Hej, vil I hjælpe mig derude?

Jeg skal støbe en grundsokkel, som er ca. 45 cm bred og 17 cm høj og ca. 7 m lang i vinkel ifølge billedet. Indeni skal det fyldes op med makadam, og så skal der lægges sten ovenpå. Det er til et udekøkken. Jeg skal støbe grundsoklen på fredag, men vil gerne have lidt råd om armering. Jeg tænkte at lægge 3 stk. 12 mm jern i midten af soklens tykkelse med jævne mellemrum. Jeg tænkte derefter at sende armering op fra soklen, som så skal ende i muren. Da muren bliver ca. 80 cm høj, tænkte jeg at gå op ca. 70 cm fra soklen. Jeg tænkte at have disse med 50 cm mellemrum og i en række i centrum af soklen. Lyder dette tilstrækkeligt, eller hvad tror I?

Er der nogen, der så kan give et smart råd om, hvordan man bedst former muren? Jeg tænkte at bruge formkrydsfanér på ydersiden, der bliver synlig, og OSB på indersiden. Derefter trække med rustfrie gevindstænger gennem begge plader for at holde dem sammen. Sætte regler på cc45 cm stående og derefter 3 stk. liggende 45x75 mm eller findes der enklere måder? Bygningsdiagram viser fundament 45cm bredt, 17cm dybt og en mur på 80cm høj. Pile angiver dimensioner og placering for udekøkkenprojekt.

Jeg synes, du overdriver. Det må være betydeligt enklere og billigere at mure grundmurene med lecasten og derefter pudse på ydersiden. Når du murer lecan, lægger du længdegående armering ind, som ligger i skiftevis lag i hjørnet. Følg lecastensproducentens anvisninger på det punkt. De udbredte plader, som du skal have som syld, behøver normalt ikke at blive armeret, medmindre jorden er meget ustabil. De er jo udsat for en begrænset belastning. Hvis du for enhver pris vil have armering ind, kan du tage to 8 mm stænger og placere dem i overkanten og tæt ved yderkanterne og binde dem sammen i hjørnet.

• Synes
Nils82
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.