9,969 læst ·
26 svar
10k læst
26 svar
Garagetaget lækker kraftigt, hvordan fikse?
Begynd med at kigge på taget. Med lidt held ser du måske en mistænkelig revne eller lignende.
Hvis du ikke har lyst til at udskifte taget lige nu, så kan det måske behandles med tagmasse og på den måde forlænge levetiden.
http://takmassa.se/
Hvis du ikke har lyst til at udskifte taget lige nu, så kan det måske behandles med tagmasse og på den måde forlænge levetiden.
http://takmassa.se/
Skal handle en presenning i morgen, der dækker hele taget og et antal grove stolper til at lægge på for at holde den, lidt skruer, søm og godt humør, så holder det måske tæt til foråret.
Det kan altid bruges til noget, når taget er fikset, måske en gynge til børnebørnene, en af dem der høje med sug i.
Jeg er lidt rådvild, når det gælder om jeg skal tænde for varmen, eller om det er bedre med kun affugteren.
Varm luft holder mere fugt og den stiger, samtidig bliver luften tørrere, når den varmes op.
Havde man kunnet varme luften og samtidig forhindre den i at stige op og kondensere i taget uden ladet affugteren tage sig af den, havde det vel været det bedste.
Det kan altid bruges til noget, når taget er fikset, måske en gynge til børnebørnene, en af dem der høje med sug i.
Jeg er lidt rådvild, når det gælder om jeg skal tænde for varmen, eller om det er bedre med kun affugteren.
Varm luft holder mere fugt og den stiger, samtidig bliver luften tørrere, når den varmes op.
Havde man kunnet varme luften og samtidig forhindre den i at stige op og kondensere i taget uden ladet affugteren tage sig af den, havde det vel været det bedste.
Hvis du skal udbedre overfladerne indendørs, er du under alle omstændigheder nødt til at åbne op. Da kan du skære op diffspärren, tage isoleringen ud og kigge. Så får du en idé om cirka hvor vandet kommer fra. Men det første skridt er selvfølgelig at gå op på taget og tage et kig. Tjek alle samlingerne, er der en der er løsnet? Så har du garanteret en lækage der. Men stop ikke med at lede, når du har fundet én, der kan være flere 
Det kan ikke hjælpes, du har en lækage, og den skal udbedres. Jo længere du venter, desto flere skader vil du få at tage hånd om. Så find lækken og ordn den. Føles det ikke muligt, så få hjælp fra en professionel.
Det kan ikke hjælpes, du har en lækage, og den skal udbedres. Jo længere du venter, desto flere skader vil du få at tage hånd om. Så find lækken og ordn den. Føles det ikke muligt, så få hjælp fra en professionel.
Mmmm, men der er meget, der er mistænkeligt, mange samlinger, der er løsnet. Mange blærer, men dem bekymrer jeg mig mindre om, så længe de er hele, dog er der nogle, der er kollapset, ikke godt. Føles som om, jeg må rive pappen af for at garantere forskallingens vel.pelpet sagde:
Jo det er selvfølgelig rigtigt, man kunne rive ned indenfor for at se, hvor det kommer fra. Men så let skal det ikke være, der står en bil i vejen under det igangværende arbejde. Klart jeg kunne tage chancen og med lygte og masser af forsøg prøve at stoppe det. Jeg var oppe og lagde plastik dér, hvor jeg mistænkte, det kunne være, så hvis dryppet aftager, ved jeg nogenlunde, hvor jeg skal sætte ind. Ringe til fagfolk bliver jeg måske nødt til, men det er ikke førstevalget, de vil sandsynligvis rydde op, og hvor skal jeg gøre af bilen, og hvordan, og alt mit rod? :|thomasx sagde:Hvis du skal udbedre overfladerne indendørs, skal du under alle omstændigheder åbne op, så kan du skære diffspærren op, tage isoleringen ud, og kigge. Så får du en idé om, hvor vandet kommer fra. Men det første skridt er selvfølgelig at gå op på taget og tage et kig. Tjek alle samlingerne, er der nogen, der er løse? Så har du garanteret en lækage der. Men stop ikke med at lede, når du har fundet én, der kan være flere
Det kan ikke hjælpes, du har en lækage, og den skal udbedres. Jo længere du venter, desto flere skader vil du få at tage hånd om. Så find lækagen, og få den fikset. Føles det ikke gennemførligt, så få hjælp fra en professionel.
