Hej!

Jeg har en brændeovn, hvor noget var kommet ned fra skorstenen og smeltet rundt om røgrøret. Det lugtede af brændt plast i hele huset. Jeg mistænker skaderne. Røgrøret var tætnet mod skorstenen med stenuld. Den blev også snavset, så jeg rengør røret og tænker, at jeg udskifter tætningen. Nu har jeg tilfældigvis en balle glasuld (isover g3 touch) liggende i garagen og er temmelig uinteresseret i en balle stenuld også, hvis det kan undgås. Glasulden har EU-klasse A1, men jeg mener, at stenuld skal have højere varmetolerance. Kan jeg fortsætte med glasulden, eller vil jeg så starte en brand?

Billede af røret før og efter rengøring.

Røgrør med rester fra smeltet materiale ved skorsten, omgivet af isolering, mulig stenuld, før og efter rengøring. Røgrør og murværk i skorsten, før og efter rengøring, hvor noget har smeltet og forårsaget brændt plast-lugt i huset.

gedi gedi sagde:
Hej!

Jeg har en brændeovn, hvor noget var kommet ned fra skorstenen og smeltet omkring røgrøret. Det lugtede af brændt plastik i hele huset. Jeg mistænker skaderne. Røgrøret var tætnet mod skorstenen med stenuld. Den blev også snavset, så jeg rengør røret og tænker, at jeg bytter tætningen. Nu har jeg tilfældigvis en balle glasuld (isover g3 touch) liggende i garagen og er ret usikker på at have endnu en balle stenuld, hvis det kan undgås. Glasulden har EU-klasse A1, men jeg mener, at stenuld skal have højere varmebestandighed. Kan jeg bruge glasulden, eller vil jeg starte en brand?

Billede af røret før og efter rengøring.

[billede] [billede]
Jeg gjorde det simple eksperiment at tage en tot glasuld og holde over en lighter. Det brænder jo ikke (præcis som brandklassen angiver), men det deformeres. Så bliver det tilstrækkeligt varmt, vil det altså ikke holde tæt. Det er grund nok til at skaffe den rigtige stenuld i stedet.

• Synes
Ingenjören
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.