Jeg overvejer at bygge en garage, der er 12*7 meter. På overetagen kommer der til at være en lejlighed, og så vil spændvidden på gulvet være cirka 7 meter. Jeg havde tænkt mig at have en bærende bjælke i midten, som bæres oppe af stolper med cc mål på 3 meter. Hvad skal jeg have for dimensioner på bærende bjælke og stolper da? Gulvstrøerne er 220*45 og skal klare 2,0 kN/m[SUP]2.[/SUP]

2 st sammenpiggede 220 x45 ifølge et gratisprogram på byggbeskrivningar.se

Du taler bæreline eller?

huggan sagde:
Du pratar bærline eller?
Ja. Stolperne er tilstrækkelige med 45x120

Men hvordan fik du frem bærlinan. Hvilken beregning brugte du?

Jeg brugte udregningen til at lave et hul i en indervæg i et hus, det bliver jo samme belastning.

Svaret lyder måske unødvendigt groft, men det skyldes nok dels, at gratisprogrammerne har en tendens til at overdrive lidt, og at det beregner på samling ved hver stolpe.

Better safe than sorry. virker fint med en 220'45. Glad for at jeg slipper limträbalk bare.

Derimod vil den have liimträbalk over hver garageåbning.

huggan sagde:
Better safe than sorry. funkar fint med en 220'45. Glad at jeg slipper limträbalk bare.
Jeg mener altså 2 st 220x45 ved siden af hinanden sammen sømmet/skruet som bærlinje

Ups, glemte at du skrev 2n

Er I enige om pillelængden? Den påvirker dimensioneringen.

Kørte den selv nu og dette blev resultatet:

Bærende bjælke: L40c 90*225 Limträ
Stolpe: C14 45*145

Granngubben sagde:
Er I enige om søjlelængden? Den påvirker dimensioneringen.

Søjledimensionen gælder for normal lofthøjde 2400mm, men måske skal det være højere?

Rent estetisk ville jeg vælge kvadratiske stolper fx 95x95

Den er 2400.

Sådan vil det vel se ud da.

Komplet byggetegning af en trækonstruktion med synlige rammer og tagbjælker, der viser den planlagte struktur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.