Jeg sidder og tænker på et fremtidigt evt. projekt. Jeg bor på en grusbanke og har et sted, der af flere forskellige grunde ville egne sig til at lave en garage under jordniveau. Det skal ikke kun være en garage, men også teknikrum (varmepumpe, hydrofor osv.). Målene ville være ca. 7 meter dybt og 8 meter bredt. Garagen ville være helt under jordoverfladen, undtagen portene, som ville være til den ene side, samt den omgivende mur på samme væg, de øvrige vægge samt tag ville altså være under jordniveau.

Konstruktionen ville se ud som følger. Først en støbt plade med isolering under, en muret væg på ca. 3 meter af leca med isolering udenpå. Så et støbt tag ovenpå, en form for isolering. Ovenpå det bliver der et lag gårdsgrus og en "terrasse" af grus, som man skal gå på, og eventuelt kunne køre med en bil en enkelt gang.

Nu til det svære:

1: Hvordan ser det støbte tag ud? Kan jeg bygge en form, armering og støbe? Hvordan ser den konstruktion ud på et nogenlunde plan? Jeg antager, at jeg kan købe prefab tagsektioner og lægge ovenpå, hvad kan de tænkes at koste mellem tommel- og pegefinger, meget dyrere end at støbe selv?

2: Hvordan får jeg det til med isoleringen, hvad kan være fornuftigt, der skal som sagt grus ovenpå, som man skal kunne gå og køre på.

3: Hvordan gør jeg taget vandtæt? Selvom det skal være en garage, vil jeg have, at det skal være så tæt på et beboeligt klima derinde som muligt. Jeg mistænker, at det også vil blive brugt som opbevaring af lidt mere følsomme ting, såsom møbler osv. nogle gange.

Så hvad tror I, gennemførligt eller skal idéerne blive på drømmestadiet?

Alt er muligt, men måske ikke billigt eller enkelt.

At du skal have en støbt hvælving med 8 m spændvidde vil kræve lidt af din beton, måske forspændte bjælker? Vægten af denne kan måske ikke med sikkerhed læsses ned på en enklere leca-væg, uden måske også ydervæggene burde være rigtigt dimensioneret beton, så også fundamentet. Disse lastberegninger bør du tage med en konstruktør.

Vandtæt ovenfra? Din konstruktion bliver jo ligesom mange flade grusfyldte tage. Du bør have en hældning, alternativt en hvælvet spænd, så vandet løber af. Og på dette en klassisk asfaltbaseret taglægning. Den holder ret længe, men ikke for evigt, og man skal kunne omlægge den om 20-30 år eller sådan.

Udvendig isolering, type Isodrän og/eller kraftig dræning rundt om byggeriet, så du får et tørt klima indendørs.

Ja, en konstruktør bliver nok kontaktet inden projektet går i gang, men nu er det mest på stadiet, om det kan gennemføres med et fornuftigt budget eller ej.

Hvad menes der med forspændte bjælker, hvordan fungerer de, og hvad koster det? Hvordan bør væggene se ud for at klare taget, hvis en lecavæg bliver for svag?

Hældning på taget havde jeg tænkt mig, og at lægge det om efter 30 år er ikke noget problem. Man kan måske bestille en gummidug, sådan en type man har til damme og lægge på, det burde jo være holdbart og vandtæt.

Sejt koncept, men har de lavet garagen i Guld? Ikke meget man får for prisen. Dog praktisk at bare købe og sætte op. Men fragten var jo megadyr.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.