Jeg tænkte på at bygge en granittrappe med blokksten som indgang til vores hus. Højden er 100 cm, så jeg forestiller mig, at 6-7 trin vil være nødvendige. Bredden bliver 150 cm. Derudover en indgangsplatform på 100 cm lige før døren. Hvordan ville I lave fundamentet til dette? Jeg overvejer enten at mure to bærelinjer med lecablokke, som stenblokkene ligger på eller at støbe et massivt betonfundament, som blokkene ligger på. Vægten af selve granitblokkene bliver 1,6 ton.

Hvordan ville I have arrangeret fundamentet til trappen? Der er ingen hældning omkring huset, vi har kældergrund, deraf højden.
 
Normalt fylder man med 0-32 og pakker med padda bag/under trinene.

Har du overvejet, hvordan det skal se ud på siderne af trappen?
 
På siderne tænkte jeg at bruge beklædningsgranit.
Jeg har forstået at det er almindeligt at have singel under trinene men burde man ikke kunne undvære det? En bekendt har fået sin pudsede facade misfarvet af fugt som blev trukket ind via en betontrappe.
Spændvidden på stenen burde ikke være et problem.
Tak for svar.
Leca eller støbe?
 
Jeg læste netop monteringsvejledningen for bloktrin på Benders, hvor der foreslås 0-32 bergkross.

Hvordan har du tænkt dig at bruge lecan? Skal det være nogen pointe med noget under, skal det jo have en meget større overflade end bloktrinene selv.... At støbe et solidt fundament er aldrig forkert.
 
Jeg tænkte på at støbe en plade og derefter mure eller støbe to bærende bjælker, som trinene hviler på.
Lecablokkene har jeg opgivet, da de ikke findes i samme højde som trinene.
Youtube har en video, der viser omtrent, hvordan de bærende bjælker lægges; jeg må flytte dem 2 cm for at få plads til beklædningsstenen.
http://www.youtube.com/swensongranite#p/u/0/mP4L-w2yw9o
 
Ok, nu forstår jeg, hvordan du tænker.

Først støbe plade og derefter bygge sider med leca. At lecablokkene ikke er i samme højde, er det virkelig et problem? Det er jo let at skære ud til trappetrinene med en bajonetsav.

EDIT: Snyd som bare pokker at have kranbil, når man gør dette. Jeg måtte læsse mine 150 kg trin af med håndkraft.
 
Taknemmeligvis så vil vi have en entréplan på 500 kg, som kræver kranvogn. Du lagde dine trin på 0-32 i hældning eller?
Spørgsmålet er, hvor dybt man skal orke at grave for dette, hvis man som jeg er ret arbejdsundvigende.
 
Jeg har bare to trin. Skal lægge dem der om et par dage. Har mur eller naturligt modhold på siderne, så der fungerer det med fyld. Ser det ud som på filmen, er det jo en dårlig idé.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.