Hej

Vi skal bygge to gabionmure i en skråning, billedet viser, hvordan det er tænkt.
Skitse af to gabionmure i en skråning, med mål og afstande markeret; viser jordens tryk mod murene A og B, som er 70 cm i højden.

Hvordan beregnes jordtrykket, når jorden indenfor muren forbliver en skråning?
Hvilken dimension på gabioner kræves, A henholdsvis B i billedet?

Rasvinkel tælles altid i 45 grader fra underkant, tror nok, at du skal skakte en del for at få det som din sektion er tegnet.
selvom gabionerne vejer ton, har de brug for godt oplag, grav ud og fyld på med bærelag, som du pakker i omgange, så du ikke får sætninger eller at de begynder at hælde udad, i hvert fald den nederste af dem.

• Diagram over terrænsektion med gabioner og bærende lag i konstruktion, viser hældning og afstandsmål mellem niveauer. Anvisninger for gravedybde og placering.
Tak. Jo de glemte jeg at tegne ind i billedet. Tænkte 20-30cm makadam. Også lægge geotextil bag gabionerne, samt en dræningsslange.

Spørgsmålet er dog, om A skal være 0.5m eller 1m?

Har læst at for at være sikker så klarer en 1m x 1m gabion et jordtryk på 1m.

du kan jo armer marken bag gabionen så den ikke får lige så højt jordtryk, ved ikke navnet på svensk men på engelsk hedder det geogrid, har lagt en del hvor der er besværlige jordforhold samt lidt plads til skråning på 45 grader. man lægger det på udgravningen og horisontalt ind i skråningen med afstand i højden på ca. 1 m, jeg har for mig at prisen er ca. 60 kr/m2. så det koster jo en skilling.

kan desværre ikke svare på hvilken gabion der kan klare det jordtryk du har. finder ikke noget til at beregne gabioner med jordtryk, og da man kan have forskellige mængder sten samt typer af sten, så synes leverandørerne af burene ikke at ville forklare.

• Gabionvæg under opbygning med geonet armering på jorden for at reducere jordnetrykket, murblokke stablet langs siden og småsten spredt på armeringen.
Er det det samme som geonät?
Har overvejet det. Ville indebære en del gravning for at få det på plads.
Det nemmeste ville være at dimensionere muren rigtigt. Så slipper jeg for al gravning og kan også se en fordel i at lade masserne ligge der, som de har gjort i 6 år. Antager at skråningen, jorden har sat sig nu.

• Synes
Ejo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.