Vi vil gøre åbningen ind til vores køkken (villa 2 plan) større. Alt tyder på, at væggen er bærende, da der sidder en bjælke øverst, som mellemloftset hviler på. Der står skrevet væggbånd på den.
Bjælken er 190x45mm og åbningen i dag er 850mm, vi vil øge den til 1440mm ifølge billede nedenfor. Væggen er reglet med 90x45mm, nogle regler føles dog "løse", og nogle er udskåret, da der går afløb og vand i væggen.
Kan dette beregnes? Det bliver to styks gulvbjælker over åbningen.
Hvis det er en 45x195 regel (45x190 er ikke en standardmål) i laveste kvalitetsklasse (C14) og den er 1,4 meter lang, klarer den en punktlast i midten på ca. 350 kg. Sandsynligvis behøver du derfor ikke gøre noget, det afhænger lidt af hvordan konstruktionen ser ud og hvad der findes i planet ovenover. Hvis du ønsker at forstærke, så lim og skru en regelbit så høj som den kan blive direkte under tagbjælken. Det er også muligt at indfælde en lille stålbjælke.
Hvis det er en 45x195 regel (45x190 er ikke et standardmål) i laveste kvalitetsklasse (C14) og den er 1,4 meter lang klarer den en punktlast på midten på ca. 350 kg. Sandsynligvis behøver du derfor ikke gøre noget overhovedet, det afhænger lidt af, hvordan konstruktionen ser ud og hvad der er i planet ovenfor. Vil du forstærke, så lim og skru en regelsplint så høj som den kan blive direkte under tagbjælken. Det går fint at indfælde en lille stålbjælke også.
Tak for svar!
Det er en to-delt regel, ses hvis du klikker på billederne, så du får en forstørrelse. Den øverste er ca. 45x45 (er ikke hjemme, så jeg kan ikke måle nu). Jeg vil forsøge at fylde på med lidt mere info, sådan ser grundplanen ud, huskroppen er ca. 12,5m x 5,5m. Forstuen og fællesrummet ovenpå er tilbygget. Væggen til det store soveværelse, som ligger over åbningen til køkkenet, er ikke bærende.
Den tilsvarende væg i dagligstuen er blevet fjernet i højden med ovnen/trappen og erstattet med en bjælke.
Sådan ser væggen ud til højre for åbningen set fra køkkensiden, de stående reglar er udskåret på forskellige steder for vand/afløb, og nogen føles i princippet løs.
Med disse nye oplysninger og efter en mere omhyggelig gennemgang af alle fotografierne, må jeg nok trække tilbage, hvad jeg skrev i mit forrige indlæg. Kun gulvreglen i bjælkelaget ovenover, som hviler midt på bjælken over nuværende åbning, repræsenterer en punktlast på ca. 600 kg. En forstærkning er altså nødvendig, foreslået med en stålbjælke. Træregler, der er stablet oven på hinanden uden at være limet, har slet ikke samme modstand mod nedbøjninger. Jeg kan vende tilbage senere i dag med forslag til passende dimension på en stålbjælke.
Jeg synes desværre ikke, at huset virker til at være helt professionelt projekteret. Visse dele af gulvet på overetagen må være ret svajende i forhold til de store spændvidder. En vis forsigtighed er derfor på sin plads.
I normaltilfældet ville jeg med hensyn til tegningen have sagt, at den væg absolut ikke er bærende. Bærende vægge går i princippet altid på længden i huset, tværs mod spær, så spær bæres af, og der har du ingenting.
En lidt dristig måde at teste på er jo at save de stående regler over med en håndsav. Hvis saven klemmer fast, er væggen sandsynligvis bærende. Lad i så fald saven sidde fast og stempel op taget, indtil forstærkningen er sat på plads. En stålregel tager mindre plads end en limtræsbjælke.
Synes det burde være nok med en 195x45 der sømmes sammen med bef balk over selve åbningen. Den nye bjælke fastgøres ordentligt til de stående stolper på hver side af åbningen. Så får du i princippet en bærende bjælke over selve åbningen som er 90x190. Burde være rigeligt til en spændvidde på 1440 mm ifølge mavefornemmelse. Eventuelt skal sidestolperne/væggestolperne afstives i siden.
