24,949 læst ·
16 svar
25k læst
16 svar
Gips + spånplade i alle vægge i nyt hus - bedste skrue/fastgørelse?
Side 1 af 2
Hej!
Er flyttet ind i et ret nyt hus, og hele huset har gips+spån i væggene. Er nu i fuld gang med at sætte gardinstænger, TV, hattehylder, væghylder osv. op.
Hvad har I af tips til den bedste befæstelse? Dobbelt-molly til tunge ting og spånpladeskrue på måske 55mm til lidt lettere?
Er der nogen måde at vide, hvor tykke spånpladerne er? Huset er bygget i 2015 af professionelle tømrere.
Er flyttet ind i et ret nyt hus, og hele huset har gips+spån i væggene. Er nu i fuld gang med at sætte gardinstænger, TV, hattehylder, væghylder osv. op.
Hvad har I af tips til den bedste befæstelse? Dobbelt-molly til tunge ting og spånpladeskrue på måske 55mm til lidt lettere?
Er der nogen måde at vide, hvor tykke spånpladerne er? Huset er bygget i 2015 af professionelle tømrere.
Senest redigeret:
Husproducenten sagde bare spånplade. Måske kan det være værd at bore et hul på et ubetydeligt sted og tjekke, og derefter spartle igen, hvis du tror det.Kane sagde:
Men er det usædvanligt med spånplade bagved gips?
Senest redigeret:
Er der nogen større forskel rent teknisk? Jeg har spånplade bagved gipsen i det rum, som er renoveret i moderne tid. Sandsynligvis midt-slutningen af 90'erne, og dengang var det vel ikke så almindeligt med OSB?
Rent teknisk så er vel OSB mange gange bedre at fastgøre ting i end spånplade. Jeg havde aldrig engang tænkt tanken på, at hussælgeren måske ikke havde 100 procents styr på, om det var spån eller OSB, eller om han kender forskellen. Jeg vil nok tage et 10 mm hul eller så og kigge. Er det OSB, er det jo bare at tute og køre.
spånplade og OSB er ikke gode når det gælder indfæstning. Det bedste er krydsfinerZidane sagde:Rent teknisk så er vel OSB mange gange bedre at fastgøre ting i end spånplade. Jeg havde aldrig engang tænkt tanken på, at husetsælgeren måske ikke havde 100 procents styr på, om det var spån eller OSB, eller om han kender forskellen. Jeg vil nok tage et 10mm hul eller så og kigge. Er det OSB, er det jo bare at tude og køre.
præcis god til statisk last. men en med mekanisk påvirkning er den direkte dårligere.Zidane sagde:
findes grund til hvorfor tømrere vil skifte til krydsfiner
Har spånplader i hele huset fra 80'erne, uden gips. Aldrig været nogle problemer med at hænge noget op. Den velbelastede hattehylde sidder stadig efter 35 år. Nogen drastisk forskel mellem osb og spån er der næppe. Egentlig burde osb være værre, eftersom den er "flisigare".
For mekanisk påvirkning og tung last tror jeg, de fleste vælger forstærkninger i væggen over plywood, men hvis man har råd, så er det jo bare at køre på med plywood.SBH sagde: