Hej,
Vi skal sætte gips på indervæggene i et rum for derefter at tapetsere. Spørgsmålet er, hvordan man gør det bedst/nemmest i hjørnerne? Skal man beholde fasningen på gipspladerne og derefter bruge glasfiberfilt/spartelmasse eller kan man simpelthen skære pladerne 45 mm og bare lægge en latexfuge i hjørnet? Den skal vel være lidt fleksibel, så det ikke sprækker osv.? Det føles betydeligt nemmere end at slibe/spartle i hjørnerne? Hvad tror fagfolkene?
Vi skal sætte gips på indervæggene i et rum for derefter at tapetsere. Spørgsmålet er, hvordan man gør det bedst/nemmest i hjørnerne? Skal man beholde fasningen på gipspladerne og derefter bruge glasfiberfilt/spartelmasse eller kan man simpelthen skære pladerne 45 mm og bare lægge en latexfuge i hjørnet? Den skal vel være lidt fleksibel, så det ikke sprækker osv.? Det føles betydeligt nemmere end at slibe/spartle i hjørnerne? Hvad tror fagfolkene?
Der findes hjørner til gips,,, altså en tynd jernplade med en masse huller i, hjørnet bliver stærkt, lige og kan spartles og tapetseres busenkelt med det.
Alternativet er at sætte en hjørneliste i træ.. lidt -70'erne, men det bliver lige og pænt.
Alternativet er at sætte en hjørneliste i træ.. lidt -70'erne, men det bliver lige og pænt.
Løser sig vel automatisk, hvis man vil skrue C-C på reglar?
Om det er fasning eller ej, så sætter jeg altid glasfiberremse og spartler. I hjørnerne er det ikke så nøje, at det er helt jævnt. Det er betydeligt mere tilgivende end på den store vægflade.
Om det er fasning eller ej, så sætter jeg altid glasfiberremse og spartler. I hjørnerne er det ikke så nøje, at det er helt jævnt. Det er betydeligt mere tilgivende end på den store vægflade.
Kom til at tænke på, at i "håndværkerskolen" (dvd-serien for gør-det-selv folk) viser de, hvordan man bygger en væg med stålreglar, og der sætter man første regel fra væggen på 40 i stedet for 45 cm og skærer den første fase af pladen. Rigtigt eller forkert ja jeg har ingen anelse.... men det virker logisk.... undgå at skulle spartle fasningen i hjørnet....
Moderator
· Stockholm
· 57 851 indlæg
Jeg så en monteringsinstruktion fra en af gipsproducenterne på nettet, hvor de helt frarådede brug af Latex i hjørnerne. Det bliver ikke stærkt nok. Skal være papirremsa.
Papstrimmel er det, der fungerer bedst, fordi den forhindrer bevægelser i alle retninger, vævstrimlerne er ikke gode, da de ikke optager bevægelser diagonalt i vævretningen. Latexfugemasse er i min verden ikke en mulighed, medmindre det kun er maling, vi taler om, men er det tapetsering, fungerer latexfugemassen slet ikke, da tapetet revner og bobler i hjørnet.
Hmm.
Lidt afhænger det jo af, hvad der er årsagen til hjørnesprækkerne..
Er det sådan, at man har været sjusket og ikke kottlet ordentligt eller sat LP50 i hjørnerne, så kan det sikkert hjælpe med en papirsstrimmel, men er det bevægelser i træet eller lidt småsætninger i huset, har jeg svært ved at se, at en papirsstrimmel skal kunne modstå det..
Der er latex jo mere smidig, eftersom det har mulighed for at optage lidt bevægelser - MEN - i helt nybyggede huse er det nok svært som bare den at helt undgå sprækkeformationer.. I hvert fald synes jeg, man ser de der sprækker i hver og hvert andet hus..
Lidt afhænger det jo af, hvad der er årsagen til hjørnesprækkerne..
Er det sådan, at man har været sjusket og ikke kottlet ordentligt eller sat LP50 i hjørnerne, så kan det sikkert hjælpe med en papirsstrimmel, men er det bevægelser i træet eller lidt småsætninger i huset, har jeg svært ved at se, at en papirsstrimmel skal kunne modstå det..
Der er latex jo mere smidig, eftersom det har mulighed for at optage lidt bevægelser - MEN - i helt nybyggede huse er det nok svært som bare den at helt undgå sprækkeformationer.. I hvert fald synes jeg, man ser de der sprækker i hver og hvert andet hus..
LP50? Er det pladeregel model vinkel? Er det en normal procedure? Jeg spurgte nemlig tømreren om man bør sætte det, men han mente, det var tilstrækkeligt med de kottlinger, jeg havde sat.Styx sagde:
Vi plejer at nyppe en LP50, hvis der skal sættes dobbelte skiver - typ OSB + gips.
Så kan man sætte den mellem OSB og gips og springe over kottlingerne bagved - men bedst er selvfølgelig med kottlinger.
Så kan man sætte den mellem OSB og gips og springe over kottlingerne bagved - men bedst er selvfølgelig med kottlinger.
Ok. Jeg skal have dobbelt med OSB og gips.Styx sagde:
Jeg har ikke sat yderreglen på yderhjørnerne på huset, og når jeg tænker efter, har jeg faktisk ikke kottlet i den betydning. Jeg har skruet tre almindelige vinkler som kottlinger, så de yderste regler blev rigtigt indvendigt. Låst ydervæggene med liggende 45 regler, som jeg så i udvendige hjørner har sat metalvinkel (LP50?).
Jeg har overblivende vinkler, efter jeg lagde gulvspån, som også rækker til inderhjørnerne. Måske skulle sætte dem der så... og er det bedst i så fald at sætte dem mellem gips og OSB? Bliver der ikke problem med, at gipsskruen griber forkert, så der bliver glippe mellem plade og OSB?