Hej,

Er midt i et kælder renoveringsprojekt udført af et lokalt firma. Alt skal gøres på den "rigtige" måde, dvs. dræning og isolering på ydersiden, fjerne skræl og isolere, mm.

Nu har de gjort noget lidt usædvanligt, men måske tager jeg fejl. Der er en indvendig væg af mursten, der går gennem hele kælderen - den er bærende og har direkte jordkontakt. Firmaet har i dag sat venlige gipsplader op på denne væg i det der skal blive et badeværelse - bemærk langt fra bruser/badekar men tæt på håndvasken. Jeg havde tænkt, at hele væggen bare skulle pudses og males, men er deres løsning helt forkert? Det ser ud til, at de har lavet et lag beton eller puds bagved. Vedhæfter nogle billeder.
Tak for hjælpen, inden jeg taler med dem i morgen!

• Gipsskivevæg med blyantnotater og kabel, anvendt i kælderrenovering.
  • En muret væg med delvist afskallet gipslag, muligvis med beton bagved. Byggematerialer og kabler ses i baggrunden.
  • Gipsskiva monteret på en bærende teglvæg i en kælder under renovering, med synlig ledning og puds mellem gips og mursten.
  • Gipsvæg monteret på en bærende teglvæg med synlig murpuds og byggematerialer i bunden i en kælder under renovering.
  • Gipsvæg med skruehuller og synlige metalprofiler, kabler hængende ned langs væggen, notater skrevet på væggen, samt en delvist færdig renovering.
  • Billede af en kant af en gipsplade monteret på en væg, med en del af teksten "VETROCK" synlig. Der ses også rør og kabler i baggrunden.
Hvad bliver det for tætningssystem? Og hvilken overfladebehandling?

• Synes
lochlomond
  • Laddar…
Pladen er sat med gipsmørtel. Kan ikke se nogen god grund til at have gips, medmindre man ikke kan pudse.

• Synes
gaia og 2 andre
  • Laddar…
Tak for svar - værdsat.

Der bliver ingen tætningslag der, kun malet med vådrumsmaling, hvilket er rimeligt i en kælder tror jeg - tætningslaget kun på gulv og i bruseren.

Har talt med firmaet i dag, og de siger, at der ikke er noget galt med den metode, men de bruger tætningslaget i nærheden af håndvasken for at være sikre. Jeg er stadig ikke helt tilfreds, fordi det skulle bare have været pudset. Den eneste grund til gipspladen er, at der er en "kant" nederst på væggen, så det ville tage en del puds for at jævne det ud.

Jeg tror, at der er ingen/meget lille risiko for skimmel - har jeg ret i det? Jeg er mest irriteret, fordi jeg ved, at der ikke bliver nogen risiko for fugtskader/skimmel med en pudset væg, og jeg havde sagt, at jeg ville have det pudset, men jeg orker ikke klage, hvis der ikke er nogen reel risiko.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.