Jeg overvejer en garage med målene 5x10m, med saddeltag med en hældning på 14-16 grader, hvor jeg på gavlsiden ønsker en ret stor port, gerne 4m høj og 3m bred.
Når man tegner i diverse standardprogrammer, skal man vælge en ret høj vægside for at "få lov" at sætte en 4m høj port ind. 4,5m væghøjde kræves f.eks. et sted, jeg har tegnet.
Jeg vil gerne have så lav en garage som muligt givet 4m porthøjde og ovennævnte.
Kender nogen et værktøj til at tegne strukturer med limtræsspær (eller noget andet), hvor man kan få en byggetilladelsestegning?
Jeg vender konstant tilbage til lignende spørgsmål, og der må jo være overdimensioneringsregler for, hvordan man kan bygge. Ofte får man svaret, at man skal bede nogen regne på det, men der burde jo findes mange eksempler på, hvad der fungerer. Hvis man bare vælger en konstruktion, der er større, bruger de samme dimensioner, så er man jo sikker.
Sådan her skal spær typisk se ud for at få plads til en 3m bred og 4m høj port. Det virker unødvendigt at skulle hæve hele vægsiden til 4,5m for at få porten ind.
En lille mere seriøs skitse.... tegn ind 195or men hvad jeg er ude efter er hvad der garanteret er nok. Om det så er en monster limträbalk så må det jo gå uden at detaljeberegne på nogen optimal løsning
Derimod har jeg for mig, at man nu til dags skal anvende CE-mærkede tagspær, så jeg mistænker, at du skal få en konstruktør til at lave beregningerne og en firma til at fremstille dem. Så burde de kunne levere tegningen, du har brug for.
CE-mærkning er kun relevant, hvis man driver virksomhed, dvs. producerer og sælger spær. Kan umuligt være relevant for egen produktion.
Den type spær, der vises, er en teknisk dårlig spær. Det betyder ikke, at det ikke er muligt at konstruere den, så den holder, men jeg betvivler, at netop den model nogensinde vil blive beskrevet generelt for hjemmebyggere nogen steder.
Kig i stedet på saksspær. Det er nok så tæt som man kan komme, selvom de også bliver besværlige ved lav taghældning. Hm, ved nærmere eftertanke er de nok også besværlige at dimensionere generelt for hjemmebyggere...
Ellers er det ledet spær/stamme i limtræ (bøj) eller stål, der gælder, men formentlig special og dyrt.
Kan du ofre lidt på bredden øverst, kan de skitserede spær suppleres med skråstivere nedefra soklen op til hanebåndet. Så bliver det en stærk og god løsning. Lidt ligesom det her:
Men det hjælper måske ikke, når dimensioner mangler...
Har den type spær i vores lade. Det er vel cirka 5x5" spærrer, og skråstiverne er dobbelte, måske svarende til 3x4". Ladens bredde er cirka 5,5 m og højde 5,5 - 6 m, 45 graders taghældning.
Dyrt kan jeg nok tage inden for rimelige grænser. Synes jo, at det burde være muligt at bygge en ramme, der holder med limtræ i hvert fald? vi taler jo kun 5m spændvidde. Gavlen kan have stående søjler ved siden af porten.
En tagås/nok i limtræ da? eller bliver den helt urimelig?
Præcis en sådan konstruktion har jeg også tænkt på. Det er jo sådan gamle lader ofte er bygget, men det tager jo af pladsen.
En tagryg/nokke i limträ så? eller bliver den helt urimelig?
Tænkte først at foreslå det, men kom så i tanke om at en 10 m lang tagryg som skal bære et fladt tag (inkl snelast) sandsynligvis bliver ret kraftig.
Hvis ikke hele garagelængden behøver at holde 3x4 m, så kunne det måske være en rimelig løsning?
Der findes tagstolsleverandører som kan fremstille de tagstole, du leder efter. Det er måske trods alt en hurtigere, enklere og billigere løsning?