Hej,

Jeg kunne bruge nogle tips til en ikke alt for dyr borehammer (hvad jeg har forstået er de bedre end slagbor?).

Jeg og min partner skal bryde op et mindre betongulv, mere eller mindre over hele gulvet.
Gulvet har en kant på ca. 1 kvm 5 cm høj, som skal helt væk. Så er der lidt revner i gulvet, så vi skal bryde op for derefter at støbe en ny plade.
Rummet er ca. 2 kvm stort, altså ikke så stort.

Hvilke maskiner skal vi købe? Og nogen der har tips til en god, men ikke alt for dyr variant der klarer jobbet?

Glad for hjælp!

// Linda

Jeg har faktisk aldrig gjort det selv, men efter at have set nogle tips tror jeg bestemt, at det kan være et alternativ at leje gode og fornuftige maskiner til formålet (maskiner som man ikke investerer i som glad hobbyfixer). Det er vel lidt forskelligt, hvis I føler, at I vil have gavn af maskinerne fremover.

C
Enig, jeg ville leje en lidt større maskine til et så lille job. Det burde jo ikke tage mere end en time med det rigtige grej.

Det er nok vist nok gennemførligt at bryde de ting, du nævner, med en almindelig borehammer, men det vil være hårdt arbejde og tage meget tid. For de samme penge, som du køber en enkel borehammer hos Jula, kan du leje en rigtig professionel maskine, der ordner arbejdet på en time, og det vil være sjovt hele vejen. Med en almindelig borehammer kan det nok tage 1-3 dage, og du har lidt uheld.

• Synes
Gurkan2000
  • Laddar…
Hvilken type maskine skal jeg leje i så fald? Er det en borehammer også?

Tak for alle tips! :)

Ja, nogen type af borehammer eller kombihammer hvor du også kan køre med mejsel kan være fornuftigt. Har brugt noget lignende disse hvilket har fungeret godt: https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/kombihammare/sc-CLS_COMBIHAMMERS

De kan sikkert hjælpe dig der du lejer maskinerne også :)

Edit: som slacker skriver nedenfor er det mere fornuftigt at gå efter dem der på siden jeg linkede til kaldes mejselhamrer.

Senest redigeret:
2 kvm så ville jeg leje en specifik bilmaskine - Se helt bort fra begrebet "borehammer" da det kun er til boring og intet andet ligesom en bilhammer kun er til bilning. Der findes borehammere med bilfunktion men at tage 2 kvm gulv med en sådan ville jeg sige er et arbejde der fører til brækket ryg og enorm frustration.

En Hilti TE-700 eller højere nummer (800-900-1000-1500) ville gøre jobbet perfekt, det er blot et spørgsmål om man vil stå på knæ med en 700/800 eller om man vil stå op med en 1000/1500.

Selv ejer jeg en Bosch GSH16-28 som jeg synes, at alle seriøse husejere med kælder bør have i arsenalet! ;)

Senest redigeret:
  • Synes
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Som sagt slagboremaskine er ikke aktuelt.

Jeg har brugt billige borehamre til sådanne jobs herhjemme et par gange. Forskellen mellem en dyr og en (velvalgt) billig er primært levetiden. Jeg rev et gulv op på ca. 2,5 kvm med en 300 kr borehammer fra Biltema. Det tog en eftermiddag. Den gik senere i stykker, da jeg borede 300 huller til sømplugs i et betonloft. Så købte jeg lidt akut en Cohtech fra ClasOhlsson (de har åbent til 21.00 i Kista). Den var ok til at bore med, men ubrugelig til at bryde med. Senere blev det en Bauhaus maskine til omkring 700 kr.

Det du skal kigge på ved køb, er den angivne slagenergi. Den angives i Joule. En god borehammer til brydning bør have en slagenergi på mere end 4 J. De rigtig kraftige ligger ofte på op mod 10 J. En maskine, der er egnet til at bryde klippe, ligger på omkring 50 J.

