Halløj!
Jeg skal snart sætte et gipsloft op, og i den ene ende af rummet vil loftet afsluttes mod en teglvæg, der er pudset. Ønsket er at undgå en loftliste, men spørgsmålet er, kan det gøres pænt? - og hvordan håndterer man i så fald fugen mellem gipsen og den pudsede overflade? Er det bare spartel og foldet samleremse? (Den pudsede væg skal spartles helt glat.)
Tak for svar!
Jeg skal snart sætte et gipsloft op, og i den ene ende af rummet vil loftet afsluttes mod en teglvæg, der er pudset. Ønsket er at undgå en loftliste, men spørgsmålet er, kan det gøres pænt? - og hvordan håndterer man i så fald fugen mellem gipsen og den pudsede overflade? Er det bare spartel og foldet samleremse? (Den pudsede væg skal spartles helt glat.)
Tak for svar!
Byggeveteran
· Norrland
· 340 indlæg
Hej! Jo, man kan godt få det pænt, hvis man vil. Er den pudsede væg ujævn? Tænkte om du skal "profile" gipset. I så fald skal du starte med at gipse fra den anden side af rummet, og ved næstsidste pladerække laver du markeringer på typ c/c 100 og måler derefter, hvad der er tilbage fra pladekanten ind til væggen. Derefter tager du pladen, som skal monteres, måler det samme c/c mål, og mærker målene, du havde tilbage ind til væggen på pladen, og skærer/saver efter markeringerne.
Jeg ville nok bruge enten latex eller silikon, som kan overmales. Tror det er mindre tendens til, at det revner så.
Jeg ville nok bruge enten latex eller silikon, som kan overmales. Tror det er mindre tendens til, at det revner så.
Tanken er, at væggen skal blive jævn, inden loftet skal på, men på den anden side er den hvælvet (rund trappe på den anden side af væggen, så en del af den er en niche), så det bliver en form for opmåling, som du siger.
Sjovt, så ved jeg, hvordan jeg skal gribe det an. Mange tak!
Sjovt, så ved jeg, hvordan jeg skal gribe det an. Mange tak!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Samling mellem pudset væg og gipsloft
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Spacklat gipstak möter putsad lättbetongvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur tätar man bäst uterumstak mot putsad fasad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Skydda nyputsad vägg mot regn?
Fasad -
Skifte af spændt papptag med gipstag. Hvordan reglær man?
Byggematerialer & Byggeteknologi