5,382 læst ·
2 svar
5k læst
2 svar
Glidelag/fugtspærre ved murstensvæg på beton??
Skal mure en rektangulær murstensmur 5x4 m (40 cm høj) som vil være grundlaget for et drivhus. Muren vil stå på en nylig støbt (1v) kantbjælke i beton som er lidt ru i overfladen. Kantbjælken står på 15-20 cm makadam 8-16.
Så på håndværkerskolens dvd i muring for nogle måneder siden og mener at de der anbefalede tjærepaplag på betonsålen inden det første murstenslag. Så har jeg set på lignende murværker hvor tjærepap ikke er blevet brugt.
Bør jeg lægge tjærepap under det første murstenslag eller ikke?
/Johan
Så på håndværkerskolens dvd i muring for nogle måneder siden og mener at de der anbefalede tjærepaplag på betonsålen inden det første murstenslag. Så har jeg set på lignende murværker hvor tjærepap ikke er blevet brugt.
Bør jeg lægge tjærepap under det første murstenslag eller ikke?
/Johan
Jeg ved intet om drivhuse, men en murstensvæg absorberer meget vand, når det regner. Det tørrer så ud i tørre perioder. Yderligere kan man tolerere en vis kondensation mod murstenen i visse perioder. For at lede vand væk, som er samlet i og på murstenene, udfører man nogle gange en trinvis aftrapning i soklen. Mellem mursten og beton kan man lægge plade, plast eller pap som man bukker op 50 mm på indersiden. Dette gælder lokaler med rumklima. Hvordan et drivhus bør udføres, ved jeg ikke.
Tak for svaret! Jeg kiggede i Per Hemgrens Bygga grund, og der anbefales også underlagspap (men der gjaldt det letklinkerblok på grundsål). Desværre er kantbjælken ikke helt glat i overkanten, så pappen kommer til at ligge lidt ujævnt, men det bliver måske godt alligevel. Jeg har forstået, at underlagspappen både skulle hindre fugt i at trænge ind i teglet nedefra og fungere som glidelag, hvis der opstår bevægelser. Lige om det gælder drivhus, ved jeg ikke.
Er der nogen murerklog, der kan sige, hvordan du ville gøre ved lignende byggeri, fx udekøkken/havemur af tegl på betonsål?
/J
Er der nogen murerklog, der kan sige, hvordan du ville gøre ved lignende byggeri, fx udekøkken/havemur af tegl på betonsål?
/J
Klik her for at svare