21,772 læst ·
36 svar
22k læst
36 svar
Gipsplader - forskel i kvalitet??
Side 1 af 3
Hej! Basalt spørgsmål!
Skal skrue nyt loft op i et 5 x 5 m stort rum, der skal blive køkken. Tænkte at bruge 13 x 120 x 250 gipsplader. Hos Byggmax koster disse 60/65 kr stk.
Er der kvalitetsforskelle hvad angår gipsplader????
Hvilken længde på skruer anbefaler I? 30? 35?
Helena :-*
Skal skrue nyt loft op i et 5 x 5 m stort rum, der skal blive køkken. Tænkte at bruge 13 x 120 x 250 gipsplader. Hos Byggmax koster disse 60/65 kr stk.
Er der kvalitetsforskelle hvad angår gipsplader????
Hvilken længde på skruer anbefaler I? 30? 35?
Helena :-*
Der er lidt forskel på forskellige plader. Synes at det var sejere pap på norgips i forhold til byggmax, men det var ikke de store problemer med byggmax heller, man skal bare tage det lidt roligere de sidste runder på skruen.
Har sat lige 13X120X250 i dobbelte lag som loft i skuret. CC 30 på bærende reglar og 40 mm skrue i det nedre lag og 50 nogenlunde i det øvre. Sandsynligvis vel lange, men det var de to størrelser byggmax havde inde netop da
Har sat lige 13X120X250 i dobbelte lag som loft i skuret. CC 30 på bærende reglar og 40 mm skrue i det nedre lag og 50 nogenlunde i det øvre. Sandsynligvis vel lange, men det var de to størrelser byggmax havde inde netop da
Tak. Så kører vi! Skruetrækkerne lades!
H :-*
H :-*
De, der skruer gips i tusindvis af kvadratmeter, mener, at lafargegipsen (som byggmax sælger) er dårligere. Dano og gyproc har højere kvalitet ifølge dem.
Til et mindre projekt kan det dog ikke spille så stor rolle.
Til et mindre projekt kan det dog ikke spille så stor rolle.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 indlæg
Jeg byggede vægge med Gyproc og loft med Lafarge (byggmax kunne ikke låne en trailer ud den dag jeg havde brug for væggips).
Da jeg så sleb spartel med en slipgiraff (også et værktøj jeg varmt anbefaler at man lejer, efter skivehejsen) så "fnuggede" papiret på loftpladerne sig lidt. På gyprocen bemærkede man ikke at man sleb. Det var i øvrigt ikke et problem med papiret senere, når man skulle male, men jeg blev lidt bekymret.
Har man skivehvisen så er det ikke et problem at bruge 120 brede plader (hvis man er to, der kan lægge pladen op på hejsen), der bliver færre samlinger at spartle.
Da jeg så sleb spartel med en slipgiraff (også et værktøj jeg varmt anbefaler at man lejer, efter skivehejsen) så "fnuggede" papiret på loftpladerne sig lidt. På gyprocen bemærkede man ikke at man sleb. Det var i øvrigt ikke et problem med papiret senere, når man skulle male, men jeg blev lidt bekymret.
Har man skivehvisen så er det ikke et problem at bruge 120 brede plader (hvis man er to, der kan lægge pladen op på hejsen), der bliver færre samlinger at spartle.
Tak for alle svar! Har nu sat 5/8 plader op. Lavede en "støtte" af en regel og en plade, og svigerfar måtte proppe pladerne ind under, så det blev stabilt. Manden og jeg løftede på plads, svigerfar fastgjorde, og så måtte jeg gå løs med skruemaskinen. I har nok ret. Jeg synes, at papiret føles mere porøst og mindre sejt end på en anden plade, jeg havde til at bygge ind installationen til toilettet med. En og anden skrue gik for langt...
Nu, hvor jeg begynder at nærme mig spartelfasen, undrer jeg mig over, hvad det var for en "giraf," du nævnte? Spartelarbejde er ikke min yndlingsbeskæftigelse...
Nu, hvor jeg begynder at nærme mig spartelfasen, undrer jeg mig over, hvad det var for en "giraf," du nævnte? Spartelarbejde er ikke min yndlingsbeskæftigelse...
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 indlæg
her er et lille link på "giraffen"
http://www.gelwel.se/maskin/pris/giraff.html
http://www.gelwel.se/maskin/pris/giraff.html
Skal tænke på det næste gang (Lige kommet ud af bruseren efter at have set ud som en for tidligt indsned jultomte). Med sådan en kunne jeg nok endda få min mand til at slibe..... ;D
Jeg har ikke prøvet byggmaxgipsen, men jeg selv købte fra 2 forskellige firmaer, den ene slags norgips og den anden knaus. Knaus var betydeligt sejere i papiret, og jeg skruede knap igennem en eneste gang med knaus, mens norgipset måske 1 skrue per plade gik for langt.mats_o sagde:
Men jeg ville nok alligevel prøve byggmax, hvis jeg havde det inden for rækkevidde, da de er så meget billigere. Desværre har jeg ca. 11 mil til byggmax.