Hej
Jeg har planer om at fjerne gammel tegl, der ligger ovenpå et spæntag, og erstatte det med et ståltag. Jeg har også planer om at opsætte solpaneler på sydsiden.
Mine overvejelser er nu, hvilke dimensioner på lægterne skal jeg bruge, og hvilke c-c mål skal det være? Tagbjælkerne ligger på c-c 150 cm.
Behøver jeg at lægge beskyttelsesdug eller oliehærdet masonit over spæntaget?
Hele tagarealet er på ca. 400 m2.
Klimazonen er Gävleborg.
Eftersom det er et stort tag, vil hver beslutning have stor indvirkning på prisen.
 
Skal det fortsat være en lade?

Dvs. uopvarmet og godt ventileret.

Så ville jeg have ladet spånene være undertag og ingen andre lag.
Brug grov bærlægte, f.eks. 70×45 eller mere, da gamle tegltage ofte ser ud som hængekøjer. Hvis man vil rette over spær, synes jeg det er nemmere med selvbærende bærlægte.

/Atw
 
Ingen dug eller oliehærdet masonit?
 
Nej, er spåntaget i god stand fungerer det som undertag.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.