Ja, hvis der er flere samlinger, der er sluppet, så er det på høje tid at skifte papiret. Og skal du købe en presenning, så køb en rigtig PVC-presenning på 600-650 gram, det er, IMO, den eneste presenningskvalitet, der dur, især hvis den skal ligge et stykke tid. Som vægte kan du bruge nogle sten. Og ja, skal du have sådan en presenning på, kan det være en god idé at allerede nu løfte pappet og kigge. Du har været oppe på taget og tjekket, forstår jeg. Du trådte ikke igennem nogen steder? Det er et godt tegn, så klarer lægterne sig nok 
Luftaffugter er gode sager, forudsat at betingelserne er ok, minimum 15 grader varmt, gerne 20, og ingen ventilation. Så tørrer sådan en hurtigt op. Men husk, at hvis du ikke har åbnet op for indertaget og diffusionsspærren, så bliver der jo ikke meget tørringseffekt inde i taget.
Luftaffugter er gode sager, forudsat at betingelserne er ok, minimum 15 grader varmt, gerne 20, og ingen ventilation. Så tørrer sådan en hurtigt op. Men husk, at hvis du ikke har åbnet op for indertaget og diffusionsspærren, så bliver der jo ikke meget tørringseffekt inde i taget.
En presenning af den kaliber er meget dyr, jeg valgte en 180gr, tror det er tilstrækkeligt i en måned. Af den grund tænkte jeg at bruge 90x90 4,5m længden til at holde den på plads udover at den fæstnes i ydervæggene rundt om.
Kiggede lige og det er holdt op med at dryppe, vandpytterne på gulvet og bilen var også tørret væk, så der er en mulighed for at lækken er under plasten jeg lagde i går. På den anden side holdt det op med at regne i nat.
Det her med at kondensaffugtere ikke virker under en vis temperatur skal man tage med en knivspids salt. De dyrere gør det måske ikke, men det skyldes sandsynligvis, at funktionen er indbygget. Jeg har flere forskellige, men den billigste Wasco fra Harald N fungerer ned til nul, måske koldere, men det har jeg ikke prøvet, er bange for at beholderen skal fryse i stykker.
En tagdækker er en god idé, men først vil jeg sikre taget.
Kiggede lige og det er holdt op med at dryppe, vandpytterne på gulvet og bilen var også tørret væk, så der er en mulighed for at lækken er under plasten jeg lagde i går. På den anden side holdt det op med at regne i nat.
Det her med at kondensaffugtere ikke virker under en vis temperatur skal man tage med en knivspids salt. De dyrere gør det måske ikke, men det skyldes sandsynligvis, at funktionen er indbygget. Jeg har flere forskellige, men den billigste Wasco fra Harald N fungerer ned til nul, måske koldere, men det har jeg ikke prøvet, er bange for at beholderen skal fryse i stykker.
køber du en dyr, så er det flere anvendelser. billig er brug én gang og smid derefter.ion sagde:En presenning af den kaliber er meget dyr, jeg valgte en 180gr, tror den holder i en måned. Af den grund tænkte jeg bruge 90x90 4,5m længden til at holde den på plads ud over at den fastgøres i ydervæggene rundt om.
Tjekkede lige og det er holdt op med at dryppe, vandpytterne på gulvet og bilen var også tørret væk, så der er en mulighed for at lækken er under plastdet jeg lagde i går. På den anden side, holdt det op med at regne i nat.
Det her med at kondensaffugtere ikke fungerer under en vis temperatur skal man tage med et gran salt. De dyrere gør det måske ikke, men det afhænger sandsynligvis af, at funktionen er indbygget. Jeg har flere forskellige, men den billigste Wasco fra Harald N fungerer ned til nul, måske koldere, men det har jeg ikke prøvet, er bange for at beholderen skal fryse i stykker.
Hvordan tænkte du nu?
En sådan presenning koster vel omkring 3000:-
Hvad koster dine 90x90*4,5m, for du har vel ikke kun købt én?
