E El-Löken66 sagde:
Ja, det er vanvittigt, rørfirmaet vil ikke betale under alle omstændigheder. For det første skal de have mulighed for at udbedre mangler, for det andet vil dette ikke blive betragtet som det, det er vel godt, at du har udstikkende jern, så du kan fiksere dit armeringsnet.

Men det kunne måske have været muligt at trække rørene under ved at hugge rundt, men da ville det have taget mere arbejdstid.
Det er en mellemvæg i en kælder.

Rørfirmaet var ikke interesseret i at afslutte. Eller tage ansvar for løsningen.

Rørene går frit under armeringen.

Kan ikke forstå, hvordan man anser dette for et veludført stykke arbejde?
 
E
KJD KJD sagde:
Det er en midtervæg i en kælder.

Rørfirmaet var ikke interesseret i at afslutte. Eller tage ansvar for løsningen.

Rørene går ledigt under armeringen.

Kan ikke forstå, hvordan man anser dette er et veludført job?
Men hvad var sagt om genetablering?

Det var måske ikke muligt at træde rørene uden at få unødvendige samlinger
 
Hullet er i en døråbning, de afskårne armeringsjern har med meget stor sandsynlighed ingen som helst praktisk betydning.

Bare støb det til, smid lidt armering i, hvis du vil.

Synes arbejdet ser helt ok ud, du bekymrer dig unødigt.
 
W witten sagde:
Forenklet er det kraftarmering, der skal samles for fuld kraft, og det gør man ved at lægge jernene overlappet. Samlingerne du har fundet er dyre specialprodukter, der anvendes i etapedelte bjælker mm.

Revnearmering skal også samles, men det kan vi lade ligge for din situation, det handler mest om støbefasen.
Når du skriver "lægge jernene overlappet" mener du da, at de bare virkelig er overlappet/altså overlapper i længderetningen - eller mener du også en eller anden form for befæstelse/typ najning da?

Hav overbærenhed med mine spørgsmål, jeg er uvidende (det ved jeg :)), vil bare forstå og kunne overbevise mig selv. Samt vil være sikker, så jeg ikke efterlader nogen fejl (både for os selv, og hvis man selv skulle sælge en gang).
 
Vi har brug for at se nogle flere billeder for at forstå helheden, ikke nærbilleder.

det er betonen, der giver væggen trykstyrke, ikke jernene.

det naturlige ser ud til kun at være at formesætte og hælde lidt beton tilbage og derefter pudse for at få en pæn overflade, men som sagt har man brug for at se lidt mere for at danne sig en opfattelse.
 
  • Synes
El-Löken66
  • Laddar…
KJD KJD sagde:
Når du skriver "lægge jernene over hinanden" mener du, at de bare virkelig er overlappende i længderetningen - eller mener du også en form for fastgørelse/type najning da?

Hav overbærenhed med mine spørgsmål, jeg er uvidende (det ved jeg :)), vil bare forstå og kunne overbevise mig selv. Samt vil være sikker på, at jeg ikke efterlader nogen fejl (både for os selv, og hvis man selv skulle sælge en dag).
Armering samles ved at man lægger jernene over hinanden, det kan også beregnes, hvor langt overlappet skal være ved hjælp af formler i Eurokod, hvis der er tale om trækjern i en bjælke f.eks. Najning er bare for at armeringen ikke skal kollapse, før man har støbt, og har intet med styrken at gøre.

Så længe dette ikke er et pælefunderet fundament, behøver du ikke være bekymret, men jeg bryder mig heller ikke om, når håndværkere går ind og klipper armeringen med en skuldertrækning. De har ikke ofte styr på, hvilken funktion alle typer armering har. Det er trods alt ofte indgreb i en bærende konstruktion, det er tale om.
 
W witten sagde:
Armering stukkes ved, at man lægger jernene overlappende. Det kan også beregnes, hvor langt overlapningen skal være gennem formler i Eurokode, hvis det for eksempel er trækkende jern i en bjælke. Najning er kun for, at armeringen ikke skal falde fra hinanden, inden man har støbt, og har intet med holdbarheden at gøre.

Så længe dette ikke er et pålefunderet grundlag, behøver du ikke at være bekymret, men jeg kan heller ikke lide, når håndværkere går ind og klipper armering med en skuldertrækning. De har ikke ofte styr på, hvilken funktion alle typer armering har. Det er trods alt ofte indgreb i en bærende konstruktion, det drejer sig om.
det som findes tilbage af jernene er i underkanten

Døråbning i væg, råt beton og udsatte jernstænger i bunden, klar til renovering.
 
KJD KJD sagde:
det som finns kvar af jernerne er i nederkant

[billede]
Som sagt, intet at bekymre sig om (y)
 
Ok, ja hvis det er i hjørnet til højre om den der dør, så er det bare at genoprette væggen med beton eller hvad der nu passer - jernene kan du helt se bort fra. Udover at det ikke har nogen som helst betydning for væggen som helhed, at jernene er skåret sådan, så har du også en kontrafor, væg i vinkel som støtter den der væg => alt er cool og det er bare at arbejde videre uden at pille ved disse jern.
 
  • Synes
KJD og 1 anden
  • Laddar…
Staffans2000
KJD KJD sagde:
Man er jo sikkert paranoid fordi det er ens eget hus, men vil jo kunne stå inde for det senere også. Så må jo VVS-firmaet betale alligevel. Havde jo ikke været noget som helst problem at bryde betonen op og klemme rørene ned under. Så det er jo en udførelsesfejl, som jeg ser det.
"Så må jo VVS-firmaet betale alligevel". Er du så sikker på det? En ting er sikker, derimod. Det er, at: - du er paranoid! Normalt er jeg knap så imponeret over de svenske håndværkeres evne eller interesse i at gøre sig fortjent til deres løn. MEN, i dette tilfælde er standen uskyldig overfor alle beskyldninger fra dig angående armeringen. Så slip det og støb igen.

Staffan
 
  • Synes
Autodidak1
  • Laddar…
Det er enkelt, entreprenøren har ansvar for sit arbejde og eventuelle konsekvenser i ti år.

Armeringen kan være meningsløs eller helt væsentlig, det ved man kun, hvis man har adgang til konstruktionsdokumentationen.

Har bestilleren nu påpeget en fejl / afvigelse, skal entreprenøren kunne vise, for eksempel med en udtalelse fra en sagkyndig konstruktør, at udførelsen er ok eller blot tage sit ansvar og genoprette.

Et glad ok fra et forum, hvor der troller nogle entreprenører og deres venner rundt, ville jeg ikke tage som en sandhed.
 
Jeg ville svejse stykkerne sammen og støbe det sammen. For en sikkerheds skyld
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.