Alt er altid mere kompliceret end man regner med, sagde min bedre halvdel...
Vi har tre indbyggede garderober, der skal skiftes ud med nye Ikea Pax. Da jeg planlagde, målte jeg fra væggen, og de nye ville komme nogle cm længere ud.
Da jeg begyndte at rive ned, går det hurtigt op for mig, at de gamle er bygget ind i væggen 8 cm. Bagbeklædningen på garderoben ser endda ud til at være en del af en plade i væggen. Det er jo egentlig godt, for så kan de nye også komme længere ind.
De tre garderober (3x60 cm brede) er klemt ind mellem stående reglar. Vores nye er 3x100.
Jeg antager, at jeg skal beholde reglen. Jeg ved ikke, hvordan det ser ud på den anden side af pladen, hvor langt der er tilbage til gipspladen på den anden væg, om det også er opregnet der osv.
Hvordan gør jeg nu?
Jeg overvejer at flytte reglen 20 cm til højre? Øger altså fri spændvidde fra mindst 180 til 200. Skubber så 2x100 ind i væggen og lader den sidste 1x100 ligge udenfor den eksisterende gipsplade.
Det andet alternativ, som jeg ser, er at sætte ny gips og placere dem udenfor, i henhold til den oprindelige plan.
Alt er altid mere kompliceret, end man troede, sagde min bedre halvdel..
Vi har tre faste indbyggede garderober, som skal byttes ud med nye Ikea Pax. Da jeg planlagde, målte jeg fra væggen, og de nye skulle komme nogle cm længere ud.
Når jeg begynder at rive ned, opdager jeg snart, at de gamle er indbygget i væggen 8 cm. Bagstykket på garderoben synes endda at være en del af en plade i væggen. Det er jo egentlig godt, for så kan de nye også komme længere ind.
De tre garderober (3x60 cm brede) er klemt inde mellem stående regler. Vores nye er 3x100.
Jeg antager, jeg skal beholde reglen. Jeg ved ikke, hvordan det ser ud på den anden side af pladen, hvor langt der er tilbage til gipspladen på den anden væg, om der også er regel der.
Hvordan gør jeg nu?
Jeg overvejer at flytte reglen 20 cm til højre? Øger altså det evt. frie spænd fra mindst 180 til 200. Skubber så 2x100 ind i væggen og lader den sidste 1x100 ligge udenfor den eksisterende gipsplade.
Et andet alternativ, som jeg ser, er at sætte ny gips og placere dem udenfor, efter den oprindelige plan.
Svarar også her Hvis du nu alligevel skal have 3x100, så er det vel pænest, hvis de linjerer med hinanden. Dvs. udenfor den eksisterende væg. Hvis du skulle give dig til at flytte en regel 20 cm, så vil du også være nødt til at ordne gipspladerne på den anden side af væggen. Hvilket kan betyde, at du skal gipse om dele/hele væggen også der.
Svarar även här Om du nu ändå ska ha 3x100 så er det vel flottest om de linjerer med hinanden. D.v.s. uden for eksisterende væg. Hvis du skulle begive dig ud i at flytte en bjælke 20 cm, så vil du også blive nødt til at ordne med gipspladerne på den anden side af væggen. Hvilket kan betyde, at du må gipse om dele/hele væggen også der.
Tusen tak for begge svarene!!
Skrev ikke alle detaljer, for at folk skal orke at læse.
De indkøbte garderober er 3x100. Dog er kun to 58 dybe, en er 35. En er grundere for at det skal blive lidt luftigere foran terrassedøren. Kan man felle den ind i væggen kan man kanske slippe af sted med den dybere variant, men kan lige så godt felle de to dybere ind, og lade den grundere ligge uden for eksisterende væg.
Tak for tanken om at det kan skade på den andre siden. Det havde jeg ikke tænkt på.
Ikke sikkert at gipspladerne er fæstet i bjælken. Man ser ud til at have sat en spånplade og fæstet gipsen i. På billedet i det første indlæg kan man se dobbelte rækker af skruer, hvor jeg gætter på at gipspladerne er fæstet i. Måske kun spånpladen sitter i bjælken?
Skrev ikke alle detaljer, for at folk skal orke at læse.
De indkøbte garderober er 3x100. Dog er kun to 58 dybe, en er 35. En er grundere for at det skal blive lidt mere luftigt foran terrassedøren. Kan man fælde den ind i væggen, kan man måske undgå med en dybere variant, men kan lige så godt fælde de to dybere ind og lade den grundere ligge udenfor den eksisterende væg.
Tak for tanken om at det kan ødelægge på den anden side. Det havde jeg ikke tænkt på.
Ikke sikkert gipspladerne er fastsat i reglen. Man ser ud til at have sat en spånplade og fastgjort gipset i. På billedet i første indlæg ser man dobbeltrækker af skruer, hvor jeg gætter på gipspladerne er fastgjort. Måske er det kun spånpladen, der sidder i reglen?
[billede]
Så hænger jeg med. Ser næsten ud som bagsiden af garderoben sidder fast. De store hæfteklammer taler for det. Ikke helt usandsynligt at gipset er sat direkte på bagsiden af garderoberne. I mit hus har de endda undladt gipsplade på garderoben, uden selve garderoben er selve fortsættelsen af væggen...
Gør sådan at I river det hele ned og lægger nogle nye billeder op, så måske en bedre løsning kan komme på
Forstår ikke hvad I mener...
Som ved en tilfældighed har jeg nu haft mere tid til at rive...
Tanken nu stadigvæk at 2stk 100x58 cm garderober skubbes ind i væggen, mens en 100x35 garderobe placeres uden for den eksisterende gipsvæg.
Dybden er 59,5 cm mens garderoberne skal være 58 cm. Jeg tænker, jeg sætter to 15 mm OSB på bagsiden, for at bygge ud, samt stabilisere både garderober og til dels stuevæggen. To stående? To liggende? Jeg tænker liggende for at klemmes fast sikkert bag på kanterne?
Venstre skabsside var bagsiden af rengøringsskabet. Jeg tænker, jeg sætter en OSB/plywood/limfog (hvilken?) der for at stabilisere op. Klemme fast bagvedliggende OSB, samt fæste siden på det ene garderobeskab i.
Så kommer det nye skab ud længere end de forrige skabsokler. Så jeg må finde ud af, hvordan man saver i det nuværende gulv...
Så kommer det nye skab til at stikke længere ud end de tidligere skabssokler. Så jeg må finde ud af, hvordan man saver i det eksisterende gulv..
Er det ikke lettere at lægge en masonitplade, gulvspån osv. under garderoberne for at få dem op i samme højde som parketten. Eller er der problemer med lofthøjden?
Hvor meget har I til gode til loftet? Hvis der er gulvhøjde, kan du jo stille det nye skab på en plade, så slipper du for at save i gulvet. (Toer på bolden @BirgitS han var først
Du kan jo både lime og skrue med korte skruer (så de ikke kigger ud på den anden side ) for at få en mere stabil væg.
237,7 cm i lofthøjde med parket væk. Garderoberne behøver mindst 237 mm i lofthøjde for at monteres, ifølge Ikea.
Parketten 15 mm høj.
Så lidt stramt ja.