Nå, så har jeg fundet endnu en ting, som den tidligere ejer af huset har kludret med, og som skal udbedres. Garagen er blevet ombygget, og en bærende væg er blevet fjernet. En gang havde garagen målene 7x3m med et almindeligt sadeltag af råspont og tagpap. Ejer ville udvide garagen til 7x5m og rejste simpelthen en ny ydervæg 2m fra den første. Derefter lagde han en bjælke fra den nye væg op til den gamle tagpap og en mellem den nye væg og den gamle tagstol, ingen overlap, men bare blok mod, endetræ mod endetræ. Ovenpå dette lagde han nyt råspont og nyt tagpap. Ingen problemer indtil videre.

Så fjernede han ganske enkelt 5m af den gamle ydervæg på 7m og lod et rum på 25m2 hænge frit. Den nye garage delte han i to dele med en simpel væg placeret midt imellem to af tagstolene.

Jeg købte huset nogle ejere senere og tjekkede, at væggen ikke var bærende, og fjernede den, da jeg havde brug for at få to biler ind. Nu, et halvt år senere, synes jeg at se, at taget er sunket i midten, det har det gjort siden vi købte huset, men jeg har en fornemmelse af, at det er blevet værre. Jeg kravlede op oven på loftet og opdagede, at tagbjælkerne ikke var i hele længder, men sammensat både i længderetning og på tværs, og ingen overlap nogen steder.

Nu kan jeg komme på to løsninger.
1. En længdeløbende ståldrage på 5m, som understøtter tagbjælkerne, hvor de er "sammensat".
2. Skær loftet op ved samlingerne, løft op med en donkraft og sætte en bjælke på en meter over samlingen for at stabilisere den.

Alt 1 burde være det sikreste, mens alt 2 ikke tager nogen plads. Jeg har anslået tagvægten til et sted mellem 1500-2000kg. Det sorte er originale tagstole og det grå er tilbygningen. Hvordan ville I have gjort? (rivning af taget og at gøre det om er ikke aktuelt lige nu)

Diagram viser garagekonstruktion med tilbygning; skrå tagbjælker uden overlap. Topvisning af garagens layout: 36,4 m² med markering på vægge. Loftet i en garageudvidelse med synlige spær og en rød metalplade nær strukturen. Klare tegn på utilstrækkelig støtte under taget. En nærbillede af træspærene i loftet på et garage, hvor samlingerne er synlige. Træet har misfarvninger og virker slidt.
 
Det bedste ville vel dels være en langsgående bjælke, hvor ydervæggen stod tidligere, dels sætte ordentlige skarvelapper over alle samlinger.
 
J justusandersson sagde:
Det bedste ville nok være dels en langsgående bjælke, hvor ydervæggen tidligere stod, dels sætte ordentlige samlingsplader over alle samlinger.
Det er det, jeg overvejer.
Det komplicerer det lidt med garageportsåbnere og sådant, men jeg må kigge på det.
Jeg kunne jo sætte en bjælke under den midterste spær også, lidt ved siden af den fjernede skillevæg, men det er jo en klart dårligere løsning.
Dvs. lige under EN af spærene.
Det ville have løst alt, men så aflaster det jo kun en lille del, men sådan har det jo fungeret i over 10 år.
 
Der er mange måder at løse dit problem på, men det gælder om at vælge en, der er omkostningseffektiv. Det her med snelaster er lidt tricky. De er beregnet som maksimumværdier over en 50-årsperiode. Det betyder, at der kan gå flere år uden nogen nævneværdig sne, og så slår det til.
 
J justusandersson sagde:
Der er mange måder at løse dit problem på, men det gælder om at vælge en, der er omkostningseffektiv. Det her med snelaster er lidt tricky. De er beregnet som maksværdier over en 50-årsperiode. Det betyder, at der kan gå flere år uden nogen nævneværdig snemængde, og så slår det til.
Jeg er begyndt at komme til indsigt om det.
Heldigvis er den nyansatte chef tilsyneladende konstruktionsuddannet, så jeg præsenterede tankenødden for ham, og han for afsted som et skud (efter han tilbød mig en bedre brugt limtræsbjælke).
Venter spændt på dommen nu :)
 
Et besøg på stedet er nok særligt værdifuldt i dette tilfælde.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.