Hvorfor skal man have udeplader i stedet for vindpap? Prisen har jo en stor forskel, så vil gerne vide, hvilke fordele der er ved udeplader. Arbejdet bliver jo også sværere med udeplader. Yderpanelet vil blive sat op direkte, så funktionen, at man kan lade pladerne være i 6 måneder, gør mig ingen nytte.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 indlæg
I nogle vægkonstruktioner er udegipsen en vigtig del af konstruktionen, den stiver væggen op. Når væggen er helt færdig, får den ofte sin stivhed fra plader på indersiden, men udegipsen kan være nødvendig for at forhindre, at den kollapser under byggetiden.
Bedste svar
Da jeg byggede, valgte jeg udendørs gips frem for vindbeskyttelse. Årsagen var primært at få en stiv og vinkelret konstruktion fra starten, da jeg byggede hele vægsektioner liggende for derefter at rejse dem. Desuden er fordelene ved udendørs gips, at det lydisolerer samt brandisolerer. Ulempen er, at det er ret slidsomt, mere kompliceret samt noget dyrere end vindpap. Desuden er udendørs gips mere følsom over for nedbør end vindpap.
Mit råd: hvis du har behov for at få stive vægge direkte = udendørs gips. I modsat fald pap. Jeg kan konstatere, at håndteringen af udendørs gipsskiverne var det absolut mest slidsomme moment i hele byggeriet. Et besvær at bære en skive med dim 1200 x 2700...
Mit råd: hvis du har behov for at få stive vægge direkte = udendørs gips. I modsat fald pap. Jeg kan konstatere, at håndteringen af udendørs gipsskiverne var det absolut mest slidsomme moment i hele byggeriet. Et besvær at bære en skive med dim 1200 x 2700...
Ved præfabrikerede vægelementer stiver pladerne væggen enormt meget op. Dog er udegipsen meget mere følsom overfor nedbør og fugt end man oprindeligt troede. Derfor begynder flere konstruktører at foreskrive glasrock "vådrumsgips". Mange af de store byggefirmaer anvender mere sjældent GNU og er næsten helt overgået til glasrock
Klik her for at svare