20,857 læst ·
33 svar
21k læst
33 svar
Garage på 11 x 8 meter - med overetage - uden søjler?
Hej
Jeg arbejder på de sidste detaljer i tegningen for at søge byggetilladelse, og det føles som om jeg skal finde ud af, om vores garage ser kompliceret ud.
Garagen er i kælderplan, og ovenpå vil der være gang, køkken og to soveværelser.
Jeg vil meget nødig have en søjle i garagen, så det skal være solide bjælker. De kan gå i hvilken som helst retning, så jeg mistænker, at det mest fornuftige er at have bjælker, der bliver 8 meter lange, med ca. 7 meter frit hængende, så at sige.
Hvilken type konstruktion skal dette være? Jeg antager, at almindelige træbjælker ikke er tilstrækkelige, men jeg kan kun spekulere frit, såsom at der er nogle mindre I-bjælker med jævne mellemrum eller noget.
Tak
Jeg arbejder på de sidste detaljer i tegningen for at søge byggetilladelse, og det føles som om jeg skal finde ud af, om vores garage ser kompliceret ud.
Garagen er i kælderplan, og ovenpå vil der være gang, køkken og to soveværelser.
Jeg vil meget nødig have en søjle i garagen, så det skal være solide bjælker. De kan gå i hvilken som helst retning, så jeg mistænker, at det mest fornuftige er at have bjælker, der bliver 8 meter lange, med ca. 7 meter frit hængende, så at sige.
Hvilken type konstruktion skal dette være? Jeg antager, at almindelige træbjælker ikke er tilstrækkelige, men jeg kan kun spekulere frit, såsom at der er nogle mindre I-bjælker med jævne mellemrum eller noget.
Tak
Betonbjælkelag altså. Det er ikke noget, jeg har nogen erfaring med. Dyrt og kompliceret? Det lyder tungt, bør man tage hensyn til det, når man laver væggene også?
Hængestag fra spær? Eftersom vi har en etage ovenover, så vil hængestagene i så fald skulle gå inde i væggene i så fald? Eller missede du, at der var en etage ovenover?
Tak for svarene!
Hængestag fra spær? Eftersom vi har en etage ovenover, så vil hængestagene i så fald skulle gå inde i væggene i så fald? Eller missede du, at der var en etage ovenover?
Tak for svarene!
I sammenligning med at bygge i træ og hvis man bygger selv, JA!.tobbew sagde:
Men det er jo ikke direkte kompliceret, der støbes jo dagligt betondæk rundt om i Sverige, men primært af de store som PEAB og skanska osv, og det drejer sig ofte om kontorbygninger, flerfamiliehuse, industribygninger og hospitaler m.m.
Så det er ikke mere kompliceret end at der er mange, der kan beregne det, og mange, der kan udføre det.
Ja egenvægten bliver lidt højere, men hvis der alligevel støbes betondæk, så er det vel spørgsmålet, om det ikke er lige så godt også at støbe garagens vægge i beton. Når først al infrastruktur til et større armerings- og betonarbejde er etableret, bliver meromkostningen for også at lave vægge ikke så blodig. -tror jeg ...
Men selvfølgelig vil det koste en del ekstra flis. Men på plussiden får du en meget behageligt adskilt garagedel, hvor beboelsesplanet bliver mere adskilt fra lyd, lugt og eventuel brand.
Nej, jeg tror ikke, at man skal kontraktere de store drager, de er nok næppe interesserede, og sikkert alt for dyre.
Men de hyrer sikkert en masse småfirmaer som UE. Og mange af disse småfirmaer kan sikkert tage opgaver hos privatpersoner.
Jeg ved ikke rigtigt, hvordan du skal finde det rigtige her. Det bedste er at have lidt kontakter. Jeg kender selv en byggemand her i området, så jeg ville bare spørge, hvem de anbefaler. På den måde har jeg selv fået kontakt med et godt ventilationsfirma og gravemaskinsfolk osv.
Men de hyrer sikkert en masse småfirmaer som UE. Og mange af disse småfirmaer kan sikkert tage opgaver hos privatpersoner.
Jeg ved ikke rigtigt, hvordan du skal finde det rigtige her. Det bedste er at have lidt kontakter. Jeg kender selv en byggemand her i området, så jeg ville bare spørge, hvem de anbefaler. På den måde har jeg selv fået kontakt med et godt ventilationsfirma og gravemaskinsfolk osv.
Jeg har 6 meter spændvidde, det går at løse uden søjler med 260mm kerto-bjælke c/c 300.
med 8 meter bliver det sværere. Limtræ 115x315 c/c 300 er en mulighed. Men ikke billig.
eller KERTO-S 45x400 c/c 300. Heller ikke billig.
med 8 meter bliver det sværere. Limtræ 115x315 c/c 300 er en mulighed. Men ikke billig.
eller KERTO-S 45x400 c/c 300. Heller ikke billig.
