Hej,

Jeg står i startfasen med at udskifte en aftræksvarmepumpe, ivt 490, som i øjeblikket står direkte på betonpladen.

Den tidligere ejer havde problemer med en lækage eller tilstoppet afløb, der gjorde, at der løb vand ud på betonen. Lækagen var langsom, og hældningen på betonpladen er sådan, at vandet løber ind i væggen. Da vi flyttede ind, var det tørt, men der var mugvækst i isoleringen. Vi udskiftede dette i forbindelse med indflytning.

Nu da jeg skal udskifte varmepumpen, havde jeg tænkt mig at lægge noget under den, opadrettet mod væggen på en eller anden måde. Sådan at en lignende lækage i fremtiden gør, at vand løber ud på gulvet og bliver synligt. Hvordan ville I gøre det? Hvilket materiale er egnet at bruge? Firmaet, der skifter varmepumpe, siger, at disse kedler normalt står direkte på betonpladen. Når de river den gamle ud, har jeg cirka 15 minutter, inden de skal have den nye ind.

Alle tips er velkomne!
 
  • Varmepumpe installation med rør, slanger og kabler over en betonplade, med fokus på placering af fra- og tilslutninger for korrekt drift.
  • Hånd med lommelygte lyser på betongplade og væg i teknisk rum, viser rør og mulige fugtskader.
En balje som du har under opvaskemaskinen burde fungere
 
  • Synes
svarsfrojd
  • Laddar…
Et stykke vådrumsgulvbelægning type 80 * 80 cm som foldes op mod bagvæggen og siderne. Det burde være holdbart og klare 15-20 år, indtil varmepumpen skal skiftes næste gang.
 
  • Synes
svarsfrojd
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
En balje som du har under opvaskemaskinen burde virke
Ja jeg har også overvejet det. Det gælder bare om, at den er tilstrækkelig bred, og at det er muligt at lave et hul til afløbet.
Problemet er, at det er svært at måle, før kedlen er væk. Derefter har jeg 15 minutter.
 
Den underlag som det linkes til er god, det er ligesom køleskabsmål på en sådan VP. Lægges der på 30 sekunder. Men tænk på at stille VP på 4 puder så den kommer op lidt og ikke af sin vægt trykker underlaget i stykker. Kan blive sådan da plast/gummi er koldflydende, har 4 puder under mine tanke på 750 liter stykket og det har ikke sunket på 15 år, men så kan jeg også spule rent under dem, bliver en del støv og andet skidt under alt som står tæt på et gulv.
 
  • Synes
svarsfrojd
  • Laddar…
M Maxitupla sagde:
Et stykke vådrumsgulvbelægning typ 80 * 80 cm som foldes op mod bagvæggen og siderne. Det burde være holdbart og kunne holde 15-20 år indtil varmepumpen udskiftes næste gang.
Hvordan gør man i hjørnerne? Har ingen erfaring med sådanne belægninger, men de er vel normalt svejset i hjørnerne?
 
J jonaserik sagde:
Det underlag som der linkes til er godt, det er ligesom køleskabsmål på en sådan VP. Lægges på 30 sekunder. Men tænk på at stille VP på 4 puckar, så den kommer op lidt og ikke af sin vægt trykker underlaget i stykker. Kan blive sådan da plast/gummi er koldflydende, har 4 puckar under mine tanke på 750 liter hver og det er ikke sunket på 15 år, men så kan jeg også spule rent under dem, der bliver en hel del støv og andet skidt under alt som står direkte på et gulv.
Interessant! Hvad er det for puckar du mener? Kan du finde et link?
 
Det med hjørnerne kan du glemme, underlag for køl/frys er som en balje og åben fortil.
Puckar er bare almindelige ishockeypuckar og totalt stumme.
 
  • Synes
svarsfrojd
  • Laddar…
Karrock
S svarsfrojd sagde:
Interessant! Hvad er det for nogle pucke du mener? Kan du finde et link?
Hockeypuck

Edit: toer på bolden... Pucken 😆
 
  • Synes
svarsfrojd
  • Laddar…
S svarsfrojd sagde:
Hvordan gør man i hjørnerne? Har ingen erfaring med sådanne måtter, men de er vel normalt svejsede i hjørnerne?
Godt spørgsmål. Hvis der er nogen centimeter ekstra plads, så går det måske at folde op og proppe måtten der.
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.