Hej,

Fik et tilbud på 56 meter glastrækværk: 280 tusind. Det vanvid kan jeg jo selvfølgelig ikke acceptere, og så er vi nødt til at tænke kreativt.

Mit første skridt er at bestemme hvilket glas jeg skal bruge, hærdet eller lamineret (som er hærdet altså). Grundet faldhøjde osv. behøves ikke lamineret, men det jeg ikke kan finde svar på er om lamineret også er mere holdbart? Hvis det går i stykker, skal jeg jo skifte det alligevel, selvom plasten holder sammen på glasset, så at sige.

Nogen der ved om lamelglas er mere holdbart ved samme tykkelse som kun hærdet glas?

Åsa Lund
Tjek regler og anbefalinger for glas hos MTK

Senest redigeret:
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Kolla regler och REKOMMENDATIONER för glas på MTK
Det fremgår bare, at det skal være hærdet. Det hjælper mig ikke direkte.

Okarlsson Okarlsson sagde:
Hej,

Fick en offert på 56 meter glasrækværk: 280 tusind. Det vanvid kan jeg jo selvfølgelig ikke acceptere, og så er vi nødt til at tænke kreativt.

Mit første skridt er, hvilket glas jeg skal bruge, hærdet eller lamineret (som altså er hærdet). På grund af faldhøjde osv. behøves ikke lamineret, men det jeg ikke kan finde svar på er, om lamineret også er stærkere? Hvis det går i stykker, så må jeg jo skifte det alligevel, selvom plasten holder glasset sammen, så at sige.

Nogen der ved om lamelglas er stærkere ved samme tykkelse som kun hærdet glas?
8 mm hærdet glas med poleret kant koster lidt over 700:- /kvm
Burde blive omkring 40000 for glasset til dit rækværk da.

Lyder dyrt med 280 tusind.

For lamineret glas, der er udsat for vejr og vind, er der altid en risiko for, at glasset delaminerer.
Den risiko undgår man på almindeligt hærdet glas.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 sagde:
8 mm hærdet glas med poleret kant koster drygt 700:- /kvm
Bør blive rundt 40000 for glasset til dit rækværk da.

Lyder dyrt med 280 tusind.

For lamineret glas som er udsat for vejr og vind findes altid risikoen at glassene delaminerer.
Den risiko slipper man på almindeligt hærdet glas.
Meget god info! Altså at plastfilmen med tiden flækker af glasset? Det vil man virkelig undgå.

Okarlsson Okarlsson sagde:
Meget god info! Altså at plastfilmen med tiden flækker af glasset? Det vil man jo virkelig undgå.
Plastfilmen er mellem glassene, så med delaminering mener man at glassene går fra hinanden lidt, skidt kommer ind, glasset bliver gråt typ.
56m er ingen dårlig afstand, men det lød dyrt - Jeg ledte rundt lidt, da det var tid for 14m på vores terrasse og internettet var betydeligt billigere end lokale glasmestre. Bare et par mil fra Tokholm faldt prisen markant, men stadig billigere online. Tjek fx Glasnet og Räckesbutiken.

Rediger;
Fandt mit gamle indlæg fra 2016, Kom til 2 paneler efter overvejelser.

"Tilbud på Lamellglas 8,75mm, 8 paneler, 1400x1000:
- Stockholm 25200:-
- Stockholm Forstad 22300:-
- Nynäshamn 16875:-
- Räckesbutiken med beslag 16750:-
- Räckesbutiken uden beslag 13750:-"

Det betaler sig bestemt at lede rundt lidt.
Købte desuden brusevæggen herhjemme fra Glasnet - Klart billigst og fragt fra Kalmar var ingen problem...

Til sidst betalte jeg cirka 14000 for 10 paneler a 1400x1000cm uden beslag, da jeg fræsede glasset ind i trykkede stolper af limtræ.

Senest redigeret:
N
En enkel 8mm hærdet glasskive er mere holdbar end en 8mm lamineret glasskive, indtil den går i stykker. Ikke-lamineret glas bliver bare en bunke med en masse små glasstykker. Lamineret sprækker, men holder alligevel sammen. Hærdet lamineret bliver en masse små glasstykker, der holdes sammen.

Det er betydeligt lettere at rydde op efter lamineret glas, hvis det skulle gå i stykker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.