Vi er i gang med et udvidelsesprojekt i vores 30'er-hus og havde brug for at føre afløbsledninger gennem gulvet i den eksisterende del for at nå de eksisterende rør. Det optimale ville her være at bryde resten af gulvet op, isolere og derefter støbe nyt gulv med gulvvarme for at få et ekstra rum (gulvniveauet er det samme som niveauet udenfor, så det bliver et godt rum).
Problemet her er, at der er relativt lavt til bjerget, som minimum ca. 2,50 under indersiden af taget. I omkring halvdelen af rummet er det sådan, og derefter falder bjerget, og man kan komme betydeligt dybere (op til 2,80).
Den bedste løsning i denne situation er selvfølgelig at fjerne bjerg og gøre det efter kunstens regler, men efter at have startet udvidelsesprojektet med at fjerne ca. 15 kbm fast bjerg lige ved siden af huset, ønsker vi af mange grunde (penge, nerver, naboer osv.) ikke at fjerne mere bjerg.
Så hvad er den bedste løsning? Jeg har læst og læst og læst, og konklusionen er vel egentlig, at det ikke er muligt at løse det på en god måde
At støbe med EPS-beton synes de fleste her er ret dårligt. Vi ville måske kun kunne få ind 15 cm for at få en nogenlunde acceptabel lofthøjde, og det er jo Finjas absolut lavest acceptable tykkelse.
At jævne med makadam og så lægge EPS-plader delvist på makadam med et så tyndt lag som et par cm og 10 cm celleplast føles tyndt. Så har jeg også forstået det på forummet.
Det samme som ovenfor med XPS-plader har jeg læst, men ikke forstået, hvorfor det skulle være bedre.
Et par alternativer, jeg selv har overvejet, men som jeg ikke har fundet noget om her på forummet, er følgende:
- Jævne med EPS-beton for derefter at afslutte med 5 cm polyuretanskum før støbning af betonplade med vandbåren gulvvarme.
- Jævne med EPS-beton for derefter at afslutte med 5 cm PIR-plader før støbning af betonplade med vandbåren gulvvarme.
Er nogen af disse alternativer rimelige? Er EPS-betonen fornuftig til jævning, eller er det bedre med makadam?
Det skal tilføjes, at det er knastørt og aldrig har haft problemer med fugt før, og det er drænet uden for og under tilbygningen lige ved siden af, hvor vi som sagt er kommet ned til cirka 2,8 under indersiden af taget.
Mange tak til dig, der har orket at læse hele indlægget, endnu større tak til dig, der orker at svare
Kommer med en variant til. Jævn af med Isodrän lignende kugler og støb som normalt. Meget skrives om 10cm tykt for at holde, men mit gamle gulv var maks 2cm og holdt i 60 år, så gå ned til 6-7cm burde være muligt for at spare nogle cm.
Känns bortkastat att göra allt dyrt jobb för att isolera ordentligt där. Vad ska rummet användas till?
Det bliver et fællesrum/TV-rum så det kommer nok til at blive brugt ganske ofte. Rummet ligger centralt og godt i huset også, så hvis det er muligt at få installeret vandbåren gulvvarme, ville det være super.
Kommer med en variant til. Jævn af med Isodrän lignende kugler og støb som vanligt. Meget skrives om 10cm tykt for at holde, men mit gamle gulv var maksimalt 2cm og holdt i 60 år, så at gå ned til 6-7cm burde være gennemførligt for at spare nogle cm.
Interessant metode! Måske supplere med en tynd PIR-plade mellem isodränkuglerne og beton?
Hvad skal du have for færdig loftshøjde da?
Så højt som muligt selvfølgelig.
Men hvis du bruger leca kugler så det bliver 2,50 overalt, xps 10 cm (omtrent samme isoleringsværdi som PIR).
Derefter 10 cm beton, så gulvvarme som du flyder eller støber ind.
Og så gulv, da får du en loftshøjde på ca 2,20-2,23 cm
Alternativt udskifte betonen med eps cement, hvis den isolering er nødvendig.
Jeg har hørt, at hvis man først har fået vand i eps-beton, er det umuligt at slippe af med det, baseret på dette ville jeg have valgt en så velprøvet metode som muligt.
Jeg er kommet frem til, at jeg vil have samme gulvniveau som i tilstødende rum (232), hvilket giver mig ca. 18 cm at arbejde med.
Jeg har på baggrund af forslagene her og mere googling to hovedmuligheder:
1. Udjævne med isodränkulor et par cm over højeste punkt, installere denne løsning https://www.finnfoam.se/produkter/ff-floor og derefter et færdigt gulv ovenpå. Eventuelt kan jeg få et tyndt lag PIR-plader mellem isodrän og floor-løsningen.
2. Udjævne med isodränkulor over højeste punkt, lægge så meget PIR som muligt (måske 7 cm) og afslutte med en lidt tyndere betonplade på 7-8 cm. Gulvet overvejer jeg at lave med mikrocement, som stort set ikke tager nogen plads og ser ret flot ud.