Hej!
Jeg har taget ned og sat op en gammel kakkelovn i vores tilbygning. Manden der murer den, er ikke så let at kommunikere med eller få nogle overvejelser/forklaringer eller lignende fra.
(den gamle type introverte håndværker der kan 1 ting - sit job -.- )
Over kakelovnen har tømrerne forberedt en skakt til skorstenen med de rigtige dimensioner og placering, så tanken er vel at montere skorstenen ovenfra. MEN! Hvordan gør jeg selve tilslutningen tæt?
Der er heller ikke så meget plads at arbejde fra, kun så man præcis får hånden ind og lidt til mellem loftet og den øverste krans.
Se vedhæftede billede af toppen af den murede kakkelovn.
De fleste skorstenssæt jeg har set, har jo en rund tilslutning til f.eks. brændeovne, mens den murede vi har er rektangulær.
Jeg ville gerne tage imod hjælp til hvordan jeg skal tage næste skridt inden vinteren gør sig alt for påmindt
(kakelovnen blev muret efteråret -23, så den er tørret og klar til at køre i øvrigt!)
Gamle kakkelovne kan have røgkanalen muret mod skorstenen, men normalt sidder der vel en metaltilslutning, så det kan bevæge sig lidt. Kakkelovnsbyggeren gør vel arbejdet færdigt, dvs. tilslutter kakkelovnen til skorstenen?
Skorstenen tilsluttes bagud, ikke opad.
Åbn den runde sodluge øverst og kig ind med en lommelygte, så ser du spjældet og hvor røgen skal tage vejen ind i skorstenen.
Gamle kakkelovne kan have røgkanalen muret mod skorstenen, men normalt sidder der vel en metaltilslutning, så det kan bevæge sig lidt. Kakkelovnsbyggeren gør vel arbejdet færdigt, dvs. tilslutter kakkelovnen mod skorstenen?
Skorstenen tilsluttes bagud ikke opad.
Åbn den runde sodlugen øverst og kig ind med en lommelygte, så ser du spjældet og hvor røgen skal forsvinde ind i skorstenen.
Hej!
Kakkelovnsbyggeren virker moderat interesseret i at gøre arbejdet færdigt med tilslutning desværre. Som sagt, en noget speciel herre.
At "skorstenen tilsluttes bagud og ikke opad" forstår jeg ikke helt, er der en god grund til dette?
I øjeblikket har vi en kanal (kasse) først skorsten, som er placeret lige over vores kakkelovn, det kan vel ikke gøre nogen forskel? Vi har ingen skorsten (lige der) da kakkelovnen er sat i en moderne tilbygning til huset. Det bliver en separat skorsten.
Men sætte en metaltilslutning, som man så murer omkring for at gøre det tæt, som derefter skal tilsluttes et "skorstens-kit" lyder som planen fremadrettet?
Detat har jeg muret selv, da jeg satte en rørspis op. Her er billeder:
[link]
Meget flot lavet og hyggelig tråd!
Så, at din plade stak ud gennem væggen, men missede lige delen om, hvordan den tilsluttes til selve murningen.
Murer man rundt, så det bliver helt "stumt" og tæt? Overvejer, hvordan det bliver med varmeudvidelse/revner osv.
Jeg så, at din plade stak ud gennem væggen, men jeg gik lige glip af delen om, hvordan den tilsluttes til selve murningen.
Murer man rundt, så det bliver helt "stiv" og tæt? Jeg tænker på, hvordan det bliver med varmeudvidelse/revner osv.
Man smører lerbrug mellem muffen og teglet som beklæder den. Det er så tæt, det bliver så at sige. Traditionen siger vel mindst 3 tommer tegl mellem røgkanal og yderside og lerbrug mindst den ene side for tæthed. Sådan så det ud i 2015, da jeg lige havde muret tilslutningen af kakkelovnen. Vi kigger ind gennem sodlugten og ser spjældet til nedre højre og muffen, der går direkte ind i skorstenen:
Sandheden er, at alle kakkelovne lækker lidt efter fyring pga. revnerne, der opstår fra fyrings- og afkølingscyklusserne. Det hører med så at sige. Men traditionen er, at de skal være tætte, inden man fyrer dem første gang, det er dette, der normalt testes ved installationsbesigtigelsen.
Kakelugnsmakeren virker moderat interesseret i at gøre arbejdet færdigt med tilslutning desværre. Som sagt en noget speciel herre..
At "skorstenen tilsluttes bagud og ikke opad" forstår jeg ikke rigtigt, er der nogen god grund til dette?
I øjeblikket har vi en kanal (kasse) først skorsten som er placeret lige ovenover vores kakkelovn, kan vel ikke spille nogen rolle? Vi har ingen murstock (lige dér) da kakkelovnen er sat i en moderne tilbygning af huset. Vil være en separat skorsten.
Men sætte en Stos som man da murer rundt for at få det tæt som derefter skal tilsluttes til et "skorstens-kit" lyder som planen fremad?
Tror jeg forstår om det er en traditionel kakelugnsmakare som kun laver tilslutninger mod murstock, dvs bagud. At tilslutte opad uden "rigtig" skorsten er ikke "som man plejer at gøre".
Traditionelle kakkelovne står foran en murstock, med en vis afstand, og da går røgkanalen bagud, ind i murstocken.
Det skal jo siges, at ofte sker tilslutningen bagud i en vinkel opad. Man bør egentlig ikke have en helt horisontal tilslutning som jeg murede, for da afsætter sod og aske sig der. Nu har dette ikke været et problem i mit tilfælde (kan jeg sige efter daglig fyring siden efteråret 2015) men en erfaren kakkelovnsfabrikant ville nok rynke lidt på næsen af min amatørisme gætter jeg.
