Jeg er ved at lave en loftkonstruktion for at sætte spots i (metalregler efter alle kunstens regler, har lært det her...). Nu er det snart tid til gips, og jeg undrer mig over, hvilken type gips jeg skal bruge for at få det helt glat? Skal jeg tage almindelig væggips og bruge glasfiberremse i loftet, eller skal jeg bruge facade loftgips og kun spartle forsigtigt i den lille "V", der skabes mellem pladerne? Og hvis jeg skal bruge glasfiberremse, hvordan gør jeg ved samlingerne på de korte sider, da loftet er 4,70 x 4 m, så der vil være samlinger på alle mulige ledder...
Tak på forhånd
Tak på forhånd
Da jeg for nylig forlængede gipsplader over et gammelt trapperum, gjorde jeg som nedenfor.
Normale 13mm gipsplader blev sat op, hvor kortskarver og tilstødende gamle overflader blev afskåret med kniv.
Efter min mening blev resultatet godkendt for at være lavet af en lægmand.
Normale 13mm gipsplader blev sat op, hvor kortskarver og tilstødende gamle overflader blev afskåret med kniv.
- Spartlede alle samlinger groft og lod det tørre
- Sleb let over samlingerne
- Klistrede papirremsor op med vævlim og lod det tørre
- Spartlede over de forsænkede samlinger (langsiderne) som normalt, mens kortsiderne (som tidligere var affasede) blev spartlet bredt, jeg tror, jeg spartlede ~20cm på hver side og lod tørre.
- Sleb over samlingerne
- Gentag punkt 4 og 5 indtil samlingerne er jævne
Efter min mening blev resultatet godkendt for at være lavet af en lægmand.
Netop ordnet 80kvm på min overetage, helt glat loft med indbyggede spots overalt. Nedforskallet 45mm CC30 for at installere el/data rør i. Brugte metalbånd i kortsamlingerne, og lavede forskalling rundt om rummet for at have noget at fastgøre loftslister og eventuelt andet i.
Brugte Gyproc loftgips, med skrå og forstærkede (glasfiber) kortsider. Længdesiderne var selvfølgelig også skrå. Utrolig nemt.
Var nødt til at skrå nogle kortsider i hånden, og ja, det fungerer, men man skal spartle 0,6-0,8m for at få det godt.
Papirstrimmel blev brugt. Et tip er at forlime papirstrimlerne med tapetklister, og begynde at spartle dagen efter. Sørg bare for, at der ikke kommer luft bag papirstrimlen, for så buler strimlen, når du lægger spartelmasse, og man må skære det ud.
Brugte Gyproc loftgips, med skrå og forstærkede (glasfiber) kortsider. Længdesiderne var selvfølgelig også skrå. Utrolig nemt.
Var nødt til at skrå nogle kortsider i hånden, og ja, det fungerer, men man skal spartle 0,6-0,8m for at få det godt.
Papirstrimmel blev brugt. Et tip er at forlime papirstrimlerne med tapetklister, og begynde at spartle dagen efter. Sørg bare for, at der ikke kommer luft bag papirstrimlen, for så buler strimlen, når du lægger spartelmasse, og man må skære det ud.
Altså, det var ikke 80 kvm ubrudt overflade, men ca. 50 kvm er det nok + overfladen i 3 rum.yens sagde:
Dag 1.
Lim papirremsa (eller glasfiber, hvis du tør tage chancen)
Samtidig lægger du første omgang for skruehovederne, læg IKKE tykt. Træk af med 90 graders vinkel, så slipper du for at slibe alle småprikkerne inden omgang 2.
Dag 2. Fyld igen den spartelmasse, der er sunket ind for skruerne, ca. 45-60 grader på spartlen, når du trækker af.
Fyld igen spartelsamlingerne. 90 grader kan du have på spartlen, når du trækker af. Bredspartl ikke direkte.
Dag 3 Bredspartl tyndt, så du udvisker kanten, hvor gips møder spartelmasse i spartelsamlingen, du kan se, hvordan det ser ud. Forsøg ikke at lægge for tykt på én gang. 2mm er passende, med 0,5-1mm yderst.
Slib eventuelt imellem, hvis du synes, det er nødvendigt. Absolut ikke et krav.
Vent nogle timer, indtil det er tørt, bredspartl lag 2. Du skal stort set ikke behøve at lægge mere end 1 lag "bredspartel" på midten (ud over fyldlaget). Derefter overlapper du det forrige lag lidt og spartler dig udad.
Dag 4. Slib lidt. Bredspartl eventuelt det sidste lag, kan du gøre med næsten 90 grader. Eftersom dette lag er så ekstremt tyndt, 0,5-1mm, kan du køre flere sådan (hvis du ikke får det godt) på nogle timer, da det tørrer ekstremt hurtigt.
Regn med at spartle 0,4-0,5m bredt. Du skal kunne føre hånden fra gips til spartelsamlingen uden at mærke, at det er spartlet. Et tip er ikke at kigge, når du fører hånden, så du kun "føler".
Sørg også for, at kanten yderst på spartelremsen er ekstremt tynd, du skal kunne se gipsen igennem.
Jeg håndsleb alt. Hvad du end gør, hvis du skal håndslibe, læg ikke for tykke lag på skruehovederne. Det er et rent helvede at slibe.
Hele tricket med at spartle er at belaste og vinkle spartelspaden på forskellige måder. Skal du spartle højre side af midten på en spartelremse, så lægger du mere tryk på højre del af spartelspaden, så metalbladet bøjer let.
Brug en lille, 10 cm til skruehovederne. Brug 20-30 cm til at fylde igen spartelremsen og mindst 30 cm til bredspartlingen.
På billedet (i loftet) kan du se, hvordan det skal se ud, når du har fyldt igen spartelremsen første gang. Havde desværre ikke flere billeder.
Kan også tilføje, at du kan lægge et lag maling på og opdage nogle samlinger, der kan ses. Det er muligt at spartle ultratyndt på malingen og derefter male over. Det er næsten umuligt at slibe dette lag, så læg meget tyndt.
Glem heller ikke at lægge hele overfladen "vådt i vådt", ellers risikerer du, at striber vil kunne ses.
Mal ikke halvdelen af loftet først, lad det tørre og mal resten bagefter. Så er der stor risiko for, at du får striber.yens sagde:
Mal begge lag, eller i det mindste det sidste i ét stræk.
Strøg også fra vinduet og direkte bort mod den modsatte vej. Strøg altså ikke fra venstre til højre foran vinduet, da striber kan være synlige, hvis solen skinner ind.
Undrer om I som startede tråden stadig er her...
Det er jo nogle år siden.
Jeg undrer om I maler direkte efter at I har spartlet eller om I limer en dug op i loftet først.
Vi er ved at male vores stue loft, men det er ca 60kvm så det bliver ikke sjovt at klistre dug op.
Bliver samlingerne usynlige hvis man bare maler direkte.
Hvis jeg kigger i tråden, ser det ud som om I maler direkte på gipsen.
Det er jo nogle år siden.
Jeg undrer om I maler direkte efter at I har spartlet eller om I limer en dug op i loftet først.
Vi er ved at male vores stue loft, men det er ca 60kvm så det bliver ikke sjovt at klistre dug op.
Bliver samlingerne usynlige hvis man bare maler direkte.
Hvis jeg kigger i tråden, ser det ud som om I maler direkte på gipsen.
Klik her for at svare