Har ledt mig tosset på emnet, det skal tilføjes, at jeg egentlig aldrig har givet gips før, købte hus i vinters.
At få samlinger uden fordybningerne er umuligt i visse tilfælde.
Nogle film på tuben siger papirstrimmel trods dette og bredspartle, en snedkervenn siger nej nej uden brug af latexfuge og spartle, hvad er egentlig "rigtigt" for at undgå revner på disse samlinger?
Har sat renoveringsgips 6mm på tretex med flere lag tapet for at få en god og ny overflade at kunne male, huset er et tømmerhus fra 1914 så de bevæger sig jo en del.
Bliver skør snart og lidt forklaring ville være fint inden aftenens spartelpas! :)

Bor også i hus med tømmerstomme, og "nyere" del med stående plankevæg.
Har både sat rep gips på tretex og almindelig gips på plankevæg og gennemgående brugt papirremsa som "limes" i første omgang fuge med en omgang fuge til, derefter cover tapet med forskudte samlinger (samling midt på gipspladen).
Væggene er både malede og tapetserede og indtil videre (læs 3-4 år) er det kun over 3 dørhuller, hvor jeg kan se mindre revner, som jeg har måtte reparere.

Personligt kan jeg godt lide covertapeten (nogle siger spartelmasse på rulle) fordi den giver en god og glat overflade, det kan synes som seler og livrem, men som du skriver, så bevæger en tømmer- og træhytte sig en hel del.

Mazen Mazen sagde:
Bor også i hus med tømmerstamme, og "nyere" del med stående plankevæg.
Har både sat rep gips på tretex og almindelig gips på plankevæg og konsekvent brugt papirstrimmel, som "limes" i første lag spartel med en omgang spartel til, derefter cover-tapet med forskudte samlinger (samling midt på gipspladen).
Væggene er både malet og tapetseret og indtil videre (læs 3-4 år) er det kun over 3 dørhuller, at jeg kan se mindre revner, hvor jeg har måttet rette dem til.

Personligt kan jeg godt lide covertapeten (nogle kalder det spartel på rulle), da den giver en god og glat overflade, det kan synes som både seler og livrem, men som du skriver, så bevæger en tømmer- og træbygning sig en hel del ..
Tak for informationen! Altid godt at høre fra flere kilder. Hvor køber man billigst/bedst sådan tapet? Jeg var inde på det tidligere, men så læste jeg, at den ikke var så forladende, som man måske ønsker med ujævnheder, så det blev ren gips i stedet.
Hvordan bliver sådan, når man maler på den i samlingerne?

Jeg har købt både på Colorama og Bauhaus, og den er ikke billig i sammenligning på en spand spartelmasse.
Men er betydeligt nemmere at bruge..

Nja så mange ujævnheder tager den ikke, mere end mindre ridser og evt skruehuller, men det er muligt at fjerne strukturen fra fx en vævtapet, bedst er at bruge en spatel i hård plast og ikke den bløde du bruger ved almindelig tapetsering, for så strækker man tapetet ud over ujævnheder.
Er man bare omhyggelig og ikke sparer på lim, så ses samlingerne i princippet slet ikke, når du maler på den. Du sætter den kant til kant.

• Synes
rudeez
  • Laddar…
Mazen Mazen sagde:
Jeg har købt både hos Colorama og Bauhaus og den er ikke billig sammenlignet med en spand spartel.
Men er betydeligt nemmere at bruge..

Nja, så mange ujævnheder tager den ikke, mere end mindre ridser og evt. skruehuller, men det er muligt at fjerne strukturen fra f.eks. en vævtapet, bedst er det at bruge en spartel i hård plast og ikke den bløde du bruger ved almindelig tapetsering for da strækker man tapetet ud over ujævnheder.
Er man bare omhyggelig og ikke sparer på limen, så ses samlingerne stort set ikke når du maler på den. Du sætter den kant i kant.
Men hvad er årsagen til, at man sætter sådan en tapet på en helt ny frisk gips- og spartlet væg? Få styr på alle eventuelle sprækdannelser i samlingerne?

