K
Jeg har fået fat i en palle antik håndslået mursten, som jeg havde tænkt mig at mure op til en flot mur rundt om et drivhus.

Nu sagde en nabo, at det der kommer ikke til at tåle frost... man skulle åbenbart have nye specielle frostsikre mursten...

Hvordan det end er, hvor farligt er det med frost på disse mursten? De har jo sandsynligvis siddet på et hus tidligere.

Hvad er faren ved mursten, som ikke er frostsikre? Skal jeg tænke på noget særligt, når jeg murer med det?

M
er slet ikke ekspert på området, men hvis du ikke får et bedre svar:

Teglstenene burde nok klare sig fint så længe det befinder sig en decimeter over jord. Derimod klarer det ikke at ligge direkte på jord pga frostskaderne, der opstår.

Skorstene er jo mig bekendt bygget af samme slags tegl, og klarer sig udmærket, men der står jo ikke så meget vand på dem, når frosten kommer.

• Synes
  • Elsker
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Hold vand væk fra teglstenen, så skal det nok fungere.

/ATW

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
Håndslaget taler kun om, hvordan det er formet. Det er brændingen med efterfølgende sintring, der er det vigtige. Prøv at slå en hammer forsigtigt mod en sten. Lyder det ”pling-pling” er det hårdt brændt og sandsynligvis frostsikkert. Lyder det ”plok-plok” er det brændt som bagtegl/mursten og suger derefter fugt, som derefter bliver frostudsat. Jeg har selv håndslaget skorstenssten liggende ude. Dette er hårdtbrændt og klarer frost. Under tag har jeg bagtegl, som klarer frosten takket være, at det ikke bliver udsat for direkte regn eller jordfugt.

• Synes
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Volumvægten øges med brændtemperaturen. Ved at måle teglets volumenvægt kan man få en omtrentlig opfattelse af, hvor hårdt brændt teglet er. Hvis det er fuldtegl (dvs. uden huller) og volumenvægten ligger omkring 1,8 kg/dm3, kan du gå ud fra, at det ikke er særligt frostfølsomt tegl. Alt tegl har en evne til at suge fugt op, så det gælder om at begrænse risikoen. Afstand til jorden og ordentlige tagskæg plejer at være tilstrækkeligt.

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
K
Tak for jeres svar! Jeg vil undersøge volumen vægten i morgen. Vi får se, hvor meget tagudhæng jeg kan arrangere, men jeg kan jo forsøge at lægge en ordentlig dryplade under glassene.

En bekendt foreslog, at jeg skulle lakere dem på ydersiden for at afløbningen skulle blive endnu bedre. Kogt linolie måske..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.