For at tillade bevægelse uden at det sprækker omkring en stos, bruges der normalt ildfast garn eller tilsvarende som forsegling. Men her bør skorstensfejeren konsulteres, da de skal godkende installationen, før du må fyre.
Så at din plade stak ud gennem væggen men missede lige delen om hvordan den tilsluttes selve muren.
Murer man rundt, så det bliver helt "stumt" og tæt? Jeg overvejer, hvordan det bliver med varmeudvidelse/revner osv.
Man kan have stenuld omkring stussen. Dvs mellem Stod og tegl eller muring. 1 cm f.eks.
Men stussen er plade, kan bevæge sig lidt, dvs bøjes. Og lidt ”lækage” kan tillades.
En ovn 2 m fra ild til spjæld øger vel ca 2 mm i højde ved 100°.
Jeg så, at din plade stak ud gennem væggen, men gik glip af delen om, hvordan den tilsluttes til selve muringen. Murer man rundt, så det bliver helt "stumt" og tæt? Jeg overvejer, hvordan det bliver med varmeudvidelse/revner osv.
Man kan have stenuld omkring stosen. Dvs mellem Stod og tegl eller muring. 1 cm fx.
Men stosen er plade, kan bevæge sig lidt, dvs bøjes. Og lidt ”lækage” kan tillades.
En ovn 2 m fra ild til spjæld øger vel ca. 2 mm i højde ved 100°.
Claes Sörmland sagde:
Det skal jo siges, at ofte sker tilslutningen bagud i vinkel opad. Man bør egentlig ikke have en helt horisontal tilslutning, som jeg murede, for så afsætter sod og aske sig der. Nu har dette ikke været et problem i mit tilfælde (kan jeg sige efter daglig fyring siden efteråret 2015), men en erfaren kakkelovnsfabrikant ville nok rynke lidt på næsen over min amatørisme gætter jeg.
Ja vinkel opad er godt. Samtidig har man lyst til at få så stor varm højde som muligt. Det fører til højt udløb, dvs horisontalt.
1. Normalt tilslutter man skråt opad/bagud til skorstenen.
I mit tilfælde mangler skorstenen, da kakkelovnen er opstillet frit i en ny tilbygning.
Er det da forkert at tilslutte en skorsten lige ovenover, direkte vertikalt ud fra huset?
2. Tætning mellem kakkelovn/skorsten og dermed komme fra det rektangulære tværsnit til et rundt tværsnit gøres med en såkaldt stos (passende pladekonstruktion), som derefter dækkes med lerpuds for tætning og fastgørelse (?).
Her kan også et ca. 1cm tykt stykke stenuld anvendes til at tætne/udjævne overfladen fra muringen?
Jeg læste lidt videre og bliver lidt bange/overrasket over, at mange tilsyneladende anbefaler, at man tager den øverste del af ovnen ned, inden indgreb som dette udføres ved renovering af ældre ovne. Vil jeg kunne montere stos og skorsten med det givne rum, jeg har i dag?
Vedhæfter billede for at forsøge at klarlægge min sammenfatning ovenfor
Tak for alle råd, tips og information indtil videre.
Så hvis jeg forsøger at opsummere det lidt:
1. Normalt forbinder man skråt opad/bagud ind i murstock.
I mit tilfælde mangler murstock, da kakkelovnen er placeret frit i en ny tilbygning.
Er det så forkert at forbinde en skorsten lige ovenover, direkte vertikalt ud fra huset?
2. Tætning mellem kakkelovn/skorsten og dermed komme fra det rektangulære tværsnit til et rundt tværsnit gøres med en såkaldt stos (passende pladekonstruktion), som derefter dækkes med ler for tætning og fastgørelse (?).
Her kan også en ca. 1 cm tyk stykke stenuld bruges til at tætne/jævne overfladen fra murningen?
Jeg læste videre lidt og blev lidt bange/overrasket over, at mange ser ud til at anbefale, at man fjerner den øverste del af ovnen, før indgreb af denne karakter udføres ved renovering af ældre ovne. Kommer jeg til at løse at montere stos og skorsten med det givne rum, jeg har i dag?
Vedhæfter billede for at forsøge at klargøre min opsummering ovenfor
[billede]
Så her næsten et år senere: Hvordan gik det? Jeg overvejer også en tilslutning på toppen af en kakkelovn, så tips og andres erfaringer modtages med tak.
Kakelugnsmakeren virker moderat interesseret i at færdiggøre arbejdet med tilslutning desværre. Som sagt en noget speciel herre..
At "skorstenen skal tilsluttes bagud og ikke opad" forstår jeg ikke helt, er der nogen god grund til dette?
I øjeblikket har vi en kanal (boks) først skorsten, som er placeret direkte over vores kakelugn, det kan vel ikke betyde noget? Vi har ingen murstock (lige der) da kakelugnen er sat i en moderne tilbygning af huset. Det vil være en separat skorsten.
Men at sætte en Stos, som man murer omkring for at få det tæt, der så skal tilsluttes til et "skorsten-kit", lyder som planen fremad?
Det traditionelle har været at mure en skorsten, der står på jord/bjerg. Tunge stykker. Så skal kakelugnar tilsluttes horisontalt.
En kakelugn bærer aldrig skorstenen ovenfor, men med moderne moduler kan den være ovenfor. Men ikke på. Dvs skorstenen bæres af noget andet end ovnen.
Så kan man bekvemt renovere ovnen, uden at hele skorstenen vælter ned.
Det der kan montøren.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.