Hvis det skal fungere med en 45x195, bør det være mindst C24 klasse, gerne C30. Spørgsmålet er, om det får plads i højden uden at skulle sænke dørhøjden. I dette tilfælde ville jeg satse på en stålbjælke for at spare højderum. Et VKR-rør (firkantet rør med rektangulært tværsnit) med målene 90x50 er definitivt tilstrækkeligt.
At gulvbjælkerne i mellemetagen ligger i husets længderetning fremgår dels af det tredje foto i indledningstråden, men også af planlægningsskitserne. Jeg er dog enig i, at det er usædvanligt. Se også min tidligere kommentar.
Med disse nye oplysninger og efter en mere omhyggelig gennemgang af alle fotografierne, må jeg nok trække tilbage, hvad jeg skrev i mit tidligere indlæg. Bare gulvreglen i bjælkelaget ovenover, som hviler midt på bjælken over den nuværende åbning, repræsenterer en punktlast på ca. 600 kg. En forstærkning er altså nødvendig, foreslået med en stålbjælke. Træregler, der er stablet ovenpå hinanden uden at være limet, har slet ikke den samme modstand mod nedbøjninger. Jeg kan vende tilbage senere i dag med forslag til en passende dimension på en stålbjælke.
Jeg synes desværre ikke, at huset virker til at være helt professionelt projekteret. Visse dele af gulvet på første sal må være ret svajende i betragtning af de store spændvidder. En vis forsigtighed er derfor på sin plads.
Okay, tak for input! Du må meget gerne komme med et forslag til en stålbjælke.
Det lyder jo ikke så godt, hvis huset ikke synes at være godt bygget. Huset er et af ca. 50 lignende modulhuse i et område fra '79. Nedenfor er en mere målsat plantegning, hvor jeg har markeret de indervægge, som jeg tror er bærende, de øvrige indervægge er 45x45, som ifølge den tekniske beskrivelse ikke skal være bærende.
Jeg sagde ikke, at huset var dårligt bygget, kun at projekteringen (dvs de oprindelige tegninger) ikke virkede rigtig professionel. Hæng ikke med næbbet over det. Du har absolut den rette indstilling til forandringer.
De rødt markerede vægge er med sikkerhed bærende. Jeg har efterladt forslag til stålbjælke i et tidligere opslag.
Hvis det skal fungere med en 45x195 bør det være mindst C24 klasse, gerne C30. Spørgsmålet er om den får plads i højden uden at skulle sænke dørehøjden. I dette tilfælde ville jeg satse på en stålbjælke for at spare højdeplads. Et VKR rør (firkantet rør med rektangulært tværsnit) med målene 90x50 er bestemt tilstrækkeligt.
At gulvreglarne i mellemspærret ligger i husets længderetning fremgår dels af det tredje foto i indledningstråden men også af planerne. Jeg er dog enig i, at det er usædvanligt. Se også min tidligere kommentar.
Mener du, at stålbjælken skal erstatte den nuværende regel helt? Eller ligesom Oldboys forslag ligge parallelt med den inde i væggen?
justusandersson sagde:
Jeg sagde ikke, at huset var dårligt bygget, bare at projekteringen (altså de oprindelige tegninger) ikke virkede rigtigt professionelle. Hæng ikke med næbbet for det. Du har absolut den rette attitude til ændringer.
De rødt markerede vægge er med sikkerhed bærende. Jeg har efterladt et forslag til stålbjælke i et tidligere indlæg.
De første planritninger, som jeg lagde op, var fra mæglerens annonce fra da vi købte huset.
Jeg har desværre ingen originaltegninger, hvilket havde været godt nogle gange...
Nu har jeg tjekket lidt hvad min lokale jernhandel har på lager, kunne 80x40x5 fungere?
Så har elektrikerne været forbi og tjekket lidt da der går el i væggen som skal fjernes, hans ønske er at få plads til et par dåser så åbningen bliver ikke helt så stor som jeg har skrevet ovenfor men snarere ca. 1315mm.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.