Beton kan være meget varieret i hårdhed. Så det kan være svært at vide, om en maskine på 4 J klarer opgaven. Personligt ville jeg prøve at købe en billig eller halvbillig maskine på 4 - 6 J (400 - 900 kr). Det bliver billigere end at leje en mere professionel maskine. Hvis den billige maskine ikke klarer jobbet, ville jeg leje en rigtig professionel maskine, man må så forvente en leje på måske 1000 - 1500 kr over en weekend, en sådan maskine koster omkring 10 - 15 000 at købe.

Både Jula og Biltema har et ret bredt udvalg af lavprismaskiner i forskellige størrelser. Jula sælger også f.eks. Dewalt, som er en professionel maskine, men den de sælger ligger på omkring 2 J, duger ikke til brydning.

Hvor meget af gulvet har I tænkt jer at støbe om?
Hvis resten af gulvet er i god stand, er det måske mere fornuftigt at skære snit med vinkelsliber i klacken og så brække den del op. Det er også et lettere arbejde for kombihammeren.

Men lej vinkelsliberen og en støvsuger, det vil støve utroligt meget.

Jeg er (for en gangs skyld :)) ikke enig med hempularen her. Lej en maskine til dette job, de er mere effektive og frem for alt meget rarere at arbejde med med færre vibrationer og bedre ergonomi.

Du bliver nemt færdig på en arbejdsdag, hos mit lokale udlejningsfirma koster en HILTI TE-1500 (31J slagenergi) inkl. bilspyd under 500 kr. for en dag.

Corre: Der er lidt revner osv. i hele gulvet, så det skal nok gøres lidt pænere. Hvad jeg forstår, skal man bryde op og støbe et nyt lag gulv, så det bliver jævnt og helt.

Vedhæfter et billede, som vores rørmokker har sendt. Han skifter gulvafløb og fxer med rør osv.

Ødelagt betonggulv med hul og synlige rør. Støvet og ujævnt omkring, hvor gulvbrønd skal udskiftes. Fliser og byggematerialer ses også.

Lindamyz sagde:
Hvilken type maskine skal jeg leje i så fald? Er det en borehammer også?

Tak for alle tips! :)
Ring en lokal udlejningsfirma og fortæl, hvad du skal lave, så giver de dig en passende maskine. Jeg har lejet bilhammer ved et par lejligheder, og jeg har aldrig engageret mig i hvad modellen hedder, men har helt stolet på personalets viden. Når jeg kigger i en liste over de bilhamre, som Cramo lejer ud, så ville jeg gætte på, at det er en Hilti TE1000, som jeg har lejet. Tung og effektiv.

Lindamyz sagde:
Corre: Der er lidt revner etc i hele gulvet, så det skal nok forbedres en del. Så vidt jeg forstår, skal man bryde op og støbe et nyt lag gulv, så det bliver glat og helt.

Vedhæfter et billede, som vores blikkenslager sendte. Han skifter gulvafløb og fxer med rør etc.

[billede]
Kedelrum? Skal I have gulvvarme og ekstra badeværelse eller lignende der? Hvad vil I have for overflade? Ellers er det jo nok at spartle gulvet med flydespartel eller hurtigsparkel, efter I har banket færdig, så I undgår at rive hele gulvet ud. Det afhænger selvfølgelig lidt af den endelige højde på gulvet.

Er i dag et gammelt "badeværelse/opbevaring af hydrofor"

Vi skal have et lille badeværelse.
- klinker på gulv, ingen gulvvarme
- opsætte væg og indsætte fibo trespo plader (kan ikke flise, huset er fra 1700-tallet og væggene bevæger sig)
- bruser, håndvask og forbrændingstoilet.

Vi vil gøre det så enkelt som muligt, men så godt som muligt! :)

Julias røde slaghammare er rigtig prisvenlig. Den er lidt støjende og tung sammenlignet med dyrere maskiner, men til bilning fungerer den glimrende. Køb en sådan og test. Hvis det er for svagt og tager for lang tid, så er det tid til at leje noget betydeligt større, men slaghammaren er stadig god at have til præcisionsarbejde i hjørner og rundt afløbsrør.

• Synes
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.