Jeg har aldrig støbt noget. Har ledt i flere dage efter en meget grundlæggende guide til, hvordan man støber et kældergulv med beton/EPS-beton. Finjas guide var ret god, men jeg har lidt spørgsmål.
Kælderområdet med betongulv på en uisoleret plade er 40 kvm hvoraf cirka 10 kvm ligger cirka 80 mm lavere end resten. Skal støbe det lavere gulv op til niveau med det øvrige. Jeg har tænkt mig at bruge EPS-beton for at isolere lidt samt at det betyder betydeligt færre sække.
Som jeg forstår det, gør man på følgende måde:
1. Primer gulvet, det eksisterende underlag af beton, dvs. pladen i dette tilfælde
2. Fikserer afretningsskinner i lidt EPS-beton i ønsket højde
3. Blander og hælder betonen ud
4. Trækker betonen af med en retskinne mod afretningsskinnerne
5. Når den rette niveau er nået, fjernes afretningsskinnerne og rillerne efter afretningsskinnerne fyldes igen med EPS-beton
6. Lader det tørre
7. Efter et døgn, påfører udjævningsmasse/flydespartel mindst 20 mm over EPS-betonen med armering
Mine spørgsmål:
Er ovenstående absolut det enkleste?
Skal afretningsskinnerne være i træ, betyder det noget?
Hvornår fjerner jeg afretningsskinnerne?
Hvor stor afstand skal der være mellem afretningsskinnerne - rummet er ca. 2,8 m x 4 m?
Hvordan gør jeg med EPS-betonen mod væggene, fylder betonen helt ud mod væggen?
Noget jeg skal tænke på?
Værktøj jeg har brug for? Tænkte på at bruge piskeris i spand
Meget taknemmelig for hjælp! Jeg vil prøve at gøre dette alligevel (en gang skal jo være den første! ), går det galt, så hyrer jeg en professionel.
Kom med et vigtigt spørgsmål: Eftersom bearbejdningstiden er 15-60 minutter, hvordan skal jeg gå frem? Vil nok springe cementblander over, tænkte på at købe en solid borehammer/boremaskine i stedet alternativt en mørtelblander. Skal jeg blande en sæk og hælde den ud, blande en ny og så hælde den ud? Er der risiko for, at trækbanerne sætter sig fast, hvis jeg er for langsom?
risikoen ved at have for få baner er, at man let tynger ned mellem banerne og får da bananform på gulvet
Hvor stort er rummet? går ganske nemt at blande i affaldssæk også, brug ikke tombola
Nej det er ingen risiko, du får let dem op dagen efter.
Jeg gjorde så et sted, at jeg simpelthen lagde 45*45 reglar sammenbankede med 2 stk 28*70 ovenpå reglarne, støbte mellem reglarne og trak det hele bagud og fortsatte med at støbe
Dette er jo et ret lille område. Hvad med at have 4 områder og fylde et (1) ad gangen? Området er 2,8 meter dybt, hvis man antager ud fra billedet ovenfor, og 4 meter bredt. Fem regler á 2,8 m = 4 områder. Hvert område behøver så ca. 150 liter færdigblandet EPS-beton, hvilket er ca. 4 sække. Ifølge Finja behøves 24 stk. 50 liters-sække til 10 kvm og 10 cm lagtykkelse, jeg skal lave 11 kvm og ca. 6 cm tykt = ca. 18 sække. Er det for mange, for få områder? Når jeg at blande inden det hærder? Tænkte så at fylde et område ad gangen.
Tænkte at blande i vandtønde fra Jula på ca. 200 l, antager at man kan blande typisk 2 sække ad gangen? Hvor lang tid tager det med boremaskine og blandevisp?
Så trækker jeg afretningsbanerne væk nogle timer efter, alternativt dagen efter? Og fylder så rillerne igen med lidt nyblandet EPS-beton?
Jeg har aldrig blandet mere end 1 sæk ad gangen, tror jeg regnede med ca. 10 min / sæk blanding og udlægning. Lav kortere regler, fyld det første rum, begynd med det andet, og når du er kommet 1 m eller så, flytter du reglen tilbage og fylder hullet, fylder 1 m mere og flytter og fylder, så bliver du færdig med det samme.
