Skal gipse en væg efter følgerne fra trappemontering til soveloftet. Vil altså ikke bokse de horisontale reglar ind som en kasse, men det skal blive en glat væg.

Havde tænkt at sætte lister på væggen for at komme i samme niveau som reglarne, men da håndværkerne har skåret hul i den eksisterende gipsvæg, stikker reglarne ud 45-13 = 32mm og almindelig liste er 28mm. 4mm højdeforskel føles lidt meget...

Nogen der ved noget andet standard tømmer man kan bruge som er 32mm eller skal man gøre det besværlige og skrue en smule masonitstrimler på almindelig liste for at komme op til ~31,2mm (28 + 3,2mm)?

Hvis man nu skal liste, skal jeg have stående eller liggende gipsplader (liste stående eller liggende)? Vægbredden er 184cm.

En anden grund til at bygge ud er også for at forenkle el-installation til div lamper vi skal have på den væg for at belyse trappen nedenfor.

• Trævæg med synlige trin og metalrækværk ved trapper, klar til gipsbeklædning.
Bed din lokale byggehandel om at flække nogle regler til 32mm, hvis du ikke har adgang til en sav selv.

Ola78
Noget standardtræ på 32 mm ved jeg ikke, om det findes, har i hvert fald aldrig set det. Men hvis det ikke er så meget, du har brug for, kan du købe 34*70, og hvis du så har adgang til en høvlemaskine, høvle det ned til 32*70. Et andet alternativ, som du var inde på, er jo at sømme noget på lægterne, men der kan du jo f.eks. købe 22*145 panel og kløve det på midten, og så en 12 mm krydsfiner eller spånplade bagved, så får du underlag for at kunne skrue i uden at skulle bruge plugs.

Der findes færdigsavede brædder i 34 (nogle gange 35) mm tykkelse. Brug det og læg en masonit på de eksisterende regler.

EDIT: Ola var sekunden hurtigere...

Jeg havde revet ned eksisterende gips, reglet 45x45 liggende, da får man også plads til el-dåser.
Derefter skiver man gipsen liggende for kun at få horisontale samlinger.

Mange tak for svaret!

Helst af alt havde jeg gerne revet alt det eksisterende gips ned ifølge pbengtsson's indlæg. Desværre er jeg lidt doven, når det kommer til denne væg.. :s
Jeg spekulerer på, om det ikke vil være hurtigst at smide masonit på de eksisterende regler, udtynding med 34x70 og liggende plader, det må nok blive det... Men først skal jeg tjekke med den lille byggemarked...

Mikael_L
Jeg ville nok have kløvet 45x70 reglar til 32x70 i min bygg/klyv-sav, da det ikke drejer sig om så mange løbende meter. Ellers ville jeg have brugt 28x70 gles + masonit.

Jeg ville have sat gles og gips stående ...
... medmindre jeg mistænker, at el-installationerne vil gå mest horisontalt, ... eller at jeg ville mistænke, at horisontal gles ville lette fastgørelse af noget på væggen (som jeg allerede nu ved). Med liggende gles er der dog muligheden for at sætte cc300 eller cc400, men det burde ikke være nødvendigt på en væg.

Et andet alternativ er at kløve 45x70 til 2 stk 33,5x45. Da er du frygtelig tæt på sandheden.

Mikael_L
Og klingan er ca 3mm tyk = eksakt 32 mm ... :)

Men lidt mere besværligt at skrue gips mod 45 mm reglar, at have 22 mm at spille på.

Senest redigeret:
Jeg synes om, når der er noget bagved gipsen, sæt 22 mm træ og en OSB + gips.
Så kan man sætte belysningen op uden at den falder ned.

Protte

At kløve et dusin lægter tager jo ikke mere end 15-20 minutter. Så meromkostningen fra trælasten burde ikke blive mere end 100-200 sek. Har du købt meget fra den før, er det nok ikke utroligt, at de gør det gratis.

Men at kløve en 45x70 midt i for at minimere spild er ikke at anbefale, hvis det er finarbejde som til en indervæg, har gjort det, og de bliver ikke lige tykke/tynde, uanset hvor smart man har regnet. Kløv i stedet først på 32, derefter kan man kløve af 0,5-1 mm på den næste, hvis klingen er smal.

Njae, fastgøre gips på 45 er ikke sjovt overhovedet. Har ikke nået den lille byggemarked i dag, så jeg må tage det i morgen, skal tjekke om de kan save noget til. Det er jo som sagt ikke de store penge...

Belysningen, der skal op, er små vægmonterede spots, det er nok fint med gipsankre eller lignende... ;)

Hvad er det, der er så svært ved at skrue gips i 45mm træregel. Stålregler er bare 35mm.

Mikael_L sagde:
Og jeg er så dårlig til at sigte ... :blushing:
Jeg også... trods skrueautomat.... :blushing:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.