Og de er jo nærmest værdiløse bagefter, en PVC-presenning kan du sælge på blocket og få næsten pengene tilbage.
En sådan presenning koster vel omkring 3000:-
Hvad koster dine 90x90*4,5m, for du har vel ikke kun købt én?
Og de er jo nærmest værdiløse bagefter, en PVC-presenning kan du sælge på blocket og få næsten pengene tilbage.
Senest redigeret:
Regner med 7 stk. og de bliver en rigtig fin gyngestativ bagefter, så de vil sikkert komme til mere brug end en presenning på 5x9 m.thomasx sagde:
95x95 ligger på 44 kr/m, klart det bliver penge ud af det, måske kan man gå ned til 70x70 for 23,5 kr/m, afhænger af hvad de vejer, på den anden side kan man jo skrue dem sammen. 70x70 er nok også godt til en gynge.
(jeg kan ikke lide at sælge på blocket, et skrækkeligt prutteri, enten føler man sig snydt eller også bliver man virkelig irriteret).
Senest redigeret af en moderator:
Jeg kan have haft held, det regner nu, men det lækker ikke. Det var måske samlingerne på de tre baner, der er utætte; hvis det er tilfældet, kan jeg klæbe dem, så snart det bliver tørt. Men jeg ser det som en advarselsklokke, jeg må lægge ny overfladepap. Så er spørgsmålet, om man kan lægge det ovenpå det gamle, læste et sted, at man kunne gøre det, kan man stole på det?
Jeg tænkte at lægge overfladepappen horisontalt, jeg ser ingen fordele ved at have det vertikalt. Er der nogen forklaring på, at råsponten skal ligge horisontalt, og overfladepappen vertikalt? Det eneste ville være, at det er nemmere at sømme op råsponten; i øvrigt kan jeg kun se ulemperne.
Nu fandt jeg en god arbejdsbeskrivelse for taget: http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/17/Monteringsanvisning Glaciär Ytpapp 17240 17280.pdf
Horisontalt, som jeg vil have det, men går det direkte på det gamle?
Suk, hvornår skal man lære at læse ordentligt.
"Underlaget skal være rent, glat og tørt. Hvis underlaget består af gammel tagpap, skal denne justeres, inden du lægger nyt tætningslag. Eventuelle blærer skal skæres op. Spartl kanterne med asfaltlim og søm ned. Udfyld større huller med Trebolit Asfaltskitt. Plader, der skal belægges med pap, skal rengøres med mineralsk terpentin eller lignende. Søm også alle opstående sømhoved ned.
Hvis du er usikker på, om det gamle underlag er tilstrækkeligt, er det lige så godt at rive det af og lægge ny underlagspap. Så kan du samtidigt kontrollere den underliggende tagkonstruktion."
Sagen er afgjort.
Jeg tænkte at lægge overfladepappen horisontalt, jeg ser ingen fordele ved at have det vertikalt. Er der nogen forklaring på, at råsponten skal ligge horisontalt, og overfladepappen vertikalt? Det eneste ville være, at det er nemmere at sømme op råsponten; i øvrigt kan jeg kun se ulemperne.
Nu fandt jeg en god arbejdsbeskrivelse for taget: http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/17/Monteringsanvisning Glaciär Ytpapp 17240 17280.pdf
Horisontalt, som jeg vil have det, men går det direkte på det gamle?
Suk, hvornår skal man lære at læse ordentligt.
"Underlaget skal være rent, glat og tørt. Hvis underlaget består af gammel tagpap, skal denne justeres, inden du lægger nyt tætningslag. Eventuelle blærer skal skæres op. Spartl kanterne med asfaltlim og søm ned. Udfyld større huller med Trebolit Asfaltskitt. Plader, der skal belægges med pap, skal rengøres med mineralsk terpentin eller lignende. Søm også alle opstående sømhoved ned.
Hvis du er usikker på, om det gamle underlag er tilstrækkeligt, er det lige så godt at rive det af og lægge ny underlagspap. Så kan du samtidigt kontrollere den underliggende tagkonstruktion."
Sagen er afgjort.
Senest redigeret af en moderator:
Klik her for at svare