Er i gang med at fastgøre loftlister, men er stødt på et problem. Anvender sk. hulkel liste. Jeg målte først længden, skar i 90 grader, med 45 graders snitflade, hvis du forstår. Men når to lister skal samles i et 90 graders hjørne i loftet, passer det slet ikke. Kan nogen fortælle, hvilke geringsvinkler der skal anvendes?????
45 grader er korrekt, men du skal også vende listen rigtigt i geringssaven. Lettere sagt end gjort...erknyq sagde:Jeg er i gang med at sætte tagliste op, men har stødt på et problem. Anvender såkaldt hålkællist
Jeg målte først længden, kappede i 90 grader, med 45 graders snitflade, hvis du forstår.
men når to lister skal samles i et 90 graders hjørne i loftet, så passer det slet ikke.
Kan nogen fortælle, hvilke gervinkler der skal bruges?????
Nej, den møtende liste skal selvfølgelig skæres 45 grader til "den anden side" (-45 grader).erknyq sagde:
Hulkehlliste eller ej spiller ingen rolle.
Tag nogle små stumper og skær dem i 45 grader på forskellige måder.
Derefter skal du holde dem op og teste, indtil det bliver rigtigt.
Er det et almindeligt glat loft, skal de skæres i 45 grader - MEN - som cpalm siger, er det ikke let at få det rigtigt første gang. Det er ikke nok at skære i den rigtige retning - du skal også placere det "rigtigt" i selve geringssaven, så snittet bliver korrekt.
Derefter skal du holde dem op og teste, indtil det bliver rigtigt.
Er det et almindeligt glat loft, skal de skæres i 45 grader - MEN - som cpalm siger, er det ikke let at få det rigtigt første gang. Det er ikke nok at skære i den rigtige retning - du skal også placere det "rigtigt" i selve geringssaven, så snittet bliver korrekt.
Det her er behandlet i en tråd, som bør klæbes:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41103/0
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41103/0
Jeg er selv ved at opsætte loftlister lavet i en slags celleplast. Jeg forstod intet om, hvordan man skulle få dem til at passe sammen i hjørnerne! Men så fandt jeg http://www.diydata.com/decorating/coving/cutting_cornice/cutting_coving.htm og så faldt ti-øren! Nu ved jeg ikke rigtig, hvad en hulkel er, men for mig fungerede den beskrevne teknik perfekt. Det er bare at lægge listen i skærekassen (mitre box) med "vægsiden" på listen mod den side af skærekassen, der er nærmest dig. "Loftsiden" på listen ligger altså mod bunden af skærekassen. Hokus pokus, så blev vinklerne perfekte! Håber min beskrivelse blev forståelig.
Tilføjelse: Nu har jeg tjekket, hvad en hulkel er, og de ligner mine lister bortset fra materialet.
Tilføjelse: Nu har jeg tjekket, hvad en hulkel er, og de ligner mine lister bortset fra materialet.
Den nemmeste måde at få inderrørene pænt er at profilsave dem med stiksav. Sav først nogle graderede teststykker, så du saver den rigtige vej. Vink derefter listen den "forkerte vej", hvorpå du kan save med stiksav i henhold til den røde linje på billedet. Bliver en 100% tæt samling. Fungerer i øvrigt perfekt på allmuesokler osv.
Gammel tråd måske... men mange har nok problemer med dette.
Jeg har lagt op en lille information om, hvordan man bruger en metode til at "snickra" til geringer på loftlister.
Også for brudt tag og for skråtag.
Linket er her:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
Jeg har lagt op en lille information om, hvordan man bruger en metode til at "snickra" til geringer på loftlister.
Også for brudt tag og for skråtag.
Linket er her:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
syjwg: (Underligt nick men..
) Præcis sådan gør man, det er lettere at snitte en gering end to, men du har ikke vist, hvordan du laver en afslutning...
Altså, nogle gange kan en væg slutte, for at møde et højere tag.....
Jeg plejer da at lave en almindelig gering mod fx højre på en venstrevæg... så en almindelig mødebit, som jo er geret... Bliver en enkelt elegant afslutning....
Altså, nogle gange kan en væg slutte, for at møde et højere tag.....
Jeg plejer da at lave en almindelig gering mod fx højre på en venstrevæg... så en almindelig mødebit, som jo er geret... Bliver en enkelt elegant afslutning....

