En håndværker valgte at skære armering i en væg hos os og efterlod det sådan. Har kigget på en specialskrue (Halfen) for at reparere dette. Hvilke er standardmetoderne?

Findes der andre tips?

• En specialskruv til armeringsreparation med tilspændingsbolte og riflet design. Anvendes til at forbinde kappet armering i vægge.
  • Et billede af en skruetrækker kobling fra Celsa Steel Service, brugt til armering. Produktet er vist på en hjemmeside med rødt banner.
Men hvor meget er kapet?

H hempularen sagde:
Men hvor meget er kappet?
10 -15cm

Men jeg mener, hvor lang strækning af væggen. Hvis man skærer et enkelt jern, spiller det ingen rolle. Undtagen muligvis hvis det er i hjørnet af en betonbjælke.

H hempularen sagde:
Men jeg mener, hvor lang strækning af væggen. Hvis man kapper et enkelt jern, betyder det ikke noget. Undtagen måske hvis det er i hjørnet af en betonbjælke.
Troede armeringen tog det meste af sidekræfterne? Du mener, jeg ikke engang skulle forsøge at genoprette armeringen? Det havde jeg nok tænkt mig at gøre alligevel, da intet forhindrer det. Håndværkerens kapning var helt meningsløs desuden. Armeringsjernene var ikke i vejen for noget.

Er det praksis at lade det være? Jeg har jo set udfræsninger til rør og ventilation, hvor man bare har ladet det være osv.

Hvornår har man brug for at splejse armeringsjern så?

Forenklet er det kraftarmering, der skal samles for at opnå fuld styrke, og det gør man ved at lægge jernene overlappende. Samlingerne, du har fundet, er dyre specialprodukter, som bruges i etapedelte bjælker osv.

Revnearmering skal også samles, men vi kan lade det ligge i din situation, det handler mest om støbefasen.

W witten sagde:
Forenklet er det kraftarmering, der skal samles for at opnå fuld styrke, og det gør man ved at lægge jernene overlappende. De samlinger, du har fundet, er dyre specialprodukter, der bruges i etapeinddelte bjælker m.m.

Revnearmering skal også samles, men vi kan lade det ligge, da det primært handler om støbefasen i din situation.
Med fuld respekt for at jeg ikke er inde i det her. Kan man virkelig være så sikker?

Skruerne koster 150.-/stk, jeg har brug for 4.

Jernene, der blev kappet, er 16mm, 2 stk, i en dørtærskel, bærende væg.

Nogen form for samling bør man vel alligevel lave. At bare smide samlebidder uden fastgørelse under støbningen virker lidt fjollet?

Nok nemmest hvis du uploader et par billeder af dette. Hvorfor blev hullet lavet? Lyder ikke som om det skal være noget problem

• Synes
twoody
  • Laddar…
Lavede til rørskift. Bredde 25 cm, armering 15 cm.

• Åbning i væg med flere grå rør, bredde 25 cm, armering på 15 cm, klar til rørudskiftning.
Gerne en som viser helheden også. Er væggen uberørt til højre og venstre?

O olofh sagde:
Gerne en, der viser helheden også. Er væggen uberørt til højre og venstre?
Ja, dog et stykke væk er der et udsnit i næste tærskel, men armeringen er efterladt intakt.

Jeg ville ikke være så bekymret for to jern

O olofh sagde:
Jeg ville ikke være så bekymret for to jern
Ok, men jeg er ikke tilfreds, hvis husets styrke er reduceret selv med 1% efter at jeg har betalt 50 kkr for at renovere rørene.

Man er jo sikkert bekymret fordi det er ens eget hus, men vil jo kunne stå for det bagefter også. Så må rørfirmaet betale alligevel. Det ville jo ikke have været noget som helst problem at bryde betonen op og presse rørene ned under. Så det er jo en udførelsesfejl, som jeg ser det.

Tænker jeg forkert?

Det var jo ikke direkte i væggen, men i grunden. For dette er vel et hus og ikke en lejlighed?

Jeg ved ikke, hvad du mener med, om man kan være sikker, men det er jo muligt, hvis man får fuld forståelse for, hvilken funktion de her jern har.

E
KJD KJD sagde:
Ok, men jag er ikke tilfreds, hvis holdfastheden i huset er reduceret, selv med 1% efter at jeg har betalt 50 kkr for at renovere rørene.

Man er jo sikkert bekymret, fordi det er ens eget hus, men vil jo kunne stå for det senere også. Så får rørfirmaet jo betale alligevel. Det havde jo ikke været nogen som helst problemer at fjerne betonen og trykke rørene ned under. Så det er jo en udførelsesfejl, som jeg ser det.

Tænker jeg forkert?
Ja, det er forkert, rørfirmaet vil ikke betale under alle omstændigheder. For det første skal de have mulighed for at afhjælpe mangler, for det andet vil dette ikke blive anset som en mangel, det er godt, du har udspringende jern, så du kan fastgøre dit armeringsnet.

Men det kunne måske have været muligt at føre rørene under ved at fjerne rundt om, men det ville have taget mere arbejdstid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.