11,605 læst ·
31 svar
12k læst
31 svar
Gulvkonstruktion med vandbåren gulvvarme i kælder
Side 1 af 3
Medlem
· Västernorrland
· 126 indlæg
Hej.
Vil gerne tilføje, at jeg har forsøgt at læse og søge, men har ikke fundet præcis det, der gælder for mig.
I dag ser gulvkonstruktionen ud som følgende: plade, 150mm isolering (gullfiber), 70mm reglar som er fastsat i vægkonstruktionen, 22mm spånplade, plastmåtte.
Jeg skal bygge rummet om fra opbevaring til toilet og vil have vandbåren gulvvarme og vådrumsmåtte.
Hvordan skal min konstruktion se ud?
Vil gerne beholde samme niveau på gulvet (lavere højde fungerer, men ikke højere)!
Tak på forhånd!
Vil gerne tilføje, at jeg har forsøgt at læse og søge, men har ikke fundet præcis det, der gælder for mig.
I dag ser gulvkonstruktionen ud som følgende: plade, 150mm isolering (gullfiber), 70mm reglar som er fastsat i vægkonstruktionen, 22mm spånplade, plastmåtte.
Jeg skal bygge rummet om fra opbevaring til toilet og vil have vandbåren gulvvarme og vådrumsmåtte.
Hvordan skal min konstruktion se ud?
Vil gerne beholde samme niveau på gulvet (lavere højde fungerer, men ikke højere)!
Tak på forhånd!
synes du skal droppe gulvvarme i kælderen da du har så lidt isolering, og ikke vil bygge op i højden..
der findes et gulvvarmesystem fra LK sammen med et opklodset gulv fra nivell.
men synes som sagt ikke at gulvvarme skal suppleres i huse med lidt isolering, især i kældre.. da der vil være meget fugtvandring med risiko for fugtskader...
der findes et gulvvarmesystem fra LK sammen med et opklodset gulv fra nivell.
men synes som sagt ikke at gulvvarme skal suppleres i huse med lidt isolering, især i kældre.. da der vil være meget fugtvandring med risiko for fugtskader...
Medlem
· Västernorrland
· 126 indlæg
Har set flere andre tråde med folk som lægger gulvvarme i kælder, kender også flere venner som har gulvvarme i kælder. Man skal vel bare være opmærksom på, at man ikke skal slukke for varmen om sommeren!?
Til mit gulv igen: Nivellsystemet og LK gulvvarme er der nogen, der har erfaring med dette?
Til mit gulv igen: Nivellsystemet og LK gulvvarme er der nogen, der har erfaring med dette?
ja det fungerer men det er ikke noget at anbefale, hvis du ikke har mindst 400 mm isolering...
når du lægger med nivell får du også et luftspalte mellem beton og isoleringen. derefter lk 16 sporplade med reflektionsplade..
så har du jo altid dette, som man kan bruge ...
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...ystem/Pa-barande-golv/LK-Sparskiva-XPS-30-50/
når du lægger med nivell får du også et luftspalte mellem beton og isoleringen. derefter lk 16 sporplade med reflektionsplade..
så har du jo altid dette, som man kan bruge ...
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...ystem/Pa-barande-golv/LK-Sparskiva-XPS-30-50/
Medlem
· Västernorrland
· 126 indlæg
nå, ser ud til at alle ikke anbefaler gulvvarme....
Så hvordan synes I, at jeg skal konstruere mit gulv?
Jeg vil ikke have et koldt gulv!!!!!!!!
Så hvordan synes I, at jeg skal konstruere mit gulv?
Jeg vil ikke have et koldt gulv!!!!!!!!
Det går udmærket at lægge gulvvarme i kælderen. Vi har lagt 100mm celleplast på den gamle uisolerede plade og ovenpå det støbt 100mm ny plade med vandbåren gulvvarme. Bruger under 6000kwh/år (jordvarme) på 200kvm hvoraf kælderen står for 1/3 af arealet, så nogle 400mm celleplast er ikke noget krav, synes jeg. 30mm var LKs anbefalede minimum på det tidspunkt, 2008.
og anbefalede minimum er 200-300mm i dagens dato... og det er minimum..ronolo sagde:Går udmærket at lægge gulvvarme i kælderen. Vi har lagt 100mm cellplast på gammel uisoleret plade og ovenpå det støbt 100mm ny plade med vandbåren gulvvarme. Trækker under 6000kwh/år (jordvarme) på 200kvm hvoraf kælderen står for 1/3 af arealet, så nogle 400mm cellplast er ikke et krav kan jeg synes. 30mm var LKs anbefalede minimum på tidspunktet, 2008.
nu var det ikke direkte økonomien jeg mente, men byggeteknik...
men at sige at det er nok med 100mm som du siger er bare at narre TS, der kan du tale om skjult fejl, når det er tid til at sælge...
Du skal vide, at der er mange, der mener meget baseret på, hvad andre meningsdannere har skrevet. En blind leder en anden blind, så at sige.
Hvordan ser din dræning ud i dag?
Plastmåtte er ikke at anbefale, da den ikke ånder, alt skal kunne ånde i en kælder.
Isoler så meget du kan baseret på byggehøjde, gulvvarme er for komfort. Mener du, at du kan lægge nogle ekstra kroner på opvarmningen, så gør det.
Hvordan ser din dræning ud i dag?
Plastmåtte er ikke at anbefale, da den ikke ånder, alt skal kunne ånde i en kælder.
Isoler så meget du kan baseret på byggehøjde, gulvvarme er for komfort. Mener du, at du kan lægge nogle ekstra kroner på opvarmningen, så gør det.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 indlæg
Da jeg kiggede i tabellerne, kom jeg frem til, at 7-8 cm celleplast skulle være tilstrækkeligt til mit hus. 30 cm er vel for en ny plade oven på jorden? 10 cm burde være tilstrækkeligt til et almindeligt hus med kælder.
Ved nybyggeri ja. At diskvalificere alle, der ikke bygger nyt, eller graver ud hele kælderen, fra at lægge gulvvarme synes jeg er en forkert anbefaling baseret på egne erfaringer. fx. 100mm fungerer fint forudsat at man har en overflade, der kan ånde. Veludført dræning er nok at anbefale. Risikoen for omvendt fugtvandring øger jo mindre isolering der bruges.Tommor sagde:
Skjult fejl ville i dette tilfælde indebære, at sælgeren havde forsøgt at skjule noget for køberen. Hvis man ikke kan stå ved sit arbejde og aflevere dokumentation for udført arbejde ved evt. salg, synes jeg ikke man skal udføre dem overhovedet.
Hvis alt ånder og væggene er malet med silikat og man har god ventilation, så ved stadig ingen, hvad problemet er med omvendt fugtvandring. Er der nogen, der kan bevise, at de har fået problemer med det? Har ikke læst om nogen, der har fået problemer med det efter nogle år.
Vi har Nivell (med ventilator) og så LK EPS16 på det. Vi har plade på jord, så vi turde ikke risikere at bygge en konstruktion, der senere ville få fugtproblemer. Pladen var tør, og to ud af tre bygningsarbejdere sagde, at Nivell var unødvendigt, men med plade på jord tog vi hellere det sikre før det usikre...
At isolere direkte på pladen og støbe over virker som en fornuftig mulighed, hvis man har lofthøjde til det. Vi havde kun maks. 140 mm til gulvkonstruktion, så det var lige til med Nivell, men det gik...
At isolere direkte på pladen og støbe over virker som en fornuftig mulighed, hvis man har lofthøjde til det. Vi havde kun maks. 140 mm til gulvkonstruktion, så det var lige til med Nivell, men det gik...