Vi har endelig købt et hus efter mange år. Der er meget at fikse, og en ting jeg gerne ville have færdig inden vinteren var at få den gamle sauna i kælderen funktionsdygtig.
Det er en f.d. brændefyret en, der også har haft et lille elektrisk aggregat. Nu er alle aggregaterne væk, og røggangen er lukket, da den i stedet er blevet brugt til en nyinstalleret pejs på etageplan.
Et par spørgsmål er dog opstået.
Jeg har målt saunaen op og set på størrelsen af aggregat, der er nødvendigt. Jeg var dog nødt til at gå op en størrelse på grund af hjørnet, hvor den gamle brændeovn stod, som består af to stenvægge, påvirker hvor stort aggregat man skal have. Dernæst er ventilationen ifølge oplysningen ikke lavet på en måde, der passer til et elektrisk aggregat.
Det jeg har fået foreslået er, at:
1. Udsætte og bygge væg for stenhjørnevæggene for at undgå at skulle købe så stort et aggregat.
2. Bore hul gennem saunavæggen, hvor aggregatet skal stå, samt et andet hul oppe ved loftet ud til samme rum som det nedre hul (noget om at luften skal ud i samme rum, som den tages fra.
Jeg vil jo undgå at skulle købe et for stort aggregat, da det ligger i 5-årsplanen at ombygge hele området med sauna og brusebad helt senere.
Da jeg ikke ved meget om at bygge en ekstra saunavæg i et hjørne eller bore huller gennem saunavægge, ville et par tips være meget værdsatte.
1. Hvis jeg borer hullerne, bør jeg så sætte en metalrør ind og desuden forsegle mod træpanelet, antager jeg?
2. Hvis jeg udsætter og isolerer på stenvæggene... hvordan gør jeg det egentlig?
Vedlægger et par billeder af, hvordan det ser ud dernede i dag...