Hej! Har et hus fra 40'erne med kælder og skal male om loft, vægge og gulv i vaskerummet i kælderen, men ved ikke om det er "godkendt" maling de har brugt før. Det er cement overalt, og det er løst og har sluppet nogle steder. Mit spørgsmål er, om jeg skal fjerne al maling før jeg skraber og reparerer det eksisterende. Og hvad skal jeg reparere med... På gulvet er der sådan nogle "grønne nygga-flager i malingen"... *smiler* hvordan gør man med det? Mvh Takida
Hvad mener du med "godkendt" farve? Godkendt til hvad?
Cement overalt? Nå... 1940 var cement ikke hovedingrediensen i puds nogen steder, det var kalk der blev brugt. Skal du kun reparere punktvis, behøver du jo kun fjerne farven nøjagtigt der, hvor du skal reparere. Reparationen udfører du med kalkmørtel, hvis det er det, du har.
Reparere gulvet? "Grønne flager i farven"? Ja, så er det jo farve. Skal du gøre noget ved det (lægge klinker) udover en flydende konstruktion, så skal farven fjernes. Betonfræser er et godt alternativ.
Cement overalt? Nå... 1940 var cement ikke hovedingrediensen i puds nogen steder, det var kalk der blev brugt. Skal du kun reparere punktvis, behøver du jo kun fjerne farven nøjagtigt der, hvor du skal reparere. Reparationen udfører du med kalkmørtel, hvis det er det, du har.
Reparere gulvet? "Grønne flager i farven"? Ja, så er det jo farve. Skal du gøre noget ved det (lægge klinker) udover en flydende konstruktion, så skal farven fjernes. Betonfræser er et godt alternativ.
Hej tak fordi du svarer! Godkendt farve mener jeg, at den er beregnet til cement...eller hvad det nu er *ler*.
Tænkte om det var derfor, det har sluppet, eller om det bare er gammelt.
På gulvet er det blevet slidt, og der er kommet huller nogle steder...tror, der har stået noget der før.
Havde bare tænkt at frisk op lidt...male loft, vægge og gulv. Lige nu er det for ulækkert, og manden prioriterer andre dele af huset....
Mvh Takida
Tænkte om det var derfor, det har sluppet, eller om det bare er gammelt.
På gulvet er det blevet slidt, og der er kommet huller nogle steder...tror, der har stået noget der før.
Havde bare tænkt at frisk op lidt...male loft, vægge og gulv. Lige nu er det for ulækkert, og manden prioriterer andre dele af huset....
Mvh Takida
Da din kælder ikke har isolering under, vil jordfugt altid trænge op i gulvet pga. kapillærkræfter, og fugten, der kommer nedefra, vil altid få malingen til at løsne sig punktvis eller lidt overalt.
Det bedste du kan gøre for at få det pænt er at lægge fliser, så fugten kan fordampe gennem fugerne og ventileres bort. Du kan derudover lægge elektrisk gulvvarme, hvis du vil have det varmere under fødderne, men husk at sørge for god ventilation, og fjern alt løst materiale på betongulvet, inden du sætter fliserne.
MvH jawen
Det bedste du kan gøre for at få det pænt er at lægge fliser, så fugten kan fordampe gennem fugerne og ventileres bort. Du kan derudover lægge elektrisk gulvvarme, hvis du vil have det varmere under fødderne, men husk at sørge for god ventilation, og fjern alt løst materiale på betongulvet, inden du sætter fliserne.
MvH jawen
Klik her for at svare