Det var en lang og krævende dag, lidt stiv i ryggen i dag mildt sagt. Men burde lære at håndtere en skovl med venstregreb, jeg forsøgte, men halvdelen af sandet kom udenfor tombolaen hver gang. :)

Men jeg blev færdig til sidst. For den, der kommer og leder efter lignende information i fremtiden, kan jeg opsummere:
* Jeg startede med vand og makadam for at vaske tombolaen siden sidste kørsel, tjekkede at ingen klumper sad fast.
* Så tilføjede jeg cement.
* Så mere vand, indtil der ikke længere var nogen tør cement tilbage, kun en tyk grød eller ler.
* Derefter sand, jeg havde ret fugtigt sand og det gjorde ikke så stor forskel på konsistensen. Jeg brugte måske 2/3 af sandet, lod det køre et minut, indtil det havde god grød-konsistens igen, og så tilføjede jeg resten.
Var det så for tørt (en stor klump, der ikke blev blandet), var jeg nødt til at tilføje mere vand. Blev det for tyndt, tog jeg lidt mere cement og sand på må og få.

Opskriften var altså ikke så vigtig, som jeg troede, men mest en retningslinje for, hvor jeg skulle begynde. God lærdom!

• En cementblander er i brug ved siden af en trævæg. Der er mudder og armeringsstål omkring, hvilket tyder på en nylig blanding af beton.
  • Langs en rød trævæg ligger en række af grå makadamsten ved siden af en stofafdækning, der holdes på plads af mursten.
Andreas Lundgren Andreas Lundgren sagde:
Det var en lang og hård dag, lidt stiv i ryggen i dag mildest talt. Men burde lære sig at håndtere en skovl med venstregreb, jeg forsøgte men halvdelen af sandet kom uden for tombolaen hver gang. :)

Men jeg blev færdig til sidst. For den, som kommer og leder efter lignende information i fremtiden, kan jeg opsummere:
* Jeg begyndte med vand og makadam for at vaske tombolaen siden sidste kørsel, tjekkede at ingen klumper sad fast.
* Så havde jeg cement i.
* Så mere vand, indtil der ikke længere var noget tør cement tilbage, kun en tyk grød eller ler.
* Derefter sand, jeg havde ret fugtigt sand, og det gjorde ikke så stor forskel på konsistensen. Jeg havde måske i 2/3 af sandet, lod det køre et minut, indtil det var god grød-konsistens igen, og så i med resten.
Var det derefter for tørt (en stor klump, som ikke blev blandet), var jeg nødt til at tilføje mere vand. Blev det for løst, tog jeg lidt mere cement og sand på må og få.

Opskriften var altså ikke så nøje, som jeg troede, men mest en retningslinje for, hvor jeg skulle begynde. God lærdom!
Ahh, ok, det er altså SÅDAN man gipsar og spacklar skarver! Så ved jeg det;) (psst ironi.....)

Den posten havnede nok lidt forkert, hva?

• Synes
rudeez
  • Laddar…
R rudeez sagde:
Men hvad er grunden til, at man sætter sådan tapet på en helt ny frisk gipsvæg og spartlet væg? For at få styr på alle mulige revnedannelser i strimlerne?
Ja, og for at styrke mod bevægelserne i træ/tømmermuren og at jeg personligt synes overfladen bliver "blødere" mod en ren gips. Desuden lykkes det ikke altid at få alle skruehoveder helt perfekt :D

• Synes
rudeez
  • Laddar…
Tomture61
At et hus med tømmermure bevæger sig efter årstiderne = ja
Sætte 6 mm gips på tretex = nja!
Brug 13 mm gips i stedet, mere stabil over for bevægelser fra både tømmermur og tretex.
Når du bruger papirstrimlen i gipssamlingerne, breder du først spartelmassen ud (med en lille fordybning), så trykker du strimlen på med samme spartel (uden spartelmasse på), når strimlen er på plads, på med mere spartelmasse.
Øvelse gør mester ;)

https://www.tapethandeln.se/sv/arti...MI-sb6_d293gIVAaWaCh0DQQofEAYYASABEgJr9_D_BwE

Det eneste spartelmasse, der er ok til dette arbejde.

