I
Ja, nu var det tid, nu lækker taget. Kan man fikse det selv eller? Jeg ville samtidig gerne øge faldet, som jeg synes er for lavt. Jeg ser to fejl i den nuværende konstruktion.
1: Råsponten ligger på tværs af faldet, bliver der lækage i den ene ende af garagen, kan vandet følge brædderne og lække igennem hvor som helst.
2: Tagpappen ligger langs faldet, slipper det i en samling, løber vandet ind.
Ved ikke om det har noget at gøre med faldet, hvorfor papppet ligger sådan, havde man lagt det på tværs, ville der formentlig dannes pytter ved hver samling.
Desværre er der ingen tegning af garagen, det er nok bygget på en hoft.
Hvad er det mindste fornuftige fald, og hvordan lægger man papppet?
Formentlig skal jeg også udskifte råsponten, er det fornuftigt at vende den 90 grader, eller er det ligegyldigt? At vende den medfører også, at taget bliver lidt højere, så det bliver lidt mere arbejde.
Gør et forsøg på at forklare, hvordan det ser ud med hjælp af en skitse. :)
Diagram af garagetag med lag af isolering, tagbjælker, råspont og tagpap. Viser tagfald med konstruktionselementer i forskellig retning.

Senest redigeret af en moderator:
S
er der glaspanel under pappen?
svært at fikse et lækkende tag. og sikkert har du så en fugtskade. så en større renovering ville nok passe

I
Nej, nej! Jeg skrev forkert, fordi jeg tænkte forkert, det er jo ikke glespanel, det er sådan nogle der spåntede brædder, kan ikke komme i tanke om hvad det hedder.
Råspont hedder det vel?

Senest redigeret af en moderator:
I
Hvordan fjerner man fejlagtigt indsat?:o

I
SBH sagde:
jupp
[link]
Da ser det ud som at det er rigtigt med råsponten i 90 grader mod faldet.
Men hvad er det mindste fald for tagpap?
Er pladetag et alternativ?

S
ion sagde:
Då ser det ut som att det är rätt med råsponten i 90grader mod fallet.
Men hvad er det mindste fald for papptak?
Er ståltag et alternativ?
nja finns ingen direkt mindste hældning. finns papptak som har næsten ingen hældning.
ståltag kan man sætte. bare vælge rigtig sort. finns många alternativer

Hvad jeg kan se er taget ret bygget. Råsponten og tagpappen skal begge ligge som de gør, normalt set. Dog virker faldet som sagt til at være i den laveste ende. Men på den anden side så er 2cm/m omtrent hvad man har i bruseren. Ja, man kan fikse det selv, bare man er lidt handy og læser op på, hvordan det fungerer. Til at begynde med bør du, hvis muligt, forsøge at bedømme renoveringsbehovet. Er det begyndt at lække for nylig, kan det være nok at reparere lækken midlertidigt nu og tørre konstruktionen ud og derefter blot lægge ny pap til foråret eller en fin weekend. Hvor længe har den nuværende pap ligget? At lægge ny papp på et så fladt tag er jo taknemmeligt, da det er så let at arbejde med ;-)

Jeg tror, at et plåttag med så lav hældning skal svejses, og så er det altså et falset og svejset plåttag, vi taler om. Jeg tror ikke, et plåttag er et alternativ i praksis.

S
thomasx sagde:
Hvad jeg kan se, er taget rigtigt bygget. Brædderne og overpapir skal begge ligge som de gør, normalt set.
Dog synes hældningen som sagt at være i den lave ende. Men på den anden side er 2cm/m omtrent, hvad man har i brusebadet.
Ja, man kan godt fikse det selv, bare man er lidt handy og læser op på, hvordan det fungerer. Til at begynde med bør du, hvis muligt, forsøge at afgøre renoveringsbehovet. Hvis det er begyndt at lække for nylig, kan det være nok at reparere lækagen midlertidigt nu og tørre konstruktionen ud og så bare lægge det nye papir til foråret eller en skøn weekend. Hvor længe har det nuværende papir ligget? At lægge et så fladt tag om er jo taknemmeligt, da det er så let at arbejde med ;-)
nok ville det være hyggeligt at øge hældningen alligevel.