Jeg ved jo ikke, hvordan planløsningen ser ud, men det er vel ikke helt utænkeligt at finde nogle positioner til hængestænger. En gitterdrager burde kunne dimensioneres op til at tage en del last uden større problemer. Forslagsvis lægger du en limtræsbjælke midt i huset vinkelret mod gulvbjælkerne, som skal hænge i et antal stænger. Det vil så være gulvbjælker i to fag, som kun spænder halv så langt. Hvis ikke spændvidden er for lang, eller hvis byghøjden ikke er et problem, kan du i stedet for en limtræsbjælke have en stålbjælke, så slipper du måske for stængerne. Det er svært at sige, hvad der er den bedste løsning uden at se planerne. Skal du lægge et betonbjælkelag, er jeg enig med tidligere indlæg i at også lave væggene i beton, når du alligevel skal hente en anden entreprenør ind.
Aj... KERTO-grejen skulle koste omtrent 75 000... Føles... Ehm, fantastisk.
Jeg overvejer, om man laver form og støber selv, skal man så være rumraketforsker for at beregne bæreevne?
Lurvet værre, men jeg håber, at der findes en firma som er effektive og prisvenlige til sådan noget ellers.
Jeg overvejer, om man laver form og støber selv, skal man så være rumraketforsker for at beregne bæreevne?
Lurvet værre, men jeg håber, at der findes en firma som er effektive og prisvenlige til sådan noget ellers.
Hmm, ja, interessant variant, fornuftigt tænkt.kalubah sagde:Jeg ved jo ikke, hvordan grundplanen ser ud, men det er vel ikke helt utænkeligt at finde nogle placeringer til ophængsstag. En fagværkstagstol skal kunne dimensioneres op til at tage en hel del last uden større problemer. Forslagsvis lægger du en limtræsbjælke midt i huset vinkelret mod gulvbjælkerne, som får hænge i et antal stag. Det bliver så gulvbjælker i to fag, der kun spænder halvvejs så langt. Hvis ikke spændvidden er for lang, eller hvis byggehøjden ikke er et problem, kan du jo i stedet for en limtræsbjælke have en stålbjælke, så slipper du måske for stagene. Det er svært at sige, hvad der er den bedste løsning uden at se planerne. Skal du lægge ind et betongulv, er jeg enig med tidligere indlæg om også at lave væggene i beton, når du alligevel skal have en anden entreprenør ind.
Sådan her ser plantegningen ud, som vi arbejder med.
http://www.deserveit.se/dump/ritning huset.pdf
Mikael, det var tegneprogrammet, der valgte, at bilerne skulle være tiltagne, men hellere det end at de tegnes for små.
LECA-bjælkelag også... Godt, tak, dejligt med flere alternativer.
Jeg har lidt at overveje. Jeg har ikke tænkt mig at komme til disse punkter lige med det samme, så der er lidt tid til at tænke. Men pladen skal støbes om en måned, hvis alt går som det skal, så er det ikke sikkert, at noget andet gøres i år, det afhænger lidt af, hvor ekstremt kompliceret eller dyrt det bliver.
Det billigste burde rimeligvis være at støbe bjælkelaget og væggene selv, men det bliver et kæmpe arbejde med forskalling, og det bliver måske heller ikke let med beregningerne. Derefter bestiller man en betonvogn, der hælder ned i den enorme form, som måske ovenikøbet kan være i én stor klump med vægge og huller til dørene, plus tagbjælkerne. Men gud ved om jeg tør tage den opgave på mig, selvom jeg måske kan få fat i den rette ekspertise, så bliver det en del hårdt arbejde...
Tak for alle tanker alligevel, håber der kommer flere, så vi kan sparre videre. Jeg har været med til at hjælpe på en del byggerier, men det er første gang, jeg laver noget andet end en renovering til mig selv.
LECA-bjælkelag også... Godt, tak, dejligt med flere alternativer.
Jeg har lidt at overveje. Jeg har ikke tænkt mig at komme til disse punkter lige med det samme, så der er lidt tid til at tænke. Men pladen skal støbes om en måned, hvis alt går som det skal, så er det ikke sikkert, at noget andet gøres i år, det afhænger lidt af, hvor ekstremt kompliceret eller dyrt det bliver.
Det billigste burde rimeligvis være at støbe bjælkelaget og væggene selv, men det bliver et kæmpe arbejde med forskalling, og det bliver måske heller ikke let med beregningerne. Derefter bestiller man en betonvogn, der hælder ned i den enorme form, som måske ovenikøbet kan være i én stor klump med vægge og huller til dørene, plus tagbjælkerne. Men gud ved om jeg tør tage den opgave på mig, selvom jeg måske kan få fat i den rette ekspertise, så bliver det en del hårdt arbejde...
Tak for alle tanker alligevel, håber der kommer flere, så vi kan sparre videre. Jeg har været med til at hjælpe på en del byggerier, men det er første gang, jeg laver noget andet end en renovering til mig selv.