• Synes
Mazen
  • Laddar…
R rudeez sagde:
Har ledt mig tosset på emnet, skal tilføjes at jeg egentlig aldrig har gipsset før, købte hus i vinters.
At få samlinger uden forsænkningerne er umuligt i visse tilfælde.
Visse videoer på tuben siger papirmanche til trods for dette og bredspartle, en snedkerven siger nej nej uden brug latexfuge og spartle, hvad er egentlig "rigtigt" for at undgå revner på disse samlinger?
Har smækket på renoveringsgips 6mm på tretex med flere lag tapet for at få en god og ny overflade til at male, huset er et tømmerhus fra 1914, så det bevæger sig jo en del.
Bliver snart skør og lidt redegørelse ville være rart inden aftenens spartlingsseance! :)
Gør som det står her, så slipper du for at stole på diverse forståsigpåere.

http://www.ybg.nu/

Tomture61
MathiasS MathiasS sagde:
Gør som det står her, så slipper du at stole på diverse forståsigpåere.

[link]
Efter at have prøvet at lime papirstrimlen på og senere spartle over dette, anbefaler jeg ikke denne metode (lim sætter sig nogle gange for bredt i samlingen f.eks.) Papirstrimmel er mere medgørlig, når luftfugtigheden ændrer sig i huset, så brug ikke glasfiberstrimmel. Har testet Beckers sandspartel (fin) der løsner strimlen gerne i kanterne. Alcros er det, der fungerer til dette job, den har en cremet konsistens. Læste rådet de gav angående spartel (fra 2012) spørg i butikken, tillad mig at smile :rofl: spørg nogen, der måske ikke engang har holdt en pensel ......

Har åxå brugt af uvidenhed og nærighed almindelig vægfiller til papirstrimlen, men det vil sig ikke.
Så en rigtig pladefiller er hvad der gælder, fx Alcro eller Dalapro.
Angående 13 mm gips på tretex så havde det været selvklart, men jeg ville undgå at rive foder og lister så 6 mm rep blev det og det har indtil videre fungeret.

Tomture61 Tomture61 sagde:
Efter at have prøvet at lime papirstrimlen og senere spartle over denne, anbefaler jeg ikke denne metode (klister sætter sig nogle gange for bredt i samlingen fx) Papirstrimlen er mere fleksibel, når luftfugtigheden ændrer sig i huset, så brug ikke glasfiberstrimmel. Har testet Beckers sandspartelmasse (fin), der løsner remsen gerne i kanterne. Alcros er det, der fungerer til dette job, den har en mere cremet konsistens. Læste rådet de gav angående spartelmasse (fra 2012) spørg i butikken, tillad mig at småle :rofl: spørg en, der måske ikke engang har holdt i en pensel ......
Alle samlinger her i huset har limet papirstrimmel. Det er jo umuligt at mislykkes med. Får du problemer med lidt lim ved siden af strimlen, har du nok brugt forkert lim, jeg har garanteret lim ved siden af på hver eneste samling. Som sagt, gør som ybg siger, så bliver det godt.

• Synes
Johan Gunverth og 1 anden
  • Laddar…
Corpes Corpes sagde:
Ahh, ok, det er altså SÅ man gipsar og spartler skarver! Så ved jeg det;) (psst ironi.....)

Den post kom nok lidt forkert va?
Haha, ja!

Mega irriterende på forumet, at når man er kommet til bunden af en tråd, så fortsætter den med at vise indlæg fra næste emne i forumet. Svært at finde knapper til næste side på det indlæg, man egentlig læste, og stor risiko for at man svarer på det forkerte emne !:-)

Den "finessen" slår man fra i indstillinger i sin profil.

• Synes
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.