Tænk på, at det støver, og du får cellplast-kugler overalt
Du behøver ikke få overfladen 100 %, det ordner spartelmassen.
Det er bedst at åbne en sæk og rulle åbningen sammen, vende den på hovedet i tromlen, åbne bunden med fx en kniv og hælde vandet i sækken, løfte sækken ud og derefter i med blanderen, så støver det mindst.
Hvis det er rummet på billedet, sørg for at få fjernet træreglerne, der sidder på væggen, før du begynder at bygge nyt gulv. Organisk materiale i kælderen kan give problemer i fremtiden, og støb absolut ingen regelsætning ind, så tag som minimum af dem, så de placeres over det nye gulvniveau.
Når det gælder støbningen og aftrækningsbanerne, springer jeg over, for der er andre, der har praktisk erfaring med det og kan hjælpe til.
Jeg har aldrig blandet mere end 1 sæk ad gangen, jeg tror jeg beregnede ca. 10 min / sæk blanding og udlægning
Lav kortere reglar, fyld første fag, begynd med andet og når du er kommet 1 m eller så, flytter du reglen og fylder hullet, fylder 1 m mere og flytter og fylder, så bliver du færdig med det samme.
Husk at det støver og du får cellplast kugler overalt
Du behøver ikke få overfladen 100% uden det fixer spartlen
Det bedste er at åbne en sæk og rulle åbningen sammen, vende den på hovedet i tønden, åbne bunden med fx en kniv og hælde vandet i sækken, løfte sækken ud og derefter i med blanderen, så støver det mindst
Tak!
Hvert Delområde nedenfor er ca. 1 kvm, omtrent 2 sække.
Skal jeg gøre sådan her? Se billede også..
1. Reglér op overfladen med fem regler á 2,8 m som løber langs hele rummet i dybden, som jeg skrev ovenfor.
2. Sæt en tværregel (den grønne) i Område 1 som danner Delområde 1
3. Bland to sække
4. Hæld sækkene ud i området
5. Lad hærde
6. Fjern tværreglen og flyt 1 m og danner Delområde 2
7. Gør det samme, så Delområde 3 dannes
8. Når hele Område 1 er fyldt kan den røde regel mod væggen fjernes.
9. På samme måde fyldes Område 2 og når hele Område 2 er fyldt fjernes den blå regel
10. Så fortsætter man sådan til alt er fyldt
Undskyld, jeg er helt væk på det her, forhåbentlig hjælper denne tråd andre i fremtiden.
Jeg havde gjort det enkelt for mig, sæt en krydslaser på gulvet så du får en retningslinje. Støb på frihånd, er ikke så stort et areal og eftersom eps kræver nivelleringsmasse så havde jeg ladet den klare finpudset.
Nej gør du så skal du holde på i flere dage, støbe flytte støbe flytte så er du snart færdig
Synes selv det er svært med laser men ved at mange gør sådan
Havde alle gange vejet af fine afdragsbaner og så trukket af mod disse. Du tjener på dette pga. mindre behov for flydespartel end at bruge laser, medmindre du er meget erfaren med at støbe.
Tværreglarne tror jeg dog er helt unødvendige. Selv hvis du blander kontinuerligt, vil du altid lægge EPS "vådt i vådt", så du behøver ikke dele op med disse. Længdegående som du trækker af mod, fungerer fint.
Havde alle gange vejet af fine aftræksbaner og så trukket af mod disse. Du tjener på dette pga mindre behov for flydespartel end at køre laser, medmindre du er meget erfaren med at støbe.
Tværreglerne tror jeg dog er helt unødvendige. Selv hvis du blander kontinuerligt, vil du altid lægge EPS "vådt i vådt", så du behøver ikke opdele med disse. Længdegående som du trækker af mod, fungerer fint.
Glem ikke støvler...
myrstack, du tror altså, at det fungerer som min tegning (undskyld overtydeligheden, men jeg må være sikker, da jeg er såå nybegynder på dette) også uden tværreglerne, altså bare lægge område 1, så område 2, så område 3, så område 4 og fjerne 2,8-meters reglerne længst væk, efterhånden som det er begyndt at stivne lidt?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.