshus.

Tak indtil videre!

Senest redigeret:
Det er sandsynligt ikke blevet en bule, men bjælkerne er i marken sunket lidt. Helt normalt, ca. 10mm forskel er ok.

• Synes
gardinstång og 1 anden
  • Laddar…
T
G gardinstång sagde:
Hej,
Vi har et 1,5 plans hus på plade. Jeg har bemærket, at gulvet på overetagen har fået en kam, ikke en stor sådan, men en lille forhøjning langs med overetagen præcis ovenover en bærende indervæg på underetagen, som også er præcis langs med husets midte.
Hvad skyldes dette, og er det noget at bekymre sig over?
Der er trægulvkonstruktion på overetagen, sandsynligvis spånplade og så parketgulv. Gulvet har ikke skilt sig, men jeg bemærkede forskellen med vaterpasset. Vi bemærker ingen andre problemer, f.eks. klemmende vinduer eller døre, revner, sætninger.

Tilføjelse: Huset er bygget i 2005. Ingen omfattende renoveringer er foretaget, og huset ser ud som det gjorde, da det blev bygget layoutmæssigt. Det er et Vittjärvshus.

Tak indtil videre!
Er I kommet frem til noget mere angående jeres gulv? Har I åbnet op og set, hvordan det ser ud?

T TessanDoo sagde:
Har ni kommit frem til noget mere ang jeres gulv? Har i åbnet op og set, hvordan det ser ud?
Hej!
Nej, vi har ikke åbnet op. Vi holder øje og har ikke bemærket nogen "forværring", så vi er kommet frem til, at bjælkerne sandsynligvis er sunket lidt men ikke "kan" der, hvor den bærende væg er.

T
G gardinstång sagde:
Hej!
Nej, vi har inte åbnet op. Vi holder øje og har ikke mærket nogen "forringelse", så vi er nået frem til, at bjælkerne sandsynligvis er sunket lidt men ikke "kan" der den bærende væg er.
Vi har præcis det samme problem på vores overetage, men så meget at det buler der hver væg på underetagen er. Vi har heller ikke set nogen andre forandringer med huset ellers, så vi planlægger at åbne op gulvet på hele overetagen og rette dette, medmindre vi finder noget andet, der skal rettes 😱

T TessanDoo sagde:
Vi har precis samme problem på vores overetage, men så meget at det buer hvor hver væg på underetagen er. Vi har heller ikke set nogle andre ændringer med huset i øvrigt, så vi planlægger at åbne gulvet på hele overetagen og rette dette, medmindre vi finder noget andet, der skal udbedres 😱
Har I altid haft det sådan, eller er ændringen dukket op for nylig? Er det også et træhus?
Du må gerne opdatere, hvordan det går, når I har åbnet op. Som det bekymrede sjæl jeg er, bekymrer jeg mig over dette i perioder, så det føltes "godt", at flere oplever det samme fænomen.

T
G gardinstång sagde:
Har I altid haft det sådan, eller er ændringen dukket op for nylig? Er det også et træhus?
Du må gerne opdatere, hvordan det går, når I har åbnet op. Som det bekymrede menneske jeg er, bekymrer jeg mig om dette i perioder, så det føltes "rart" at flere oplever det samme fænomen
Huset er bygget - 80, og vi har boet her siden 2013. Og ja, det er et træhus. Gulvet har haft ujævnheder hele tiden, men lige nu bilder jeg mig ind, at det er blevet værre. Vi har dog fjernet en væg (ikke bærende!) på førstesalen, og vi er i gang med at renovere deroppe nu, så det er meget tomt for møbler, så nu kan man bevæge sig/gå over et meget større areal end før, så jeg tror, det er det, der gør, at man oplever, at det er blevet værre. Fuldmøbleret går man jo rundt om problemerne, så at sige. Og vi har som sagt ikke set nogen andre ændringer, siden vi flyttede ind.

Jeg kan godt sige, at jeg også blev "glad", da jeg så dit indlæg. "Åh, nogen mere der har det som os" 😅
Bekymringen kender jeg godt, man begynder at gruble og bilde sig ting ind, og til sidst tror man, at hele huset er ved at falde sammen!
Jeg lover at vende tilbage, når vi er kommet videre til gulvet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.