3,025 læst ·
17 svar
3k læst
17 svar
Generalsamlinger gipsloft, hvordan løse?
Side 1 af 2
Hej!
Har sat gips op på vægge og loft i en nybygget garage på 50 kvm.
Men efter at have læst op på det (for sent), indser jeg nu, at kortsamlingerne på loftgipsen skal forskydes mod hinanden, og gerne kortlægges. Jeg har desværre hverken forskudt eller kortlagt. Der passede præcis 3 gipsplader i længden, derfor tænkte jeg aldrig på at forskyde samlingerne.
Loftskydedøre er monteret, så det går ikke at udskifte pladerne og forskyde samlingerne. At montere kortlægning kunne man gøre, hvis det hjælper. I hvert fald på de gipsplader, hvor dørene ikke er monteret.
Da det er en nybygget garage, kan jeg gøre lidt ekstra for ikke at risikere revner i loftet. Hvordan løser jeg det bedst? Jeg har allerede købt papirstrimler og Flügger 380 vådrumsklæber. Anbefaler I andet klæbemiddel, så bytter jeg.
Tak på forhånd!
Har sat gips op på vægge og loft i en nybygget garage på 50 kvm.
Men efter at have læst op på det (for sent), indser jeg nu, at kortsamlingerne på loftgipsen skal forskydes mod hinanden, og gerne kortlægges. Jeg har desværre hverken forskudt eller kortlagt. Der passede præcis 3 gipsplader i længden, derfor tænkte jeg aldrig på at forskyde samlingerne.
Loftskydedøre er monteret, så det går ikke at udskifte pladerne og forskyde samlingerne. At montere kortlægning kunne man gøre, hvis det hjælper. I hvert fald på de gipsplader, hvor dørene ikke er monteret.
Da det er en nybygget garage, kan jeg gøre lidt ekstra for ikke at risikere revner i loftet. Hvordan løser jeg det bedst? Jeg har allerede købt papirstrimler og Flügger 380 vådrumsklæber. Anbefaler I andet klæbemiddel, så bytter jeg.
Tak på forhånd!
Ja, det er "forkert", men skiverne falder ikke ned, og kan du holde ud, at der muligvis bliver revner mellem dem, ville jeg lade det være. Spartle, male.
Men har du ikke skruet i kortsamlingerne da?S scrn sagde:Hej!
Har sat op gips på vægge og loft i en nybygget garage på 50 kvm.
Men efter at have læst op (for sent) så indser jeg nu, at kortsamlingerne på loftgipset skal forskydes mod hinanden, og gerne kortlægges.
Jeg har desværre hverken forskudt eller kortlagt. Der kunne lige være 3 gipsplader i længden, derfor tænkte jeg aldrig på at forskyde samlingerne.
Loftskydedøre er monteret, så det går ikke at skifte pladerne og forskyde samlingerne. At montere kortlægning kunne man gøre, hvis det hjælper. I hvert fald på de gipsplader, hvor portene ikke er monteret.
I og med at det er en nybygget garage, kan jeg gøre lidt ekstra for ikke at risikere revner i loftet. Hvordan løser jeg det bedst? Har allerede købt papirstrimler og Flügger 380 vådrumsklæber. Anbefaler I andet klæbemiddel, så bytter jeg.
Tak på forhånd!
For hvis du ikke har det, så vil intet redde det udover at tage det ned og sørge for, der er et gitter at skrue i..
Kortsamlingerne er kun skruet i glespanelen, altså med cc 300mm.
I en "generalsamlingrække" kan jeg tage pladerne ned og montere kortlinger, så det lyder som om jeg bør gøre det.
At lægge microlit på hele loftet kommer jeg ikke til at orke.
Hvor tyk er en microlit? Er det muligt kun at lægge en rullebredde over generalsamlingen og så spartle på begge sider?
I en "generalsamlingrække" kan jeg tage pladerne ned og montere kortlinger, så det lyder som om jeg bør gøre det.
At lægge microlit på hele loftet kommer jeg ikke til at orke.
Hvor tyk er en microlit? Er det muligt kun at lægge en rullebredde over generalsamlingen og så spartle på begge sider?
Få de pladeprofiler, der findes til kortendeskjøtene, monter fra oversiden, skru fra undersiden i pladen. Måske skal du øge bredden på skuften, hvis pladerne ligger tæt mod hinanden, men det gør du nemt med en multimaskine.
Nu har jeg sovet på det og er blevet lidt roligere
Jeg kommer ikke til at gøre noget ekstra, hvis det sprækker, så sprækker det!
Men jeg har brug for hjælp til, hvordan jeg bedst spartler og sætter tape. Som sagt skal jeg lime papirtapen med vådrumslim.
Er det bedst at spartle inden man limer tapen, eller skal man lime direkte på gipsen både langs- og kortsamlinger? Behøver man i så fald at affrase noget på kortsiderne?
Men jeg har brug for hjælp til, hvordan jeg bedst spartler og sætter tape. Som sagt skal jeg lime papirtapen med vådrumslim.
Er det bedst at spartle inden man limer tapen, eller skal man lime direkte på gipsen både langs- og kortsamlinger? Behøver man i så fald at affrase noget på kortsiderne?
Ja, har du skråskåret gipsen, så skal du fylde det glat med spartelmasse, inden du limer papirbåndet op.S scrn sagde:Nu har jeg sovet på det og er blevet lidt roligereJeg vil ikke gøre noget ekstra, sprækker det, så gør det!
Men har brug for hjælp til, hvordan jeg bedst spartler og sætter båndet. Som sagt vil jeg lime papirbåndene med vådrumslim.
Er det bedst at spartle, inden man limer båndet, eller skal man lime direkte på gipsen både på langs- og tværsamlinger? Skal man i så fald affase noget på enderne?