I
thomasx sagde:
Hvad jeg kan se, er taget korrekt bygget. Rågsponten og overfladepappen skal begge ligge, som de gør, normalt set.
Dog virker hældningen, som sagt, i den lavere ende. Men på den anden side, 2cm/m er omtrent det, man har i brusebadet.
Ja, man kan klare det selv, så længe man er lidt handy og læser op på, hvordan det fungerer. Til at begynde med bør du, hvis muligt, forsøge at afgøre renoveringsbehovet. Har det lige begyndt at lække, kan det være tilstrækkeligt at reparere lækken midlertidigt nu og tørre konstruktionen ud og så blot lægge pappen om til foråret eller en fin weekend. Hvor længe har den nuværende pap ligget? At lægge om et så fladt tag er jo taknemmeligt, da det er så letarbejdet ;-)
Hvornår det begyndte at lække, ved man jo ikke. Vandet skal jo trænge igennem isolering og plast, inden det når til gipsen. Jeg går ud fra, at taget er ordentligt skadet, og at meget af rågsponten skal udskiftes. Jeg overvejer at plastre det ind, mens jeg venter på foråret, en ulempe er jo, hvis det begynder at blæse, men det skal fanme til at ligge på taget i disse tider.
Taget har ligget siden 83, så jeg har ingen grund til at klage.
Jeg kiggede lidt på Lindabs pladetag, det som Timell lagde i tv. Desværre anbefalede de en taghældning på mindst 12 grader.

S
ion sagde:
Når det begyndte at lække ved man jo ikke. Vandet skal jo igennem isolering og plast, før det giver sig på gipsen. Jeg går ud fra, at taget er ordentligt skadet, og at meget af det råspån skal udskiftes. Jeg hælder mod at plastre det ind i vente på foråret, et problem er jo, hvis det begynder at blæse, men det skal fan til at ligge på taget i disse tider.
Taget har ligget siden 83, så jeg har ingen grund til at klage.
Kiggede lidt på Lindabs pladetag, det som Timell lagde i tv. Desværre anbefalede de en taghældning på mindst 12 grader.
kontakte forsikringsselskab??
at du kontakter dem skal ikke betyde, at der kommer et firma og gør arbejdet

ion sagde:
Når det begyndte at lække, ved man jo ikke. Vandet skal jo komme igennem isolering og plast, inden det giver sig på gipsen. Jeg går ud fra, at taget er ordentligt skadet, og at meget af råsponten skal udskiftes. Ligesom at jeg plastre det ind i venten på foråret, et aber er jo, hvis det begynder at blæse, men det skal faneme til at ligge på taget på denne tid.
Tækket har ligget siden 83, så jeg har ingen grund til at klage.
Tjekkede lidt på Lindabs ståltag, det som Timell lagde i tv. Desværre anbefalede de en taghældning på mindst 12 grader.
Hvis det begyndte at lække de seneste dage, hvilket ikke er umuligt, selvom det ikke behøver at være så, men hvis det er tilfældet. Så er det bare at reparere lækagen, tørre ud, og så behøver du ikke udskifte råspont, isolering osv. men stort set kun ordne lækagen og overfladen. Præcis det skete for min far på hans flade tag og han behøvede kun at udskifte indersiden af taget efter at have repareret lækagen.

Det er godt, at du tager udgangspunkt i worst case, men tag det ikke for givet uden grund ;)

Og præcis, din hældning med 2,5cm/m har fungeret i over 30 år. Og pap fra 83 blev specet til at holde, ja, hvad 15-20 år? Ikke så mærkeligt, hvis det begynder at lække nu, pap meningen skulle nok have været udskiftet for noget tid siden.

Jeg ser, at en af Matakis produkter til lavhældende tage tillader hældning på ned til 1:100, dvs 1cm/m, mindre end halvdelen af din hældning ;) De giver 2+8+5, altså totalt 15 års garanti på det produkt, og nævner, at accelererede tests viser, at materialeegenskaberne skal bestå selv efter 30 år. Men det er altså dags dato produkt, ikke det de havde for 32 år siden ;) Men for dags dato produkt, garanti i 15 år og levetid omkring 30 år.

Reparer din lækage, sørg for at tørre ud, og med lidt held rækker det, at du udskifter pap og ordner overfladen indendørs.

I
Ja, reparer lækken, lyder jo enkelt, men hvordan finder man den? Kan jo i princippet være hvor som helst, hvis det er løbet på differencialspærren. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.