Jeg er i gang med at bygge mit eget hus.
Har nu lagt pladetaget og skal til at begynde med gavlbeslag. Det er et Plannja Regent pladetag.

Som I kan se på billederne, har jeg lagt bærelekterne helt op imod den øvre vindskede for at få en god fastgørelse af vindskeden i bærelekterne. Der ligger således også en strølekt op imod den øvre vindskede.

Det jeg har bemærket nu, og som måske er lidt sværere at se på billederne, er at gavlbeslaget ligger cirka 2 cm over tagpladens profiltop.

Med andre ord, det jeg overvejer og er bekymret for, er hvor udsat enderne på min bærelekt er? Det føles som om det kan trække både sne og vand ind under gavlbeslaget ned til bærelekterne. Der er jo en hældning opad mod vindskeden under størstedelen af gavlbeslaget, men er det nok?

Havde I taget nogle foranstaltninger for dette? Har ikke lyst til at løfte nogle plader af og forkorte bærelekterne, så de ender under tagpladen, medmindre det anses for super kritisk. Ville det hjælpe at male den synlige ende af bærelekterne?

Taknemmelig for svar!

• Sort bølget plåttag med Plannja Regent profilering og gavelbeslag delvist synligt over tagprofilens top, med stillads og skov i baggrunden.
  • En persons arm justerer et zinkbeslag på et bølgeformet sort tag under en blå himmel.
  • En hånd undersøger monteringen af et Plannja Regent plåttak og gavelbeslag, med fokus på tagprofiler og vindskive på et hus under opbygning.
Rickard.
Ingen fare.

Jeg vil anbefale, at du skruer indersiden af beslaget ind i pladen, hvor de ligger mod hinanden, så slipper du for, at det rasler, når det blæser.

Rickard. Rickard. sagde:
Ingen fara.

Jeg vil anbefale, at du skruer indersiden af beslaget indpladen, hvor de ligger mod hinanden, så undgår du, at det rasler, når det blæser.
Du mener altså skrue gavlbeslaget ned i tagpladen, så det ligger mod tagpladens profiltop? (Se min finger)

det bliver jo unægtelig meget strammere.. Påfør lidt farve på bærlekterne og skru gavlbeslaget ned, måske bliver det godt så?

At den del af gavlbeslaget, der ligger udenpå vindskiven, stikker ud lidt, gør vel heller ingen større forskel..

• En finger peger på et gavelbeslag monteret på toppen af en bølget tagplade under en blå himmel.
  • Tagrensbeslag monteret på en tagkant ved byggeplads, stillads og blå himmel i baggrunden.
Rickard.
Ja så tænkte jeg, ”man plejer” at sætte vindskiven i højde med det højeste punkt af pladen eller muligvis nogle enkelte mm højere så slipper man alt sånt.

Det er ingen nødvendighed eller krav, og det er heller ikke garanteret, at du får forstyrrende lyd, så du må afgøre på stedet, hvad der bliver bedst efter de forudsætninger, du har nu. Male bærelekten behøver du absolut ikke at gøre, lad den bare være som den er.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.