Nu er det snart tid til at begynde at planlægge for datterens rum i kælderen, og jeg tænkte at høre med jer, hvad I anbefaler, man gør dernede. Forudsætningerne er følgende.
Rummet skal bygges i et hjørne i kælderen, hvilket betyder, at der vil være to vægge, som er ydervægge. På ydersiden af disse vægge sidder en platonmåtte, dog uden isolering. Gulvet består af betonpladen. I loftet sidder loftpanel i træ.
To nye vægge skal op, hvoraf i en skal der indsættes en dør. Der er i dag et meget stort vandfyldt element, som fungerer, måske skal det mindskes lidt.
Hvordan anbefaler I, at jeg skal bygge vægge og gulv op? Der er ikke særlig højt til loftet, så jeg vil ikke bygge for meget i højden, medmindre det er nødvendigt.
Har haft flyttekasser stående der i flere år uden tegn på fugt nedefra.
Modtager gerne alle tips og idéer til fremgangsmåde.
En lille ting som min byggesagkyndige gjorde mig opmærksom på er, at for soveværelser skal man have to mulige udgange (på grund af brandrisikoen). Regel eller ej så syntes jeg det var meget tankevækkende, måske også for dig?
Soveværelse i kælderen er ret ubehageligt synes jeg... det bliver næsten altid lidt dårligere luft, iskolde gulve, dårligt lysindfald osv. Antager at gulvet ikke er isoleret heller hvis ikke væggene er? Måske er det værd at brække op og isolere gulvet og også grave på ydersiden og lægge isolering uden for platonmåtten hvis det skal være et langvarigt soveværelse. Så kan man jo lægge gulvvarme og valgfrit gulv også uden problemer. Men der er jo en del arbejde med at støbe plade...
Jeg isolerede en væg på ydersiden af bryggerset for nogle uger siden og det går faktisk hurtigt at grave hvis man tager det i etaper.. dvs man fylder igen efterhånden som man lægger pladerne der. Jeg gravede omkring 1.3m dybt så en celleplastplade gik ned i højden. Men jeg har lerjord og makadam de nærmeste 50cm mod huset så det var let at grave og det var muligt at grave en smal rende...
Det går aldeles udmærket at have soveværelse i kælder. Et vindue kan være rart at have, i det mindste om sommerhalvåret. Om vinteren er det alligevel mørkt udenfor på tid som tilbringes i rummet. En stor fordel med kældersoveværelse er køligheden om sommeren. Sørg for at der er friskluftsventil så det bliver ventileret. Lav en ventilationsspalte på undersiden af døren så det ventilerer, selvom døren er lukket. Gulvet kan passende være platon + parket, hvilket giver varme gulve. Du behøver IKKE at bryde op og isolere. Totalt spildt arbejde. Hvis du skal isolere på ydersiden så er det vigtigst over jorden. Under jordniveau isolerer jorden tilstrækkeligt. Ydervæggene kan du male eller tape direkte på pudset eller bruge regler (metal eller træ som plastisoleres fra betonen) + gipsplader (dog ingen isolering der som kan binde fugt). Det er godt hvis luften kan cirkulere lidt bag pladerne, dvs. ikke tæt mod gulv/loft. Skillevæggene er bare at regle op (metal eller træ) og gipse. Undgå træ direkte mod betongulv, hav mindst plast imellem i så fald. Hvis radiatoren har betjent et større område så kan det være en idé at "dele" det i 2 mindre, hvoraf en i soveværelset.
En ting til. Tjek evt. radon. Hvis det er radonfundament så plejer der at være betydeligt højere værdier i kælderen, hvilket ikke er så rart.
Har gennemført et lignende job selv for cirka fem år siden, et soveværelse til datteren og et til sønnen, begge i kælderen. Huset bygget i '57, med lav loftshøjde, uisolerede vægge og gulv, men alligevel en tør kælder uden "kælderlugt".
Sådan gjorde jeg:
Gulvet i sønnens rum fik Platonmåtte + 14 mm trægulv, ventilerede fodlister. Hvis loftshøjden havde været højere, havde jeg lagt isolering også, men det blev rigtig godt uden, varmt og hyggeligt, tykt trægulv er perfekt til kældergulv. Glem laminat, det har jeg i køkkenet, og det bliver skidekoldt om vinteren, (men det er slidstærkt og derfor godt som køkkengulv). Gulvet i sønnens rum er vi meget tilfredse med!
Gulvet i datterens rum fik beholde de gamle limede (linoleum?)plader fra '57. Med ny gulvmaling blev gulvet pænt, men uha så koldt om vinteren. Har lagt tykke tæpper på for at kunne gå på gulvet uden at risikere forfrysninger. Dette rum føles koldere og "råere" end sønnens med Platon+trægulv.
Ydervægge har jeg bredspartlet og malet, (efter at have fjernet tykke lag tapet og repareret puds hvor det var nødvendigt). Det er rigeligt i en tør kælder.
Nye indervægge har jeg bygget med stålprofiler og dobbeltgips, lydisoleret med stenuld. Det blev godt!
Tidligere døråbning har jeg muret til med Leca og mursten.
Satte en ny radiator i sønnens rum, (den gamle var for lille). Jeg synes, at det nye element i kombination med nye overflader får hele rummet til at se nyt og flot ud.
Har gennemført et lignende job selv for ca fem år siden, et soveværelse til datteren og et til sønnen, begge i kælderen. Huset bygget -57, med lav loftshøjde, uisolerede vægge og gulv, men alligevel en tør kælder uden "kælderlugt".
Sådan gjorde jeg:
Gulvet i sønnens værelse fik Platonmåtte + 14 mm trægulv, ventilerede fodlister. Hvis loftshøjden havde været højere, havde jeg lagt isolering også, men det blev rigtig godt uden, varmt og hyggeligt, tykt trægulv er perfekt til kældergulv. Glem laminat, det har jeg i køkkenet og det bliver iskoldt om vinteren, (men det er slidstærkt og derfor godt som køkkengulv). Gulvet i sønnens værelse er vi meget tilfredse med!
Gulvet i datterens værelse fik beholde de gamle limede (linoleum?)plader fra -57. Med ny gulvmaling blev gulvet flot, men usch så koldt om vinteren. Har lagt tykke tæpper for at kunne gå på gulvet uden at risikere forfrysninger. Dette rum føles koldere og "råere" end sønnens med Platon+trægulv.
Ydervægge har jeg bredspartlet og malet, (efter at have fjernet tykke lag tapet og pudset op hvor det var nødvendigt). Rækker godt i en tør kælder.
Nye indvendige vægge har jeg bygget med stålregler og dobbeltgips, lydisoleret med stenuld. Det blev godt!
Tidligere døråbning har jeg muret til med Leca og tegl.
Satte et nyt vandelement i sønnens værelse, (det gamle var for lille). Jeg synes, at det nye element i kombination med nye overflader får hele rummet til at se nyt og flot ud.
Vedhæfter et par billeder af sønnens værelse:
[billede][billede]
Flot! Skal lave noget lignende - har dog tænkt at regle op med stålregler og gips også mod ydervægge (føles som det er mere komfortabelt(?) I et soveværelse.
Hvordan fungerer det med opvikket? Har ikke helt forstået det.
Flot! Jeg skal lave noget lignende - har dog tænkt mig at bruge stålregler og gips selv mod ydervægge (føles som om det er rarere(?) I et soveværelse.
Hvordan fungerer det med opvikningen? Har ikke helt forstået det.
Tak! Det er nu næsten 18 år senere billederne blev taget.