Nissens
A Agi sagde:
Haft exakt samma problem på 2st Ytterdörrar. Glipar i hörn ved låssiden.
Dørbladerna havde slået sig.
Blev 2 nye på reklamation
På billedet ser det dog ikke ud som om døren har slået sig, den virker til at sidde skævt i sidled, ikke indefra og ud...

Tomture61
NicklasP
Den nemmeste måde at se, om døren sidder skævt, er udefra.
Man ser afstanden mellem dørblad/karm.
Det er også muligt at højdejustere dørbladet.

• Synes
Nissens
  • Laddar…
Sådan ser det ud udefra.
Kiggede på indersiden nu, og det er forskelligt i målene, når døren er i lukket position (se de forskellige sider på billederne).
Hvor det måler ca. 1,5cm er ved låsesiden.

Kan det så skyldes låseblikket snarere end dørbladet?

• Dørkarm ved murstensvæg, med tæt monteret sort metalpanel og synlig skrue. Rester af snavs omkring området.
  • Dørmåling med vinkelafvigelse på 1,5 cm ved låssiden og en lineal placeret for at afbilde dimensioner.
  • En lineal måler 1,5 cm ved siden af en lukket dør og dørkarm, der er diskussion om låsbleckets påvirkning.
Tomture61
NicklasP NicklasP sagde:
Såhär det det ud udefra.
Kiggede indersiden nu og det adskiller sig i målene, når døren er i lukket position (se de forskellige sider på billederne).
Der hvor det måler ca. 1,5 cm er ved låsesiden.

Kan det så skyldes låsbeslaget snarere end dørbladet?
Det sandsynlige er, at dørrammen skal justeres, så dørbladet (formentlig) får et større mål fra rammen for oven.
Man skal være til stede for at få et fuldt overblik over din dør.

Tomture61 Tomture61 sagde:
Det sandsynlige er, at dørkarmen skal justeres, så dørbladet (formentlig) får en større afstand fra karmen foroven.
Man skal være på stedet for at få et fuldt overblik over din dør.
kan det ligefrem være på grund af låsepladen alligevel, fordi jeg var nødt til at sætte den med en lille afstand for at yale låsen skulle fungere?
Låsepladen sad helt tæt til først, men da blev yale låsen ikke aktiveret og låste døren.

• Dørkarm med monteret låsbeslag fra Assa Abloy, justeret med afstandsstykke for at Yale-låsen kan fungere korrekt.
NicklasP NicklasP sagde:
gled det kun nede i højre hjørne eller også oppe i hjørnet?
både oppe og nede på den ene
Kun nede på den anden

Tomture61
NicklasP NicklasP sagde:
kan det rent af være pga låsblecket alligevel, eftersom jeg var nødt til at sætte det med en lille afstand for at yale låset skulle fungere?
Låsblecket sad helt tæt ind først, men så faldt yale låset ikke ud og låste døren
Nu ser jeg, at din dør ikke lukker til 100%
Er du sikker på, at låsblecket hører til låskassen?

Nu ser jag att din dør ikke lukker helt til 100%
Er du hundrede på, at låseblikket hører til låsekassen?
Yes! Tog blikket som kom til Yale L3, som jeg monterede samtidig. Problemet, der opstod, var, at ”faldet” i låsekassen ikke faldt helt ud, når blikket var monteret kant i kant, så jeg måtte sætte det med en lille afstand fra kanten, som ses på billedet.

S
NicklasP NicklasP sagde:
Yes! Tog blecket som kom til Yale L3 som jeg monterede samtidig.
Problemet som opstod var, at ”faldet” i låsekassen ikke helt faldt ud, når blecket var monteret kant i kant, så jeg måtte sætte det med en lille afstand fra kanten, som ses på billedet.
Du skulle haft et slutbleck med mindre pløsmått. Det hedder 1487-1 i stedet for -2.

Er det samme mål oppe og nede? Hvis ja, skal du justere karmen efter dørbladet. Hvis nej, er det forkerte pløsmått på slutblecket.

S sinuslinus sagde:
Du skulle haft et slutblik med mindre pløsmål. Det hedder 1487-1 i stedet for -2.

Er det samme mål oppe og nede? Hvis ja, så behøver du justere karmen efter dørbladet. Hvis nej, så er det forkert pløsmål på slutblikket.
Oppe (højre) så er det ikke samme mål som det er nede (højre).
Forventer da, at problemet opstår, fordi døren ikke trækkes ordentligt i, hvilket betyder, at jeg behøver købe et nyt låseblik?
Det skal så monteres kant i kant og eventuelt justeres noget, men så burde det tætte til?

S
NicklasP NicklasP sagde:
Oppe (højre) så er det ikke samme mål som det er nede (højre).
Formentlig opstår problemet, fordi døren ikke lukker ordentligt, hvilket betyder, at jeg skal købe et nyt låseblik?
Det skal så monteres kant i kant og eventuelt justeres noget, men så burde det lukke til?
Da skal du justere karmen. Hvis du flytter det nederste hjørne ud, lukker dørbladet samtidig oppe og nede.

Kommer tilbage i denne tråd.
Har testet 1487-1 som har mindre pløsmål og blev bedre men ikke 100%.

Har også købt et 1489-11 justerbart, men det passer ikke.

Jeg antager, at det eneste der er tilbage at gøre er at justere karmen via karmeskruerne, eller?

Er der nogen, der kan danne sig en opfattelse og forklare hvilken/hvilke skruer jeg bør justere i så fald?

Bump, nogen der kan give nogle nye tips?
Det begynder at blive koldt som fanden, når det trækker kold luft ind :)

Tomture61
Hvis du har samme mål både oppe og nede ved låsesiden, målet mellem dørblad/dørkarm, så er der ingen justering, du kan lave på dørkarmens placering. Hvis dørbladet ikke går tilstrækkeligt langt ind, så det slutter tæt, har du kun låseblikket tilbage. Det er det eneste, der kontrollerer, hvor langt ind dørbladet går.

Om du har samma mått både oppe og nede ved låssiden, målet mellem dørblad/dørkarm, så er der ingen justering, du kan lave på dørkarmens placering.
Hvis dørbladet ikke går tilstrækkeligt langt ind, så det tætner ok, har du kun låspladen tilbage.
Det er det eneste, der kontrollerer, hvor langt ind dørbladet går.
Ved låssiden er der ingen forskelle i målene. Se billede 1 og 2.

Derimod ser det ud som om, at døren "hælder" nedad til højre. Se billede 3 og 4.

Kan det være årsagen?

• Dørkarm med lineal viser måling ved låssiden, træ gulv og tæppe i forgrunden, sko i baggrunden.
  • En mørk dør med en lineal der måler afstanden mellem dørkarmen og låssiden, viser jævne mål langs kanten.
  • En lineal måler afstand fra låsesiden på en dør, viser nøjagtige mål, muligvis for at kontrollere dørens hældning.
  • Dørkarm med målebånd placeret vertikalt langs siden for at kontrollere om døren hælder.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.