Skal sætte nogle profilerede gulvlister.
Jeg mener, jeg har læst, at man kan lade den ene liste være 90 grader og så gire den, som kommer vinkelret imod, passer det?
Og hvor meget skal man gire den så?

Jeg har forsøgt at gire 45 og 45 grader, men jeg får det aldrig rigtig til at se pænt ud... :(
Håbede, at denne metode måske er lidt mere tilgivende, rigtig taknemmelig for alle svar.

• Synes
Sundlof81
  • Laddar…
Jeg er måske lidt tungnem, men hvis den ene er 90 grader - hvordan skal man så dreje den anden? De ender jo med at stå vinkelret på hinanden. Enden af den ene liste støder vel så ind i den anden liste?

Ved godt, at man kan gøre sådan med hulkehlliste (loftliste), men forstår ikke, hvordan det skal fungere med lige liste.

• Synes
perolito
  • Laddar…
Listen er typ allmoge, altså har den en profil, så den er ikke glat på "forsiden" hvis det var det du mente.
Jeg er lige så usikker som dig Jenfor, det er derfor jeg spørger :o

Det kan være lidt tricky at skære disse til. Sørg for at sætte dem op i saven præcis som de kommer til at stå mod væggen, og derefter skære 45 grader. Allmogesockeln kan være højere end anslaget på saven, og så vil den vippe under skæring, og vinklen bliver forkert.

Alternativet er, som naresjo skriver, at lade den ene være uskrevet, men så skal man profilsave den, der går mod den uskrevede liste, hvilket ofte blev gjort før.

Så jeg profilsaver listen vinkelret?

Det burde jeg kunne overleve, har heldigvis kun ET hjørne, men vil have det pænt.
Har ALDRIG haft succes med at geringssave 2 x 45 grader :(

Jeg tror desværre, at 2x45 grader er eneste alternativ.

Ofte plejer det at fungere godt med at figursave den ene sokkel mod en helt ret savet sokkel. Den, der skal figursaves, skal under alle omstændigheder først geringsaves i 45 grader. Det plejer jeg at gøre med kap/geringssaven med soklen på pladen mod bordet. Brug vinkelindstillingen i stedet for geringsfunktionen.

Resten har jeg forklaret så mange gange her på forummet.

• Synes
seerikand
  • Laddar…
Kør til 90% Som mattiasp ved sokling med profil. Den liste som saves i profil får efter gerning i 45 grader en naturlig "markering" at save efter med stiksaven.

Mvh Putte

Så er der jo også hjørneklodsoptionen.

Og, lad dig ikke friste til at bruge latexfugemasse i et dårligt geret hjørne. Det bliver sort og grimt efter et stykke tid.

Kan ikke engang hvis jeg VILLE bruge latexfuge...
listerne er i fyrretræ (tror ikke der findes fyrretræfarvet latex eller???)

Jeg må vel hjem og prøve, til det bliver godt.
Hvor længe bør jeg lade listerne ligge i rumtemperatur, inden jeg begynder at skære?
Nu har de ligget i garagen siden i sommer.

naresjo sagde:
Hvor længe bør jeg lade listerne ligge i rumtemp før jeg begynder at skære?
Nu har de ligget i garagen siden i sommer.
Det burde være tilstrækkeligt, hvis du har en normaltempereret og tør garage.

Fordelen ved at lave geringerne, som du beskriver, at du vil gøre, er, at man kan skære listerne lidt længere, end de skal være, så man garderer sig mod krympningen.

Jeg plejer at lægge ½ promille til (½ mm / meter færdig liste)

/V

Sæt en planke, der er vinkelret i geringssaven som støtte for listen, umuligt at holde den ret og tjek vinklen på saven med passende måleværktøj. Held og lykke!

Er det umalede sokler kan du jo grunde dem 1-2 gange inden montering og så skære dem 45 grader og fylde eventuelle sprækker med latexfuge + en passende finger, der er dyppet i lunkent vand med et par dråber opvaskemiddel.

Inden du slutmaler soklen på plads, kan du spartle eventuelle sømhuller med hurtigt snedkerspartel, så det ikke er synligt overhovedet, hvis man nu vil stirre ned og vurdere sit eget arbejde i fremtiden :)

Latexfuge/akryl er de bedste, der findes til at trylle mindre sprækker og revner væk, synes jeg selv, men heldigvis vælger man jo selv, hvordan man vil gøre.

Skal du bejdse, lasere eller have ubehandlet sokkel, kan du jo prøve MattiasP's forslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.